Annons:
Etikettallmänt
Läst 3768 ggr
annie-ess
2013-04-10 20:17

Oreggad amstaff förstahund?

Vad tycker ni om en amstaff, utan tavla, som förstahund? 
Bara man egentligen vet vad just den ras man vill ha kräver, spelar det väl egentligen ingen jätteroll vilken ras man väljer? 
Vad kräver en amstaff för typ av uppfostran? 

Mina favoritraser är schäfer, spetshundar (alaskan, akita, husky), och amstaff men vet att de förstnämnda absolut inte är något jag kan erbjuda, med tanke på va de kräver.. men en amstaff är väl ändå en sällskapshund, fast den kräver en fastare hand? 

Vad tycker ni? Någon annan som har en amstaffmix o inte hade någon tidigare hundvana? 

Tänkte även flika in, Eurasier, Finsk Lapphund eller Samojed? 
Vilken är lättlärd, lagom motionsbehov, inte alltför skällig och en bra sällskapshund?

Annons:
AnneN
2013-04-10 20:28
#1

Känner flera som skaffat renrasig amstaff (med stam) eller amstaff mix som sin första hund och som med alla andra raser/blandningar så är det underbara hundar om de hamnar hos rätt ägare.

Amstaffen skulle jag nog vilja säga är en aktiv sällskapshund som kräver en del motion och mental aktivering för att må bra.

Den behöver precis som alla andra raser en fast hand (då menar jag att man är konsekvent, inte att man är hårdhänt), den är förarvek och gör allt för att vara sin ägare till lags.

Sedan så kan man ju inte i förväg veta med blandraser vilka mentala egenskaper den kommer att få som vuxen beroende på vad den har för raser i sig.

vad är din definition av "lagom motionsbehov" och vad för typ av mental aktivering kan och vill du ge hunden?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mischa
2013-04-10 22:55
#2

Jag tänker vara ärlig vad jag tycker.

Amstaffblandisar/oreggade "amstaffar" är i värsta fall, vilket (tyvärr) inte är allt för sällan genetiska "slasktrattar" med mer eller mindre okänd härstamning, dom hundtyper som ofta är inkorsade är bruksraser och vaktmastiffer, tack vare att hundtypen exploaterats.

Det finns/har funnits så många rötägg som fött upp rasrena American staffordshire terrier och även där rasen ingått i korsningar som haft djur med undermålig hälsa och mentalitet enbart för att dom vill tjäna pengar(?) något annat syfte kan jag inte tänka mig.

Den här bloggen tar upp många av dessa hundars öde:

http://youareneverforgotten.blogspot.se

Amstaffen är en aktiv (mer eller mindre) sällskapsras, med ett till viss del krav på större ansvarstagande. Det är en hundtyp som kan göra stor skada i förhållande till sin storlek och det är inte ovanligt med könsbunden aggression, vill man äga en hund som med lätthet kan umgås och drar jämt med alla hundar och djur så är det inte en lämplig ras.

≧◔◡◔≦

Persifone
2013-04-11 13:24
#3

#2 Det kom några tårar när jag läste den bloggen =(

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Mischa
2013-04-11 20:12
#4

#3

Visst är det sorgligt…

≧◔◡◔≦

Persifone
2013-04-11 20:31
#5

#4 Har aldrig varit inne på amstaff så kan inte så mycket om dem. Men det var ju helt fruktansvärt. Vad mycket som kan gå fel, och vad många det drabbar, när "uppfödare" agerar efter plånboken. Usch så hemskt.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Forest]
2013-04-11 21:17
#6

Det finns oxå väldigt krävande linjer tror jag jag har ingen amstuff men känner ganska många som har. Där ser jag klar skillnad på hundarna och deras sätt med. Vissa är guda snälla tåliga och mindre krävande vissa är vassare mot andra hundar, men snälla pussgurkor mot människor. Jag skulle någ kollat mer åt renrasig reggad för att mer veta vad man får.

AnneN har haft hundar i hela sitt liv men där har vi ju en blandras som jag verkligen tycker låter som en mycket trevlig hund 😃 ägandet ja visst tror jag mycket hänger på men oxå avelsbiten har med det o göra hur hunden kan bli.

Annons:
Honestyisdead
2013-04-11 21:18
#7

Bra skrivet av #2

EbbaTYK
2013-04-13 13:18
#8

Amstaff utan tavla hade jag nog aldrig vågat köpa överhuvudtaget. Just som #2 skrev är rasen nu otroligt populär och det finns en lukrativ verksamhet bland oseriösa uppfödare. 

Ta kontakt med olika uppfödare och se vilken som känns bäst. 

Om du väljer en amstaff som första hund tror jag att du kan välja schäfer, husky eller akita också. Det känns som att du vill ha en hund du kan jobba med och det får du vilket fall som helst.

[jadestone]
2013-04-28 00:21
#9

Jag själv tycker att en schäfer är lättare att ha än en amstaffkorsning. Men jag har ju oxå haft min schäfer sen han var 14 veckor och amstaffen tog jag över när hon var 7 månader. En schäfer enligt min mening mer villiga att följa sin husse an vad en amstaff. Min lilla amstaff har en vilja av stål i bland och är väldigt påhittig när hon har tråkigt. Men det är en helt underbar hund, något tokig men ack så rolig :)

Detta är min personliga åsikt om mina troll här hemma.

[Ace_]
2013-05-16 03:03
#10

Amstaffar kan vara nog så svåra… Skulle aldrig kalla dem sällskapshundar. Men det är inte heller en bruksras så jag vet inte vad jag skulle kalla dem :) En arbetande sällskapshund? En arbetande hund, bara? Men jag är ju av åsikten att vilken ras som helst kan vara förstahund - absolut ingen poäng med att köpa en viss hund som du trots allt ska ha i över ett decennium bara för att det är en "lätt" hund. Köp exakt vad du vill ha.

Oreggad amstaff ska jag inte säga något om. Vill bara höja ett varnande finger inför amstaff blandningarna. Som ovan nämnt så är det nu inte ovanligt med amstaff/vaktande mastiff kombinationen. Den kombinationen är INTE en bra idé (även om just min pöjk är underbar), och den typen av blandrasavel borde leda till ingripande av något slag, den måste upphöra (och då är just jag inte emot blandrasavel, så det säger en del).

Ketang
2013-05-17 15:30
#11

Bara man egentligen vet vad just den ras man vill ha kräver, spelar det väl egentligen ingen jätteroll vilken ras man väljer?

Vissa raser har behov som kan vara väldigt svåra att tillfredsställa som nybörjare, då räcker det inte att veta om behoven. Ibland krävs erfarenhet, dessa hundar klassas som icke nybörjarhundar.

Personligen tycker jag att man som nybörjare bör skaffa en ras som inte slutar i katastrof om man gör fel. Många problemhundar är just problem pga nybörjare som trott att dom skulle klara av hunden men som sen insett att dom köpt en "för svår hund".

Gör man tokfel med en dvärgpudel händer inte så mycket mer än att man får en odräglig hund. Men samma odrägliga hund i mycket större format, med lite tuffare psyke osv, kan ställa till med mycket mer problem.

Undrar också varför du hellre väljer en hund utan stamtavla? Varför inte köpa en med?

[Zlarviig]
2013-05-17 22:13
#12

Det beror ju väldigt mycket på hur föräldrarna är, som det står i länken i #2.

Jag skaffade en Pitbullmix som förstahund och då var jag bara 14. Jag träffade båda hennes föräldrar fast pappan hann jag bara se någon minut. Mamman var väldigt snäll och social och gick bra ihop med andra hundar. Hon var en blandras av gud vet vad, förmodligen Staffe, Amstaff och något annat. Pappan var lite osäker mot främlingar (mig) men gick även han bra ihop med andra hundar. Han var renrasig sällskap/utställningsavlad Pitbull. Men iallafall så var båda föräldrarna jättefina och hade lugnt och fint temperament och det har Mixa ärvt. Hon var VÄLDIGT lätt att lära vad som är rätt och fel, väldigt förarvek och gör nästan vad som helst för min skull, med andra ord riktigt lätt att uppfostra.

Jag som inte kunde ett skit om hundar var egentligen mer än dum i huvudet som tog på mig ansvaret för en sån hund, men tack vare hennes temperament så blev det som en dans på rosor (jag lärde mig iof mer och mer för varje dag som gick genom att studera Mixa och läsa och fråga massa på internet). Men det kunde gått RIKTIGT, RIKTIGT illa om hon hade haft andra föräldrar.  

Så det beror inte helt på uppfostran som många tror. Därför är det så himla viktigt att man träffar föräldrarna innan man tar sig an en hund oavsett ras. Sen är det ju inte säkert att en hund ärver föräldrarnas temperament men det är ju vanligast. Så bra föräldrar+bra uppfostran är en väldigt bra kombination.

Har du träffat föräldrarna? Isåfall, hur var dem?

[Ace_]
2013-05-17 23:47
#13

#11

Ganska naivt att fråga varför hon inte bara skaffar en MED stamtavla, vaaaaaaad kunde skälet vara? Haha, nejmen du vet väl att det ofta är så att man inte har ekonomin till en hund med stamtavla. Förmodligen därför som blandraser är de populäraste hundarna i Sverige. Inte konstigt, och inte fel :)

Annons:
Ketang
2013-05-18 07:03
#14

#13 Inte konstigt inte fel? Jag tycker nog det är väldigt märkligt att välja hund efter pris! Känns inte seriöst. Vill man köpa en hund sparar man tills man har råd med en man verkligen vill ha, iallafall i min värld.

[Ace_]
2013-05-18 07:34
#15

#14 

Suck jojo, jag förstår ju vad du menar, men det är inte allas verklighet. En renrasig hund är för det mesta väldigt dyr, och allt till hunden, oavsett hundens inköspris, är även det dyrt (försäkring och så vidare). Är man låginkomsttagare så kan det ta otroligt lång tid att spara till det, och då kan jag förstå att man istället köper en blandrashund som är väldigt mkt billigare, eller en vuxen omplaceringshund, eller vad man nu gör. Det är inte märkligt.

Tyvärr är det helt enkelt så att många människor tvingas faktorera in pris i beslut. Det betyder inte att man är sämre eller mindre seriös. Som sagt så är blandras den mest populära hunden i Sverige. Av en anledning. Ser inte varför man ska se ner på det.

Ketang
2013-05-18 08:13
#16

Jag förstår precis. När jag ville köpa min första egna hund hade jag inga pengar alls så jag sparade i två år samtidigt som jag läste på om rasen och letade efter en bra uppfödare. Hund måste man aldrig köpa på stört. Att köpa en billig hund direkt för att man inte har tålamod att vänta medan man sparar känns för MIG inte så välplanerat och seriöst. Men det är jag det.

[Ace_]
2013-05-18 08:25
#17

…Vilket såklart är beundransvärt och bra! Jag tycker bara inte att man ska se ner på eller ifrågasätta varför någon tar med priset i beslutet om vilken hund man införskaffar.

Alla ser vi på saken olika!

Persifone
2013-05-18 13:45
#18

En blandrashund är inte billigare än en renrasig hund i försäkring (de ligger ungefär i mitten)

Sedan kan man ha en renrasig hund på foder eller halvfoder, så man inte behöver lägga 10.000 utan kanske 5.000 men uppfödaren får ta en kull.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Sofy
2013-05-18 15:28
#19

Har man inte ekonomi som täcker en hund ska man inte köpa en blandrashund bara för att den är billigare och man vill ha en hund till varje pris. Det är oseriöst, tyvärr.

Vill du ha en blandrashund av någon anledning är det ok men inte om det enbart handlar om prislappen.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Ketang
2013-05-18 19:54
#20

#19 Jag håller med! Jag har haft sju hundar med dom två jag har nu. En blandras, resten renrasiga och även om jag fick blandrasen gratis så är han den som kostat mig absolut mest! Så det kan stå en väldigt dyrt att köpa en billig hund från en oseriös uppfödare! Nu menar jag inte att alla blandraser är jätte sjuka och alla renrasiga är friska. Men min erfarenhet säger att hundar som avlas utan någon som helst hälsokontroll där man parat två "söta och snälla" hundar ofta är sjuka.

Annons:
Kalli
2013-05-18 23:21
#21

För att inte tala om den otroligt oseriösa aveln man stödjer om man köper en oreggad Amstaff (eller Amstaffblandning) som valp. Som verkligheten ser ut för många "kamphundsblandisar" idag förstår jag inte vilken vettig hundmänniska som skulle vilja sätta fler till världen.

Mischa
2013-05-19 10:07
#22

I T.S fall så verkar beslutet vara taget.

≧◔◡◔≦

Persifone
2013-05-19 12:24
#23

Vilken tur att kunskaperna i tråden kunde hjälpa till…

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Charlott_
2013-05-21 18:08
#24

Får jag fråga vad en amstaff kräver så mycket? :S

Upp till toppen
Annons: