Annons:
Etiketthunden-och-lagen
Läst 1408 ggr
[Rexonxita]
2013-04-10 18:49

Fodervard vad ska jag ta mig till

Jag är fodervärd till en hund av blandras som har foderallergi.
Vi har ett avtal som är kopierat från SKK fodervärdsavtal dock är ej paragraf 14 med i avtalet.
Jag har letat på internet att foderallergi kan gå i arv till Valpar.
har på talat detta för ägaren som säger det är nog ej så farligt med det.
Har vart i kontakt med SKK,JBVoch länstyrelsen och dom kan ej hjälpa mig.
Är avtalet giltigt?
Vad kan jag göra för att stoppa henne

Annons:
AnneN
2013-04-10 20:37
#1

"Förbud mot avel med sjuka djur

Hundar och katter får inte användas i avel om

  • de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas
  • de har eller med stor sannolikhet har recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom
  • de har eller med stor sannolikhet har enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag
  • parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman."

Källa: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

Jag tolkar denna text som att det inte är tillåtet att avla på en hund som har en sjukdom som kan ärvas av valparna. Allergi kan vara ärftligt och bör då räknas till den punkten.

Så om uppfödaren ändå tänker använda hunden i avel så skulle jag rekommendera att du anmäler det till länsstyrelsen och/eller jordbruksverket. De är då skyldiga att ta emot din anmälan och kolla upp det.

Jag har själv en hund med foderallergi och skulle aldrig under några som helst omständigheter ens fundera på att använda henne i avel just för att allergi är/kan vara ärftligt och även om hennes allergi är mot spannmål så en avkomma som ärver allergin behöver inte bli allergisk mot samma sak utan kanske får någon ännu värre allergi att hantera som tex kvalsterallergi.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: