Annons:
Etikettallmänt
Läst 3703 ggr
felzena
3/10/13, 1:58 PM

Avla på ED (2) och C- höfter?

Hej! Har en kompis som hade tänkt att köpa en valp(50% eurasier och 50% jämthund). Båda föräldrarna hade stamtavla så hon fick kennelnamnen på föräldradjuren för att kolla upp stammen. Då visade det sig att eurasiern har Ed grad 2 och hanen har C/C. Det här var en planerad parning.

Är det inte avelsförbud på en hund med Ed(2)? Efter har haft kontakt med några som känner den här ''uppfödaren'' så sa de att hon inte vill avla renrasigt pga att valparna blir så mycket sötare med den här blandningen. Men i själva verket kan det bero på att det är avelsförbud.

Jag har inte så stor kunskap om ED och HD. Men det luktar faktiskt lite oseriös avel här. Vad skulle ni ha gjort om ni var i samma situation?

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Annons:
[Murvel]
3/10/13, 2:00 PM
#1

Det luktar "lite" oseriös avel? :)

Vissa hävdar att blandraser är friskare än andra hundar, men det gäller knappast när en förälder faktiskt inte är "frisk" och därmed inte lämplig för avel. 

Tillägg: Det är absolut oseriös avel. Jag skulle avråda din kompis. Om det inte finns någon anledning till att hon ABSOLUT vill ha denna valp så säg åt henne att det finns många andra att välja på. :) Om uppfödaren inte bryr sig om en sådan sak som ledfel så kan de ju ha ignorerat andra sjukdomar också. Jag skulle inte litat på någon som utsatte hundar för sådant, för att tjäna några kronor på "söta valpar"

felzena
3/10/13, 2:02 PM
#2

Mycket är nog ett bättre ord att använda sig av i de sammanhanget. 😛

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Nightcat]
3/10/13, 3:55 PM
#3

Har för mig att det är avelsförbud på hundar med Ed grad 3 (är ej 100% insatt). Däremot är det INGEN seriös uppfödare som avlar på Ed grad 2, då det är oerhört stor risk att valparna får problem. Skulle absolut råda din vän att inte köpa från den här uppfödaren.

felzena
3/10/13, 4:30 PM
#4

Hon har bestämt sig för att ta någon valp och det gjorde hon helt rätt i. Har försökt få fram riktlinjer för avel på eurasier men hittar ingenting, är inte heller så insatt på de där med ED.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Nightcat]
3/10/13, 5:06 PM
#5

Hoppas du talar om för din vän att hon kan få en hund som lever ett väldigt kort och smärtsamt liv. Samt dyr veterinärvård.

Persifone
3/10/13, 5:26 PM
#6

Alltså, ganska sjukt att stödja en sådan idiot (ursäkta) till "uppfödare" som bara avlar för pengar och sätter Valpar till världen med sådana dåliga förutsättningar till ett fullgott hundliv.

Vet inte om det gör mig mest arg eller ledsen.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
felzena
3/10/13, 5:41 PM
#7

Jag har en länken från annonsen om det är någon vill ha den så kan ni skicka ett PM.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Forest]
3/10/13, 8:07 PM
[Forest]
3/10/13, 8:15 PM
#9

Jag vet om en hane som har C höfter han får avlas på om tiken har A höfter, han är allså godkänd att avla på  MEN bara om tiken är så pass bra. 

Vad jag inte fattar är varför man planerar in en blandraskull med två renrasiga? Är de så pass dåliga att de inte får avlas på inom sin ras? Vad som gäller för dessa raser vet jag inte då jag inte är insatt alls i dessa raser. Jag hade inte köpt en sån valp o därmed skulle jag avråda din kompis , nyfiken på om din kompis frågat ufd vad syftet med denna kull är?
Varför eftersträva något med sämmre grunder när man kan eftersträva bättre? 🤔

Persifone
3/10/13, 11:35 PM
#10

#9 I "min" ras, eller vad man ska säga är det tillåtet, dock inte rekommenderat att använda C höfter. Men kollar inte köparen upp så säljs ju valparna, köparna borde ofta ta mer ansvar, tycker jag.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

vallhund
3/11/13, 3:47 AM
#11

Planerad parning? Av två defekta hundar som dessutom är utav två så disparata raser ? = God dag yxskaft!

😈Förslagsvis så kan man kontakta Djurskyddet på Länsstyrelsen, det är olagligt att avla på sjuka hundar.

😈En liten pling till skatteverket är oxå på sin plats, eller skattar den sk uppfödaren för sina inkomster?

Är tik o hanägarna med i SKK/BK/rasklubb så kan de bli uteslutna ur samtliga om det kommer fram att de ägnar sig åt blandrasavel, inget mer tävlande, utställande eller kurser i deras regi öht.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

felzena
3/11/13, 9:22 AM
#12

Men är det olagligt att avla på ed(2) eller är det bara ed grad 3 som är olagligt? :)

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Forest]
3/11/13, 9:48 PM
#13

12

Om man läser på jbv hemsida så kan man läsa detta

Förbud mot avel med sjuka djur

Hundar och katter får inte användas i avel om

  • de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas
  • de har eller med stor sannolikhet har recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom
  • de har eller med stor sannolikhet har enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag
  • parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman.
Annons:
Upp till toppen
Annons: