Annons:
Etiketthundmat
Läst 1352 ggr
alexz_87
2013-03-09 20:59

behöver foderhjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej har en blandras (schäfer/amstaff) kille på 1 år och 2 månader som jag skulle behöva lite hjälp med val av foder till..jag gav honomeukanubas valpfoder fram tills han va ett år och sen bytte jag till doggy extra aktiv och nu tycker jag att hans päls har blivit fulare och han har dessutom kala fläckar på vissa ställen, dessutom har han gått ner tre kg..visst kan det bero på fodret? jag undrar vilket torrfoder ni skulle kunna tipsa om, gärna ett som inte kostar alltför mycket eftersom jag är sjukskriven just nu, och vill inte att det ska innehålla så mycket spannmål! alla kommentarer om barf undanbedes, endast torrfoder tack!

mvh Alexandra

Annons:
[Forest]
2013-03-09 23:09
#1

föst skulle jag kolla detta med kala fläckar hos min vetrinär, kanske ohyra kanske foderallergi. Jag kan tipsa iaf om orijen den röda, standart har jag hört flera rek. Men den beror det på om det är foderallergi hunden har 🤔

alexz_87
2013-03-09 23:54
#2

#1 det gjorde jag och eftersom hans bajs är bra och han kliar sig heller inte ovanligt mycket eller gnager på tassar och så så trodde inte vetrinären att det skulle va det

mvh Alexandra

[Forest]
2013-03-10 01:19
#3

Varken foderallergi eller ohyra? Syrrans kines han klia sig inte direckt men vart prickig under magen o insidan av benen. Han var alltid normal ibajset med men visst klia han sig mer än vanligt om vi säger så.

Då rek jag dom fodrerna, sen vet jag inte hur det är med hundar när dom fäller då jag inte har sån hund själv. Kanske beror det helt enkelt på fällningsperioden och att hon nu ska byta sin "valppäls" helt till ny vuxen sommarpäls? ingen aning jag bara spånar men det kanske kan hjälpa dig lite med funderingar.  Hoppas fler kan tipsa dig lite om foder o vad detta kan bero på 😉

[Nightcat]
2013-03-10 10:22
#4

Hej, jag har en vän som haft samma problem och hon hade också ett doggy foder. Personligen tycker jag att doggy är ett av de sämsta märkena du kan ge en hund. Om du vill ge ett bra foder få du vara bered att betala lite mer.

Tyvärr vet jag inga bra billiga foder utan jag utfodrar alltid med foder som innehåller 0% spannmål, ekanuba och taste of the wild.

Mischa
2013-03-10 10:50
#5

#4

Fast eukanubas sorter är ju inte spannmålsfria, dom innehåller väl åtminstone majs allihopa?

Det som är tråkigt med dom spannmålsfria foder på marknaden är att dom innehåller en massa annat typ potatis, ärtor eller annan utfyllnad istället, frågan är vad som egentligen är "bättre" om man inte vet vad klådan beror på, någon form av "bindemedel" behövs ju för att pelletera fodret.

TS funkade han bra på eukanuba så är det ju bara att byta tillbaka (euk everyday har ju lite skonsammare pris)

Annars är jag ju partisk som gillar standardt när det kommer till torrfoder, förvisso innehåller det ris men har utöver det ett bra animaliskt innehåll med få råvaror.

Skulle inte klådan försvinna så kan jag varmt rekommendera att du tar kontakt med standardt produkter för rådgivning när du misstänker att det är foderrelaterat, jag har fått mer hjälp från dom än vad jag fått från veterinärer gällande min hund.

≧◔◡◔≦

exitingsvillemo
2013-03-10 11:36
#6

jag ger standarth till mina vovvar! Mkt nöjd och inte så farligt dyrt!

Annons:
alexz_87
2013-03-10 15:31
#7

har klickat hem standardt foder så det är bestämt :) tror inte det rör sig om allergi då det blev så när jag köpte doggy men inte innan och då har han fått massa olika typer av godis och som mat fick han eukanubas valpfoder och då reagerade han alldrig, tackar för tips här och på den andra tråden :)

mvh Alexandra

[Forest]
2013-03-10 20:04
#8

7 som sagt måga jag hör här inne samt på andra hundforum är nöjda med standart 🙂Hoppas hunden blir nöjd och att pälsen blir bra

Upp till toppen
Annons: