Annons:
Etikettallmänt
Läst 11033 ggr
Imasy
2/16/13, 11:33 PM

Hund till Norge - vad krävs?

Om man tar med sig hunden till Norge, vad krävs för att bli insläppt i landet?

Och om hunden ska med tillbaka till Sverige igen, är det samma regler då?

Har för mig att Norge har något förbud mot vissa raser, någon som vet vilka raser det gäller?

Annons:
[Timantis]
2/17/13, 5:25 AM
#1

Gå in på jordbruksverkets sida  o kolla.

sarae
2/17/13, 10:19 AM
#2

Det är fri införsel mellan Norge & Sverige  (båda vägarna). Inget pass, vaccin eller microchip behövs. Däremot måste hunden avmaskas mot rävens dvärgbandmask och det görs med t.ex Drontal som köps receptfritt på apoteket. Därefter går man in på norges motsvarighet till jordbruksverket (mattilsynet) och fyller i en "egendeklaration" där man intygar att man har avmaskat sin hund inom ett visst antal dagar innan införsel. Detta intyg printas ut, skrivs under och tas med under hela resan. 

In till sverige krävs inget alls från Norge. 

http://www.mattilsynet.no/skjema/egenerklering_bendelorm_red___pdf.3450/BINARY/Egenerklering_bendelorm_red___.pdf

[Forest]
2/17/13, 12:15 PM
#4

http://www.norden.org/sv/norden-foer-dig/flytta-inom-eller-till-norden/flytta-till-norge/resa-med-husdjur-till-norge

Det är därför viktigt att planera resan i god tid och att grundligt sätta sig in i de regler som gäller för det land du planerar att semestra i. Id-märkning, rabiesvaccinering, blodprovtagning och behandling mot dvärgbandmask är några av de saker som krävs för att få med djuret tillbaka till Norge efter resan.

sarae
2/17/13, 12:25 PM
#5

#4 om du läser vidare så ser du att man behöver vare sig Id märkning, Rabies vac eller blodprov till och från Norge. Eller om du hade läst mina inlägg ovan ;) 

Till länder inom EU eller länder som har godkänt kontrollsystem mot Rabies (alltså inte norge - där gäller alltså fri in/utförsel till/från sverige) har man för övrigt slopat krav om antikroppstest och man är redo att resa med sin hund 3 veckor efter att den rabiesvaccinerats (och fått pass och microchip)

[Forest]
2/17/13, 2:39 PM
#6

5 tog det från den sidan som tydligen inte gäller? så kollar jag jbv hemsida som antagligen inte heller stämmer? där står det klart o tydligt samma sak http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarkatterochillrarutforsel/resamedhundarkatterochillrartillannateuland.4.3d562bc1346a4603d78000337.html

Annons:
sarae
2/17/13, 3:17 PM
#7

Särskilda regler gäller från Norge - det är INTE ett EU land men räknas vara rabiesfritt: 

Följande står att läsa på Jordbruksverkets hemsida: 

Hundar, katter och illrar reser fritt från Norge

Det behövs varken pass, behandling eller tillstånd för att föra in hundar, katter eller illrar från Norge till Sverige, oavsett syftet med införseln eller resesättet.  
  
Ett rabiesfall på en fjällräv upptäcktes i början av januari 2011 på en ö i Svalbard-arkipelagen utanför Norges nordkust. Fallet påverkar dock varken Norges status som rabiesfritt eller reglerna för införsel från Norge. 
  
Om du ska resa med hund mellan det norska fastlandet och Svalbard måste du liksom tidigare ha tillstånd från den statliga myndigheten Mattilsynet. Katt och tam iller får inte föras till Svalbard.

(http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarkatterochillrarinforsel/inforselfranlanderutanforeu/inforselfrannorge.4.5075e861320679518380007134.html)

Just när det kommer till införsel/utförsel av djur råkar jag veta vad jag pratar om då jag dels är utbildad inom området (universitets uttbildad Biolog med inrikting mot etologi & djurskydd - där vi bland annat lär oss just det här med in och utförselregler). Utöver det arbetar jag på veterinärklinik och hanterar frågor gällande detta på en daglig basis. Förutom att jag själv regelbundet rest till och från Norge med djur i åratal. 

Så NEJ, inget annat än en egendeklaration om att hunden avmaskats mot rävens dvärgbandmask krävs - och såklart att man avmaskar. 

Litar man ÄNDÅ inte på att detta stämmer kan man läsa vidare på norska motsvarigheten till SJV - då det är de som bestämmer vad som gäller för att föra in djur TILL Norge. 

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/hund_katt_ilder_til_norge/

[Forest]
2/17/13, 3:22 PM
#8

7 gösses ja jag trode det var ett Eu land med haha de är ju inte med där… 😃 tack du är iaf med på noterna 😉

sarae
2/17/13, 3:32 PM
#9

Nej… Norrmänen var ganska så smarta ;) 

Ska man däremot resa inom EU krävs pass, chip + rabiesvaccin 3 veckor innan avresa. Till Finland krävs även avmaskning mot dvärgbandmask (som då måste göras hos veterinären och föras in i passet).

sarae
3/4/13, 10:26 PM
#10

Från och med 1 maj 2013 ändras reglerna gällande införsel av hund till norge. Från och med det datumet skall även hundar som reser från sverige ha Pass och vara Id- märkta. Utöver det får man inte längre själv avmaska och deklarera att detta blivit gjort utan efter den 1 maj gäller samma krav som till Finland att avmaskning mot rävens dvärgbandmask måste göras hos veterinär samt skrivas in i passet. Rabies vaccin behövs inte.

[Forest]
3/4/13, 11:21 PM
#11

10 tackar för infon :)

vallhund
3/5/13, 4:12 AM
#12

#10

Tack för info!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Imasy
1/20/14, 11:15 PM
#13

Ok.

För att ta med hunden in i Norge måste den alltså nu, efter de nya reglerna vara;

1. id-märkt (krävs det något reg.intyg etc på detta?).

2. Ha ett pass.

3. Vara avmaskad mot rävens bandmask, utfört och dokumenterat av veterinär.

Är vi alla överrens?

MEN, när hunden är avmaskad och har sitt pass, kan man åka på en gång till Norge eller har man någon karenstid på detta?

Samt, hur länge är denna avmaskning giltig?

Annons:
sarae
1/20/14, 11:25 PM
#14

#13 Id-märkningen ska föras in i passet för att passet ska vara giltigt.

Avmaskningen ska göras mellan 1-5 dygn innan hunden sätter tassarna över Norska gränsen.  Avmaskningen är bara "giltig" i fem dagar, men ska man regelbundet åka över gränsen till Norge (alltså flera ggr i månaden) kan man istället tillämpa "28 dagars regeln" och avmaska en gång var 28 dag och få det intygat i passet att man tillämpar den regeln (För att "starta upp" 28 dagars regeln krävs det däremot 2 avmaskningar inom en 28 dagars period, innan man kan börja avmaska va 28e dag, alltid hos veterinären).

Imasy
1/21/14, 12:04 AM
#15

Aha, det är så pass kort tid alltså. Ja då får det vänta ett tag till då.

Upp till toppen
Annons: