Annons:
Etikettallmänt
Läst 1217 ggr
[fantasilös]
2/11/13, 7:09 PM

Äter inte?

Som många utav er säkert vet så har jag ju ett gäng Valpar här hemma. Märkte idag på morgonen när jag gav valparna frukost att en av tikarna inte åt, tänkte att hon bara inte var på "äta humör" och att hon säkert äter lite nästa gång det är dags för mat, då åt hon inte heller.. Gav dom mat för ett litet tag sen igen, och då åt hon inte heller, utan satte sig ner i valplådan och kollade på mig, brydde sig inte alls om maten. Jag gjorde iordning en ny skål med mat till henne och tog ut henne i ett annat rum så hon inte behövde äta med sina syskon, jag trodde att det skulle funka, men nehe.. Hon luktade lite på det bara men sen gick hon. Jag har alltid gett dom samma mat och hon har ätit med god aptit innan. Så vad ska jag göra? :-/ Ringa veterinär eller vänta tills imorgon och se om aptiten är bättre då? Tacksam för svar! :-)

Annons:
[Timantis]
2/11/13, 9:29 PM
#1

Du har ingen välling hemma? Har hon fått i sej någon vätska. Hur gamla är valparna. Frågan är om jag skulle våga vänta tills i morgon om hon inte ätit.

Jag skulle nog ringa o rådfråga i alla fall.

[fantasilös]
2/11/13, 10:28 PM
#2

Nej, men jag har recept på hemmagjord mjölkersättning för Valpar och alla saker till det hemma, kanske skulle röra ihop lite till henne då? Hon är 10 veckor gammal. Och dom får vatten 4-5 gånger om dagen (någon halvtimme efter varje mål & en gång innan det är dags för sova, ger jag dom fri tillgång dricker dom tills det tar slut och magen ser ut som dom svalt en tennisboll ungefär). Okej. Tack för svar!

[Forest]
2/11/13, 11:47 PM
#3

10 v gammla då skulle jag klämma igenom henne kolla hals och ta tempen verkar allt "normalt" och valpen är pigg avakta men ändå ringa vetrinären. Har du provat med ta undan henne o ge extra gottis kanske det kan få henne att äta :)

[TheMiko]
2/11/13, 11:53 PM
#4

Jag hade nog provat med välling eller mjölkersättningen du hade grejer till. 10 veckor gammal har hon nog inte allt för mycket reserver. Hoppas hon piggnar på sig och börjar äta.

[fantasilös]
2/12/13, 12:40 AM
#5

Tack för alla svar! :-) Jag fick i henne mat för ca en timme sen, jag såg att jag hade lite färs hemma, så jag mosade ihop det med ägg och valpfoder, och jovisst det åt hon upp direkt, efter blandningen gav jag även en liten skål med bara foder för att se om hon åt då, och det slank ner direkt det med, så nu kan jag nog vara lugn igen :-D Lite skumt ändå att hon inte velat äta tidigare idag, men skulle det hända igen så ringen jag nog veterinär för att höra i alla fall, så att man kan vara på säkra sidan! :-)

[Timantis]
2/12/13, 9:57 AM
#6

Valpar o alla hundar ska ha fri tillgång till vatten. Klart dom dricker som idioter när dom inte är vana att ha vatten framme. Det är en levnadsinstinkt som gör att dom hamstrar då dom inte vet det blir vatten nästa gång. De dricker massor ett tag men sen slutar dom för dom lär sej att det alltid finns framme.

Annons:
vallhund
2/12/13, 4:34 PM
#7

# 2

"Foder och vatten

Varje dag ska du ge din hund foder som garantera att hunden får i sig tillräcklig, allsidig och välbalanserad näring. Tänk på att hunden inte mår bra om den väger för mycket eller är för mager. Om flera hundar får mat samtidigt är det viktigt att alla kan äta i lugn och ro utan att störa varandra.

Om du har din hund inomhus ska den ha fri tillgång till dricksvatten. En hund i rastgård måste få vatten minst två gånger per dygn och du måste se till att vattnet inte omedelbart fryser."

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[fantasilös]
2/12/13, 5:02 PM
#8

Okej, visste inte att det gällde Valpar. Har inte haft det då dom välter ut de om jag låter det stå i valplådan, därför jag bara satt in skålan några gånger under dagen. Men då vet jah det nu, tack.

vallhund
2/12/13, 5:16 PM
#9

Du får rigga någon ställning eller ha typ hundmatsskål i keramik som är tung o inte välter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

JohannaEkroth
2/12/13, 5:24 PM
#10

Kanske är det en valp med känslig mage så hon hann få magkatarr. Min mors york som nu iofs är 3 år har känslig mage. Men han måste äta oftare än normalt, för får hans mage vara tom en längre tid blir han illamående och får matleda och går det för länge så kräks han till sist. Man får tvinga i honom mat om han kommer in i matleda/illamåendefasen för att häva den. Har man väl hävt den så äter han med god aptit annat också.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: