Annons:
Etikettbeteende
Läst 1531 ggr
[mangi72]
2/10/13, 8:32 AM

Umgås med andra hundar

Jag har en blandis som är 1,5 år, han umgås inte så mycket med andra hundar men min brorsa har en golden hona 7 år och när han kommer hit med henne så vill våran hund vakta henne hela tiden och om hon blir lekfull eller springer lite så springer Milou direkt efter och vill till att nafsa henne i bakbenen som att försöka lugna ner henne, jag vill ju så klart inte att han gör det utan säger ifrån åt honom men han blir så sur och morrar om man korrigerar honom. Han skulle ju säkert behöva träffa mer hundar än han gör. Jag låter inte honom hälsa på andra hundar under promenaderna eftersom han blir så skällig och låter arg när det kommer andra hundar men han har aldrig bitit någon annan hund men känner ibland att han skulle behöva träffa på en hund som tar ner han på jorden lite så han inte tror att han äger hela världen :/ Tar gärna imot tips på hur jag ska jobba vidare med honom. Har även funderat på att låna hem en hund från en bekant som har många hundar och ha en hund och som vi har lånat hundar av innan vi skaffade egen hund.

Annons:
[Forest]
2/10/13, 10:06 AM
#1

Han säger åt din brors hund att hon ska ta det lugnt det tror jag med, men om hon leker fint så tycker jag gott du kan koppla din hane. Nu är det lek ute jag menar, lek inne tycker jag väl att hon får lära sig att inne hos er leker man inte. Just för att ha en lung o skönt stämmning inne. Han låter som lite polis vid lek, kan han inte sköta sig så får man helt enkelt titta på. Hur gammal är din brors godlen? Jag tänker kanske kan hon oxå fnäsa ifrån att sluta bit mig i bakbenen.

Ang träffa andra hundar så är hundar olika, vissa vill hälsa för sen bli kompisar vissa ser ingen nytta alls med det. Jag har en av varje

Dok tycker jag att din hund låter lite osäker har han inga andra hundkompisar i hans storlek? många småhundar föredrar lekar i sin storlek och är man lite osäker får det endast vara 1 annan hund först,jag föredrar att man går promenad först innan man låter dom leka. Just för att de ska se lite hur den andra är se denns rörelse och om det är spänningar som man kanske inte ser så släpper dom.

För att träna osäkerheten på din hund finns det olika saker, ett är att du brör träna mer kontakt med din hund. Sen vet jag inte vad du gör annars med din hund, men balansträning är något som stärker o det kan man öva på hemma/ute men oxå gå kanske Agility kurs det är oxå bra träning för kontakt + att man kanske får en hundkompis genom kursen.

Sen Skvallerträning, men om han är okej vid  hundmöten (??) jag ser inte att Skvallerträning dok stärker självförtroendet men där tränar man kontakt och att hunden ska strunta i hunden man möter (eller vad man nu skvallrar in). Det finns säkert andra som tycker att det stärker självförtroendet :)

Så först. låt inte din brors golden leka inne, lek ute är helt okej. kan inte din hund leka fint så får man inte vara med genom vara kopplad eller helt enkelt säga åt han att sitta/stanna vid dina fötter.

Driva
2/10/13, 12:11 PM
#2

Nu spekulerar jag vilt. Men det låter som han tycke hundmöten är frustrerande och då inte vet han ska ska göra och det blir en överslagshandling som visar sig aggressivt.

Det kan ju vara så att ge honom en uppgift vid hundmöten, tex sitta titta på dig sov och får godis. Gör att han får något annat än hunde att koncentrera sig på, och då blir lugnare och det kan leda till att han blir tryggare för att han vet vad som händer och vad som förväntas av honom?

Besök min blogg: http://bumpi.se

[mangi72]
2/10/13, 1:37 PM
#3

Det kan nog vara så att han trivs bättre med mindre hundar, jag jobbar på ett smådjurstall och han är med mig där varje dag och där har han faktiskt lekt bra med en dvärggpudel och en king charles cavalier tidigare men nu har vi inte träffat på dom och det var honor. Han skäller på även små hundar underpromenaderna men sen när han får nosa på dom så viftar svansen och dom luktar på varann utan problem men större hundar vill han till att nafsa i hälarna…..brorsans hund är ju för snäll hon säger inte ifrån utan det är jag som har fått säga till honom. Jobbar mycket kontakt med honom, han är ju i stallet med mig och följer mig får beröm när han tar kontakt med mig, jag har honom lös när vi håller på med ponnyna och han håller avståndet men ute när ponnyna travar så kan han få för sig att lugna ner dom också genom att springa bak och nafsa men där har jag honom i spårlina så jag kan korrigera honom direkt så han inte får sig en spark. Jag får jobba mer på kontakt tror jag och så att han lär sig att lita på att jag har koll. Han har blivit mycket lättare att jobba med i allafall sen han kastrerades han är mycket hund men det är så roligt att ha lite utmaning också. Tack så mycket för era svar:)

[Forest]
2/10/13, 3:52 PM
#4

3 Klart att stora hundar kan vara otäkt tänk dig en jätte som ställer sig för lukta på dig o blir lixom över, här är Donna som inte alls ser vitsen med andra hundar. Enja därimot kan hälsa och leka med andra hundar men är det båda två är Enja gärna en skyddande lekpolis till Donna. Så om vi träffar nu andra hundar och jag ser att Donna vill leka så får Enja häjda sig lite med vara med. Det är för annars så ska hon sätta den andre på plats och gärna springa mellan dom under lek. Att ha få bra hundkompisar tror jag är bra, men att sen oxå försöka träna sin hund så den är trygg o säker är super viktigt. Som sagt det finns hundar som inte ser vitsen med leka med vem som helst

[Forest]
2/10/13, 3:56 PM
#5

Kunde inte skriva efter smilegubben. men detta med att han biter hästar bak det måste du verkligen få bort, jag kände två hundar som blivit ihjälsparkade ena av en minishettlansponny då hon smet in i hagen o som din hund bet/naffsa i bakbenet. (hunden var schäfermix) knall o fall stengog, andra bröt ryggen därmed avlivades av grannen som skjöt hunden på plats. Passa som sagt var väldigt någa.

Träning lägg ut spår låt han söka kör vardagslydnad, träna mycket på kontakt först inne sen ute sen med störning.

[mangi72]
2/10/13, 4:53 PM
#6

Jo har såklart han under uppsikt hela tiden när vi är ute med ponnyna och när jag inte kan ha full koll på honom så får han sitta snällt i bilen och se på, men tränar honom att var lös med lina annars så att jag snabbt kan rycka undan han om han nu inte skulle lyssna. Vi låter honom söka också då lägger vi små bitar av rå köttfärs över hela gården i ett spår och han älskar att söka han är riktigt duktig på det.

Annons:
[mangi72]
2/10/13, 7:53 PM
#7
Upp till toppen
Annons: