Annons:
Etikettbeteende
Läst 2691 ggr
[Ella2010]
2/9/13, 9:04 PM

Matvägran

Hjälp! Min 2åriga tik har alltid varit matglad men nu duger ingenting längre. Det började med att hon dissade sitt torrfoder (som jag redan bytt ut ett par gånger) men fortfarande var hon väldigt intresserad av MIN mat men nu vill hon inte ens ha korv! Har provat att ge henne vom & hundemat men det dissar hon totalt (funkade när jag stekte köttbullar åt henne första gången hon dissade men inte ikväll). Hon går också omkring och gnäller väldigt mycket.

Vi ska till veterinären men tänkte bara höra om någon varit med om samma sak och vet vad det kan vara?

Annons:
Åsa S
2/9/13, 9:08 PM
#1

Skendräktig kanske?

[Ella2010]
2/9/13, 9:25 PM
#2

hmm… hon löpte i december, kan det visa sig nu? Har ingen koll alls på sånt.

[Timantis]
2/9/13, 9:35 PM
#3

Ja skendräktig eller livmoderinflamatin

Om hon löpte i december är det troligt att hon har eller ska "valpa" hon bär inte omkring saker?

[Ella2010]
2/9/13, 11:15 PM
#4

Nä men hon krafsar och bäddar.

[Forest]
2/10/13, 10:12 AM
#5

Skendräktighet eller magont

läs även på lite om livmoderinflamation typist symtom är illa luktande flytningar trött o hängig, feber och aptiten minskas. Sen kissar de mycket o dricker mer.

[Ella2010]
2/10/13, 11:06 AM
#6

Usch jag har läst om livmoderinflammation. Livrädd för det.

Annons:
[Ella2010]
2/10/13, 12:15 PM
#7

Hon åt lite mjukost med god aptit. Och smakade på en köttbulle men halva spottades ut :(

[Forest]
2/10/13, 3:59 PM
#8

6 känner du inte igen de symtomer som jag tog upp o hunden är feberfri så tror jag inte att det är livmoderinfektion. Hur är hunden annars när den har ätigt? rapar efter maten? fiser ibland? häger på armbågarna så det ser ut som hon bugar? om det är ja så kan det vara magont som magkatarr, de brukar matvägra pga magont.

[Ella2010]
2/10/13, 5:27 PM
#9

Hon är pigg och glad när vi ska gå ut. Just nu mår jag själv väldigt dåligt psykiskt (dålig ekonomi och deprimerad) så hon påverkas ju av det (vilket såklart ger mig dåligt samvete) men idag har hon varit glad och vi har lekt och busat som vanligt. Hon går och nosar ibland runt sin matplats men när hon får maten luktar hon lite och går därifrån, eller tar det i munnen och spottar ut.

[Timantis]
2/11/13, 9:48 PM
#10

# 8

Livmoderinflamation ger inte alltid feber. Min tik hade flytningar o drack lite mer än normalt det var de enda tecknen på att något var fel. Lika pigg som vanligt åt o ja var precis som normalt. Veterinären förstod inte att hon inte hade feber men det enda hon hade var 1 liter var i livmodern.  så feber behöver dom inte ha o inte vara hängiga heller.

[Forest]
2/11/13, 11:50 PM
#11

10 som jag sa känner du inte igen någon av dessa symtomer då menar jag att man kan utesluta en av dessa kanske feber kanske flytningar då en del tikar oxå tvättar sig extremt bra. Men bra att du tar upp hur din tik är våran fd fick lättare variant o där var flytningar kissa oftare och hängig lite feber, men fick antibeotika och det vart bra.

[Ella2010]
2/12/13, 7:19 AM
#12

Nu verkar aptiten ha kommit tillbaka iaf, hon har ätit mat men inte sin egen. Ska prova med det idag.

Elin-Li
2/14/13, 10:32 PM
#13

Förmodligen har du bara en EXTREMT kräsen hund=) 

mitt tips till dig är att köp ett BRA torrfoder med mycket kött i Sedan ger du ENDAST det fodret. Gör så att du häller upp fodret i matskålen och ställer ner den på golvet. Äter inte din hund inom fem minuter så tar du upp matskålen och gör om samma process vid nästa måltid. Om hunden inte äter så måste du vara bestämd och INTE ge din hund köttbuller, godis, tuggben eller din mat. 

Hunden måste i första hand äta sitt vanliga foder. Detta hag jag gjort på massor med hundar och det fungerar superbra. Jag har även jobbat i djuraffär där jag tipsat en del kunder om denna metod. Jag har flera som kommer tillbaka och säger att deras hundar har börjat äta igen. 

Det är oftast så att man har börjat skämma bort dem lite för mycket så det gått över styr så att hunden kontrollerar dig ;)

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig! Lycka till :)

// Elin-li, 

Annons:
Maja2
2/16/13, 4:40 PM
#14

Ts, du kanske skulle prova färskfoder?

Elin-Li
2/17/13, 12:28 AM
#15

Du kan även prova köpa blodpulver och lägga på maten:)

// Elin-li, 

[Timantis]
2/17/13, 5:21 AM
#16

JA eller toppa torrmaten med blötmat till katt. yammi säger min matvägrare. då slinker det mesta ner.

Annars kan man blöta maten

Åsa S
2/17/13, 8:25 AM
#17

Med tanke på att hunden även krafsar och bäddar och löpte för inte så länge sedan så tror ju jag fortfarande att det är skendräktighet. Även den mest matglada tik kan trilskas en hel del med maten då.

[Ella2010]
2/19/13, 6:31 PM
#18

Nu har hon börjat äta igen :) Fick upp aptiten med lite gottis och sen körde jag bara med torrfodret och nu äter hon!

Upp till toppen
Annons: