Annons:
Etiketthundmat
Läst 4818 ggr
dermot
2013-02-06 17:32

Vill inte äta färskfoder

Igår köpte jag två förpackningar med färskfoder och ett med små köttben. Allt fruset som man tinar efterhand. Det var en vitalblandning (inälvor) och en oxblandning (hjärta, kött, brosk osv).

Min hund vill inte äta det! Jag blandade det med hennes andra foder (torrfoder) som jag då vill byta till detta. Men hon bara nosade på det och sen så ställde hon sig en bit ifrån, tittade på mig och bara "Urk" typ…

Hon har ätit färskfoder tidigare - förra året i någon månad, men sen så slutade affären att ta in och vi fick byta tillbaka till torrfodret igen. Men nu fick dem in detta istället och det vill hon inte äta öht.

Ska vi strunta i att gå över till detta eller går det att "lura i" henne det? Hon mår inte dåligt alls på torrfodret, men jag vet ju att de helst ska äta kött och just därför jag vill ge det.

Färskfodret heter "Sund hundmat" tror jag (det är vad som står på förpackningen i alla fall).

What to do?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Annons:
CelsiusT
2013-02-06 17:44
#1

Jag skulle provat 2-3 gånger, om hon ändå inte äter det så hade jag kört vidare på torrfodret om hon gillar det och mår bra på det, eller så hade jag köpt något annat färskfoder.

Står det att det här Sund Hundmat är ett helfoder föresten? Har läst nångång att det inte räknas som helfoder, men jag är inte säker.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Bullen300]
2013-02-06 17:44
#2
Maja2
2013-02-06 17:54
#3

Jag har en bekant som bestämde sig för att ge färskfoder, efter mina rekommendationer. Efter tre dagar skrev hon ett sms: Han äter det inte! Hon hade inte gett NÅGOT annat, utan erbjudit färskfodret och inget mer. På fjärde dagen spydde han lite galla, då gav jag henne tipset att ge honom en halv dl torrfoder, sen erbjuda färskfoder. Hon gjorde så, han åt upp torrfodret men ratade färskfodret. På kvällen gjorde hon samma sak, gav en halv dl torrfoder som han slök direkt, och när hon gav färskfoder glömde hon bort sig, och hällde vatten på. Allt försvann. Tre dagar gjorde hon likadant, och Nu älskar han sitt färskfoder.

En del hundar behöver längre tid på sig för omställningen.

dermot
2013-02-06 17:56
#4

#1 OK, då testar vi imorgon också!

Ja, det står att det är ett helfoder.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[Forest]
2013-02-06 22:46
#5

Våra hundar ratar klass och bravo men är det nordic och voh äter dom med glädje bästa maten är nordic enligt ena och voh enligt andra jag väljer helst voh då med kyckling stort sätt luktfritt, men byter när jag ser de tröttnar lite. Så mitt tips är se efter annat färskfoder om du vill testa färskfoder igen. Sen gillar inte alla hundar färskfoder men man ska inte snöa in sig på att äter inte hunden detta färskfoder så är det samma för alla för så har det inte vart här med våra 2 nu och inte fd hunden chanel heller :)

dermot
2013-02-07 11:50
#6

#3 Tack för tipset! Ska testa det. :) Imorse ratade hon allt ihopa, ville inte ens ha torrfodret.  Så jag fick diska ur skålen och ge henne bara torrfodret, då käka hon. 

#5 Jag har faktiskt inte hittat något av Nordic eller VoH här omkring. Vet du vilka affärer (kedjor?) det säljs på? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Annons:
CelsiusT
2013-02-07 14:39
#7

Värt även att prova klass, bravo, priima osv. För min hund gillade inte Nordic, priima gick an men var inte gott varje dag, Bravo älskar han. Så det är ju olika vad dom har för smak. Sedan finns det ju olika smaker på några av fodren. Bravo och VoH har iaf olika smaker att välja mellan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

dermot
2013-02-07 17:23
#8

#7 Hur är det med Bozita? Såg bara att de hade en skylt på arken med "Bozita färskfoder" men jag hann inte titta eftersom vi hade lite bråttom.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




CelsiusT
2013-02-07 21:09
#9

#8 Jag har aldrig hört att Bozitas har färskfoder. Tänk på att det är skillnad på färskfoder och på blötmat (färskfoder förvaras i frys, blötmat är konserverad och står framme eller i kylskåp i butiken). Dessutom innehåller Bozitas mat majs och det är inte så bra för hundar då det är lite "uppåtchack", kan påverkar så dom blir lite speedade (eller kanske snarare göra en stissig hund mer stissig). Tror det är noradrenalin och dopamin som majsen påverkar (lite trött såhär på kvällen så kan minnas fel nu).

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Forest]
2013-02-07 21:16
#10

7 tror inte de har färskfoder utan våtmat?

9 du har rätt ang majsen, här gers inget med majs efterdom det dessutom är socker som sitter kvar i musklerna har jag läst. Jag tror våra hundar hande blivit lite lättare till bli stressiga med o det är något jag verkligen inte vill.

dermot
2013-02-07 22:42
#11

#7, #8 mycket möjligt att det var våtfoder, kollade som sagt inte;) men jag är hundra på att det stod färskfoder. Får kolla nästa gång. :P Men det finns annars bara "Sund hundmat" som jag vet är färskfoder och en himla massa torrfoder av alla slag, där.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




vallhund
2013-02-09 04:55
#12

Sund hundemat är bara helfoder om man följer deras veckoschema.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
2013-02-09 09:51
#13

12 , Hittar inget pris på deras hemsida du vet inte vad det kostar?

Annons:
dermot
2013-02-09 11:02
#14

#12 Ja. Och det hade vi tänkt göra också. Det finns 3 olika scheman man kan följa.

Men hon vägrar äta det, så vi får väl fortsätta med torrfodret tills vi hittat ett annat färskfoder.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[Ella2010]
2013-02-10 12:28
#15

Jag har precis provat voh till min tik som totalvägrar :( Hon tröttnade på sitt torrfoder så jag tänkte prova färskfoder. Fick kritik för att jag bytte foder , men då kanske det är ok att prova olika sorter tills man hittar rätt? Just nu äter hon knappt alls och vi ska till veterinären men det är några dagar tills vi har tid där.

Sund Hundmat
2015-07-16 18:47
#16

Hej på er allihop! 🙂 Påståendet i #12 att man måste följa ett veckoschema för att våra produkter ska vara helfoder är felaktigt. Vi har i huvudsak helfoder, men säljer även några köttben och ett kompletteringsfoder som är frivilligt. Uppgiften om särskilt schema osv härstammar från tidigare information på vår hemsida som tyvärr varit missvisande. Ni kan alltså med gott samvete ge era hundar våra helfoder precis som vilket annat helfoder som helst. 

Skillnaden är att vi har en uttalad hållbarhetspolicy, avseende allt ifrån djurhållning och miljö till fodersammansättning. Vi använder oss enbart av ingredienser från djurslag från områden där djuren har tillgång till utevistelse varje dag året om, och tar tydligt avstånd från intensivuppfödda djur såsom exempelvis kyckling, kalkon och gris. Vi värnar om att endast arbeta med närodlade råvaror, och det får inte vara mer än några timmars resväg från gård till lager. Vår produktionsanläggning drivs dessutom till 100% av solenergi via ca 8000 kvm solceller som försörjer inte bara vår produktion utan även kringliggande gårdar och verksamheter.

Ta hand om er!

Upp till toppen
Annons: