Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 6218 ggr
AntoniaUtanX
2013-02-01 15:19

Gurkmeja vid artros

Hej alla!

Jag är alldeles ny på det här forumet, och gör mitt första inlägg en minut efter att jag blivit medlem Skrattande

Skulle kunna skriva spaltmeter om min goa Tessie, men sammanfattar det kort just nu för att komma till kärnfrågan.

Hon är fyllda 13 och lider av artros i ländryggen. Hon får Canidryl sen ett antal år tillbaka, samt fiskolja som ska smörja lederna.

Jag har även gett henne Lipovet, som ska vara bra vid artros.

Nyligen fick jag veta att gurkmeja är väldigt bra vid ledbesvär. Har någon här erfarenhet av det?? Det ska vara antiinflammatorisk.

Annons:
[Forest]
2013-02-01 20:00
#1

har aldrig hört detta innan men nyfiken vart man så googla lite o visst finns det mycket Flört här kanske är något o läsa ? http://webnews.textalk.com/dagens-halsa/extrakt-fran-gurkmeja-forebygger-ledbesvar

http://www.halsosidorna.se/Kryddorochorter.htm <--- var lite om olika kryddor/växter/örter :)

AntoniaUtanX
2013-02-01 20:32
#2

#1 Forest, har också läst liknande sidor…vilka har gjort mig nyfiken på om gurkmeja verkligen kan fungera.

Låter väldigt bra, tycker jag. Och värt att testa.

Jag menar…..Indier i tusentals år kan inte ha fel.

[Nightcat]
2013-02-02 10:43
#3

Jag vet att gurkmeja är bra för människor med artros, min mamma fick det rekomenderat av en läkare. Hurvidare det gör samma sak med hundar vet jag inte. :)

AntoniaUtanX
2013-02-02 23:46
#4

Läste på Alternativbehandling i fokus, att vissa ger gurkmeja till hästar.

http://alternativbehandlingar.ifokus.se/articles/4d7152b8b9cb4622210659fb-gurkmeja-curcuma-longa-l

Men det står inte så mycket om hundar.

Söker vidare……………………

[Timantis]
2013-02-03 22:52
#5

jag dricker själv gurkmeja. Tar en msk i vatten varje dag. det hjälper mej att mina ben inte är som klumpar. Känner verkligen att det fungerar. Frågan är bara hur man doserar till hund

AntoniaUtanX
2013-02-28 17:53
#6

Har gett henne en halv tesked gurkmeja/dag.

Det som manade mig till att göra ett inlägg just idag, var att en promenadkompis sade att: Det där skulle du inte kunna göra i hennes ålder!! Och det var när hon krumbuktade sig inför hans hund (hane😉)

Och det måste jag erkänna…..inte kunde man ana att hon lider av artros!

Ska hålla extra koll på när hon har sovit och ska resa sig, det är då som hon har varit mest stel i lederna

Annons:
AntoniaUtanX
2013-02-28 18:02
#7

Timantis, delar du upp en msk över dagen, eller dricker du allt på en gång?

Jag blandade en tsk gurkmeja med lite ingefära och lite svartpeppar. Men hade svårt att få ner det, det kändes som att dricka sand :(

Till Tessie blandar jag ut en halv tesked i laxolja, sen smetar jag ut det på en ostskiva eller lite leverpastej….inga problem

[Timantis]
2013-02-28 18:39
#8

Jag tar en msk på en gång. Tror även det hjälper mot förskylning samt influensa som jag inte drabbats av än.

AntoniaUtanX
2013-02-28 18:54
#9

Timantis, enligt det som jag har läst på alla internetsidor, så är gurkmeja det senaste inom forskningen. D3 ligger inte lång efter.

Blodsockersänkande, bra för leverstatus, bra vid artros och reumatism, m.m.

Det är tydligen alldeles för många anekdoter för att det ska vara en tillfällighet.

I Asien har man använt detta sen tusentals år tbx, så långtidsstudier kan man nog knappas klaga på.

[Timantis]
2013-02-28 19:21
#10

Kan väl säga som så att dom jag tipsat om Gurkmejans förträfflighet som fortsätter trots smaken som inte är så jättegod. De har bara positivt att säga med.

För dom som inte kan med smaken finns ju tabletter man kan ta. men jag sparar hellre dom pengarna för smaken vänjer man sej med.

[Djurenimittliv]
2013-03-31 13:54
#11

Min hund har artros och detta ska jag verkligen prova.. Gillar inte att behöva ha så höga doser av medicin så kanske detta gör att man kan sänka dosen lite!? :)

Upp till toppen
Annons: