Annons:
Etikettbeteende
Läst 2347 ggr
[Vargnatt]
1/23/13, 10:02 AM

Avundsjuk? Vaktar?

Hej på er!

Nu behöver jag lite råd om Nitro och hur vi ska göra. Det verkar som att han har kommit fram till att jag är hans människa på ett negativt sätt. Han ligger ofta i soffan bredvid mig och sover, och det är lugnt för mig, men om Aramis kommer gående fram till mig vid soffan så kan det bli så att Nitro börjar skälla och nafsa efter honom.

Samma gäller i sängen om Aramis kommmer gående efter min sida på sängen. Det här är så klart inte okej, och jag behöver verkligen få tips på hur jag ska få bort det.

Annons:
[Forest]
1/23/13, 11:13 AM
#1

Mitt tips är att du helt enkelt tar ner Nirto dessa gånger att tala om att det där betendet är inte okej, han ska inte bestämma att inte Aramis får vara med eller inte. Han får helt enkelt se det som belöning att vara i sängen men att ska han göra så här så får han inte vara där. Du får bjuda upp han när han sköter sig o straffet blir att han får gå ner. Gäller även soffan :)

[Zorita]
1/23/13, 2:12 PM
#2

Sätter en tass här. Min hund är fruktansvärt avundsjuk på katten och kan bli jättesur om han kommer nära mig när han också är det. Vi har testat att knuffa bort honom eller ner om han är på soffan (också för kattens säkerhet) dvs att han inte får gos för det men det har inte riktigt hjälpt.

AnneN
1/23/13, 3:39 PM
#3

Låter som resursförsvar = hunden ser dig som en resurs (ger mat, lek, mys, mm) och känner att den behöver försvara sin resurs mot konkurrenter.

Finns lite olika sätt att träna bort detta. Det ena är att man kan testa att skicka ner hunden från soffan/sängen då den visar oönskat beteende, men med en del hundar finns då risken att de kan känna ett ännu större behov av att försvara sin resurs.

Det andra sättet jag kan komma på just nu som funkar med de allra flesta hundar (och katter) är att träna dem så de ser att de inte behöver försvara resursen utan att de kan dela med sig utan att förlora på det. Då tänker jag att man kan ge dem mat samtidigt i närheten av varandra = båda får sin matskål i samma ögonblick), mysa med båda samtidigt, promenera och leka tillsammans, sätta dem bredvid varandra och ge båda hundarna godsaker samtidigt eller varannan. 
På detta sätt lär de sig att de inte behöver försvara resursen för de förlorar inget på att dela med sig till den andra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Vargnatt]
1/23/13, 3:47 PM
#4

#1 Tack för tipsen! Ska testa det.

#3 Båda får mat samtidigt och har skålarna bredvid varandra. Vissa gånger går det också jättebra att Aramis kommer upp i soffan och myser med oss, det finns gånger då Nitro inte bryr sig alls om det och då får båda mys samtidigt, och jag brukar sitta på golvet med båda och mysa.

Brukar också göra trix med dem samtidigt så de får godis i närheten av varandra. Så jag försöker göra det väldigt rättvist när det gäller sådant, men det är just vid soffan/sängen det är något som gör att det blir fel.

[Forest]
1/23/13, 10:49 PM
#5

4 Tänk på när nu Aramis kommer gående så ska du inte sitta o klappa Nitro för då kan han se det som att du ändå belönar honom. Jag har fått göra lite så här med båda hundarna som annars vaktar för katten som verkligen skiter i mig ända katten tyr sig till är dottern (kelar) de har lärt sig att när matte säger aappapp så betyder det "ingen ide" de slutar det de inte påbörjat men jag ser hur de spänner sig. Låter jätte bra att du arbetar med dom tillsammans o ger dom mat det hjälper so Anne sa oxå :) Jag har fått lägga ner o säga denna är Enjas för hon tar det för allvarigt, så leksaker ges bara utan att den tillhör någon. Det kan oxå vara en sak att tänka på, kan gälal filt,täcke,dyna ja allt Flört

Maja2
1/25/13, 5:59 PM
#6

Ts, du har fått bra tips :)     Skulle säga såhär: Hundar är inte avundsjuka, utan försvarar något de anser tillhör Dem. Det gäller att visa/lära hunden att det här inte tillhör dem överhuvudtaget. Utifrån vilken hund man har att göra med, tränar man på olika sätt skulle jag säga, men det viktigaste är nog att inte bara låta det ske.

Det KAN funka att tex låta hundarna äta bredvid varandra, men det är absolut inte säkert att det blir positivt resultat. För många hundar blir det precis tvärtom: en tävling. För många kan det ge ett bättre resultat att ge hundarna mat i varsitt rum till och med, så att de inte tävlar och slåss om resurserna. Det är svårt att ge adekvata tips när man inte vet mer, men hoppas att det löser sig :)

Annons:
lodjuret
1/26/13, 2:22 PM
#7

När du ser att Aramis kommer, försök tänka på att du inte förbereda dig på och bli spänd över att Nitro kommer skälla och nafsa.
Försök vara uppmärksam på små tecken på Nitro. T.ex. så kan du se att han börjar få stel kropp och glo på Aramis när han kommer, redan då kan du säga till honom så att han "kommer av sig" med vaktande.

Man gör ofta misstaget att man säger åt hunden när den redan börjat skälla eller nafsa. Det är bäst att säga till redan när man ser de små tecknen.

Jag uppfattar det som att han vaktar soffan/sängen för Aramis (att det är hans område). Om istället du lägger beslag på den så förstår han att det inte är han som ska vakta den. Det är matte/husses.

Det bästa är egentligen att han inte får vara i sängen/soffan överhuvudtaget när han gör såhär. Han får helt enkelt gå ner på golvet.
Sen får han vara i sängen/soffan när han kan bete sig.  

Lycka till Glad

[Vargnatt]
1/28/13, 9:37 AM
#8

Tack ska ni ha allihopa för tipsen! Jag ska ta och jobba med dom och hoppas på att få se framsteg med lillmonstret Glad

Upp till toppen
Annons: