Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 3838 ggr
stilo27
2013-01-12 12:44

min hund vill blir pappa..tror jag:)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

har en blandras med schäfer-collie och husky i sig.

Tycker att det kan vara trevligt att få en valp efter honom och har spanat in en tik på stan. Men vem vet om det blir av och jag tänkte höra om det finns intresse för att bilda familj…och sedan göra det rätta.

Bor i kalmar län och vill inte upp till norrland, dock en bit är jag beredd att köra.

Ser bild på honom och träffa mig med honom-petson var namnet så kan vi ju ser vart det leder.

Gärna en ras i tiken som ger lite mindre Valpar än vad han själv är nu…72 mankhöjd och runt 35 kilo.

Han är lite foderkänslig men ändå ganska frisk o kry för sina 8 år.

mvh

Kristina o Petson

Annons:
Mischa
2013-01-12 12:59
#1

Vad innebär "foderkänslig"?

Om du enbart vill ha en valp, varför sätta en hel kull till världen istället för att skaffa en valp utifrån och låt den växa upp med din hund? det blir ju lite av samma sak, bara för att din hund är fader till valpen innebär det inte att den ens behöver påminna om honom, för att inte tala om att den ev.  tiken till kullen spelar minst lika stor roll.

≧◔◡◔≦

eldloppan
2013-01-12 13:19
#2

håller med

finns så många hundar redan som behöver komma tll ett hem

snart risk för inavel

alla tar Valpar på sina hundar

här i området hisingen vet jag en hund som e pappa till väldigt många kullar

[Timantis]
2013-01-12 13:43
#3

Nej din hund vill inte bli pappa. Du har ju i mitt tycke inte ens en friskt hund. Och där måste man väl börja?

Sen tycker jag din hund är av en väldigt konstig blandning. Nej köp en valp om du nu vill ha en hund till.

Maja2
2013-01-12 15:13
#4

Oj … Ts …. det där är Ingen hållbar grund till att sätta Valpar till världen

stilo27
2013-01-12 16:01
#5

Hej,

trodde detta var ett schysst forum och folk har lite vett.S
jälvklart har jag spanat in Valpar och funderat men det är ändå så att han är speciell kär för mig, hans friskhet är ok, med foderkänslig menar jag mer att han reagerar ibland på maten men vi kom fram till att vissa sorter fungerar utan att han kliar sig ( vete uteslutar vi) , men äter han lite annat kan det blir lösmage. Tycker inte det är så allvarligt men ville nämna det. Sedan är det väl upp till mig att "avla" på honom för att jag önsar detta…har inte frågat er om detta..men då undrar jag om ni säger så till vissa föräldrar med om dem har tänkt till ordentligt och att det finna alldeles för många barn #därute#…makalös vad det finns respektlös folk här inne.Så nu är det tillräckligt sagt.Så nu till er som tycker att det kan vara trevligt att eran tik räffar min hund: välkommen!Sedan får vi ju ser vart det leder.

Maja2
2013-01-12 16:07
#6

#5 Det är väl så att på detta forum Finns precis det du trodde … folk som har vett.   Även om din hund är kär för dig, och det förstår vi alla att han är, är inte DET grund nog att skaffa Valpar. Det handlar inte om respektlöshet, tvärtom.

Det du skriver i första inlägget: "Men vem vet om det blir av och jag tänkte höra om det finns intresse för att bilda familj…och sedan göra det rätta." Tyder på rätt så märklig syn på avel överhuvudtaget.

Annons:
Kalli
2013-01-12 16:44
#7

Mina hundar är också kära för mig och det mest fantastiska jag har men det är inte samma sak som att de bör gå i avel. Innan man ens funderar på det finns det en del saker man bör undersöka/ta stäkllning till. Exempelvis: Finns det en marknad för dessa Valpar? Antagligen har ni inte möjlighet att behålla ex. 10 Valpar själva. Vilken typ av människor är intresserade av en bruk/sällskap/draghundsblandning och finns det en efterfrågan? Vilket är syftet med kullen, vilka egenskaper besitter din hane som är så bra att de måste föras vidare och bidra till framtida hundar? Vilka egenskaper är mindre bra och vilken slags tik behövs för att kompletera din hane. Är hunden frisk? Du har ju redan nämnt foderkänslighet vilket såklart är ett stort minus. Är han HD/ED röntgad? Med vilket resultat? Finns det andra rassjukdomar inom raserna Schäfer, Collie och Huskyn som behöver kollas upp? Hur ser hundens släkt ut både mentalt och fysiskt? Är hans mamma/pappa/syskon friska? Har de några meriter? Har din hund några meriter? Det kan vara värt att göra ett BPH för att få en oberoende bild över hur hunden reagerar och hanterar olika situationer. När man har tillfreställande svar på alla dessa funderingar, först då kan man börja fundera på avel. För även om det är upp till dig att bestämma så är det inte du som drabbas värst om något går fel utan det är oskyldiga Valpar som inte bett om att bli satta till världen.

[Timantis]
2013-01-12 16:46
#8

En sekunda hund. Vilket din är pga av sin foderkänslighet. Har INTE i aveln att göra. Spelar ingen roll. Vi människor har den förmånen att vi kan säga NEJ jag tycker inte den hunden ska ha Valpar. Kolla på blocket så finns det fina snälla rara hundar i mängder.

Fridaaaa
2013-01-12 18:46
#9

#5 Detta är ett schyst forum med :) Men alla har olika åsikter och rekommendationer ang olika saker :) Och folk är inte respektlösa heller. Men det är mycket att tänka på innan man avlar på sin hund, mer än att hunden betyder mycket för en osv.
Finns himla mycket blandrasvalpar/vuxna och renrasiga valpar/hundar som behöver nya, trygga hem :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2013-01-12 19:46
#10

5 Vad är det som är fel med de svaren du har fått?

Dina hund verkar ha  foderallergi med andra ord ska han inte gå i avel, hade han vart renrasig så hade mitt svar vart exakt samma. Sen är det höfter, samt kolla så hunden är fri från CEA (ögonsjukdom)---> kan du läsa om det http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/ogon/cea-collie-eye-anomaly/ Han var jätte fin.

polgara
2013-01-12 22:30
#11

Tror faktist inte det är din hund som vill bli pappa, utan det är nog mer matte som vill att vovve ska bli pappa

Honestyisdead
2013-01-14 14:42
#12

Du har fått många kloka svar. Istället för att slå ifrån dig råden så borde du ta till dig dom. Det folk skriver stämmer och skrivs för att det inte behövs med dålig avel.

Din hund är helt enkelt inte något du bör avla vidare på. Avelshundar ska vara helt friska utan problem, och med tanke på hur många raser det är i in undrar jag om du har någon koll på hälsan längre bak i leden.

Att man tycker om sin hund är självklart. Men man har också ett ansvar att inte avla fram Valpar som kan komma att få problem här i livet.

vallhund
2013-01-14 21:39
#13

# 5

Vad har barnalstrande med hundavel att göra? Lite mognare bör man vara innan man ger sig på avel. Hett tips: SKKs uppfödarutbildning.

Vad har din hund att tillföra hundpopulationen? Flera foderkännsliga hundar? Hur är mentaliteten, dvs hur ser BPH ut?

# 7 CEA/PRA bör naturligtvis oxå kollas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
felzena
2013-01-15 18:27
#14

Hej! Du skriver att folk som har svarat dig inte har något vett, om jag förstod det korrekt? Jag tycker du ha fått många bra tips från olika personer som du ska lyssna och ta åt dig ifrån. Det finns en hel uppsjö med blandrashundar på tex. blocket som bara väntar på att få ett kärleksfullt hem, du borde kolla på de istället om du är sugen på en valp.(var dock noga och se till att inte köpa en valp från en skojjare) När du ska para din hund krävs det mycket planering och även kontroller på hunden så den är frisk godkänd för avel och även att hitta en bra tik och det kan ta lång tid. Jag tycker du ska sätta dig ner och fundera på om det verkligen är det rätta. Skriv upp för- och nackdelar och gemför. Hoppas du kommer fram till ett bra beslut.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Nightcat]
2013-01-18 12:05
#15

Ska man avla på blandraser ska det finnas en poäng inte bara en önksan om att få en valp efter din hund. Har själv en super go blandrastik med underbart temprament, men valde att inte ta Valpar efter henne trots att det var en stor önskan, då jag anser att det finns ingen efterfrågan och eller något riktigt syfte. Tycker man kan tänka två gånger om man ska para en blandras.

Ketang
2013-01-18 15:25
#16

TS Jag tycker att #15 har skrivit väldigt bra och jag hoppas att du tar detta till dig. För det är trots allt så att man bör läsa på och skaffa sig erfarenhet inom avel innan man sätter Valpar till världen själv. Och skaffar du dig den kunskapen kommer du själv att inse vilken dålig idé detta är!

Jag tror inte att det är någon som gett dig rådet att låta bli för att vara elak.

Upp till toppen
Annons: