Annons:
Etikettbeteende
Läst 3526 ggr
rahl
2013-01-10 07:02

hur lära en hund att gilla leksaker?

Mila är en omplaceringshuns på ca 3 år som inte visste vad är leksaker. Det tog för henne ca 10 månader för att börja dra när Sherry leker. Hon släpper ganska snabbt men allt flera försök är långa dra lek där de har trevligt. Men hon är aldrig intresserad av leksaker när jag har den och beter mig ungefär på samma sätt. Hon blir helt passiv och förstår inte. När vi var på hundkurs så gick det inte heller med att intressera henne för leksaker, inte heller för apportbock. Hon tittade på leksaker och tryckte sin nos mot den men inte nåt annat. Även om vi väntade ut så ville hon inte alls öppna munnen för att ta den.

Jag tänkte börja kanske träna igen för att titta på leksak osv men jag vet inte om jag lyckas. Har ni andra tips för mig? Tack.

Annons:
[Timantis]
2013-01-10 07:29
#1

Vad menar du med leksaker. En boll att spring efter en fläta att kampa med? ett pip djur att leka med

Gillar hon godis?

Har jag förstått rätt om jag tror du menar något att belöna med när du tränar?

Ang apporten så finns det ett bra sätt inne på klickerklok.se

rahl
2013-01-10 08:16
#2

Hon älskar godis men jag vill kunna belöna henne på andra sätt också. mest menar jag nåt att dra i och leka med mig :)

apportbock nämnde jag bara för att berätta att hon kommer inte öppna munnen för att ta i leksak och få godis eller en lekförsök. hon kommer bara stirra eller sätta nosen på den :)

[Timantis]
2013-01-10 08:50
#3

Försök att lek med henne. Hoppa omkring o ha en fläta( skriver fläta för enkelhetens skull ta vad du vill INTE en apportbock dock) o ruska lite med den. Så fort hon visar lite intresse så (klick) belöning. Fortsätt så. är det en större hund så kan du även buffa lite på den i sidorna för att få en reaktion. Nu menar jag altså för att få igång henne. Inte buffa för elakt utan buffa för att få igång henne. ( svårt förklara menar altså inte att du ska vara elak med henne utan buffa för lek) Varje gång hon är intresserad så berömmer du. Skulle hon ta den i munnen så "julafton". När hon börjar ta den i munnen så börjar du lite försiktigt dra en halv sekund för att nästa halv sekund släppa den. Klappa i händerna o tala om vad duktig hon är. Sen utökar du lite med dragkampen. Det viktiga är att hon vinner. för att stärka hennes förtroende.

Det viktiga är att du hela tiden är aktiv o hejar på henne. Det är jättesvårt att lära en hund att leka om den inte har ett eget intresse. men vissa hundar måste läras men ofta så tycker dom det är kul när man väl lärt dom.

Vad har du för hund. Är hon klickertränad? Jag skulle nog testa det o ta det med klicker. Speciellt som hon älskar godis.

Maja2
2013-01-10 10:21
#4

Jag skulle åxå rekommendera Klickerträning :)

rahl
2013-01-10 21:48
#5

Ja hon är klickertränad men hon kommer inte mer än att titta och markera med nosen på leksak det vet jag. det har vi redan testat

[Timantis]
2013-01-10 22:11
#6

Då är det bara att testa igen. Jag hade en hund som bara vägrade att bita o bära(rasbundet). belamrade mej med hennes favvo godis köttbullar o traggla o traggla. Efter ett tag så både hon bet o bar. Det gör sej inte själv man måste lägga ner sin själ i det. Funkar det inte har du antingen kört för lite eller inte är konsekvens. Bara att köra mer.

Börja med att klicka in annat så hon tycker det är roligt att göra saker med dej. Lär henne cirkuskonster odyl skaka tass give me five. sitta vackert. mm

Strunta i apporten. börja lek med en fläta eller något annat som är skönt för dom att bita i. Det viktiga är att du är aktiv vid lek. gå ner på knä o bit ruska o spring omkring själv med ´flätan.

Finns det ingen leksak hon tycker om boll pinne odyl?

Annons:
Maja2
2013-01-10 23:14
#7

#5 så trodde jag om min Kelly åxå … men ack så fel jag hade :)

[Timantis]
2013-01-10 23:22
#8

Ja man måste ju vara ihärdig. Inget tränar sej själv.

Ett tips om hunden är matskadad kan vara att den inte får mat innan den gör det man vill. Så har jag tränat in metallen på en av mina förra hundar. Han hatade metallen men älskade mat. Min ena nuvarande har jag lärt sitta vackert med hjälp av maten.

Men det måste ju tas stegvis. Man får inte tro att hunden greppar apporten direkt utan man tar det i små steg. en nosdutt mat den måltiden. öppna munnen så får den maten nästa måltid. öppen mun över apporten mat igen sen bygga på så. Det kan ju som sagt ta ett tag. Men trängen vinner.

Man kan lära nästan alla hundar vad som helst bara belöningen är den rätta.

rahl
2013-01-10 23:39
#9

Nej inga bollar eller pinnar. hunden som får inte leka från börjar oftast förlorar intresse för lek.

jag är alltid nere på marken sitter eller går på knä har små hundar. många tricks kan hon redan :)

rahl
2013-02-14 10:07
#10

Så glad och stolt jag är nu!! Tog fram en av de nyaste leksaker och bestämde mig att försöka igen få Mila att göra nåt med leksak. Föst klickade jag för all intresse men sen bara för att gripa även om det var små gripande så är vi på en bra väg!! YES!!

http://www.youtube.com/watch?v=ivikSLiYCcA&feature=youtu.be

http://youtu.be/A52g3LZs6Pk

En ny från idag, testade att hålla i handen och belöna små dragande - bara huvud bakåt så att säga
http://www.youtube.com/watch?v=MsVgh…ature=youtu.be

Fridaaaa
2013-02-14 10:14
#11

Det går i regel.
Lillan lekte inte med leksaker innan men nu älskar hon pipleksaker och om hon blir riktigt busig kan hon kampa med andra leksaker med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

rahl
2013-02-14 12:08
#12

Hur lärde du?

Fridaaaa
2013-02-14 12:21
#13

#12 Jag? Hmm svårt att förklara. Försökte leka med henne ofta med andra leksaker också och när hon visade intresse fick hon beröm av olika slag och till slut tyckte hon att vissa andra leksaker med är roliga ibland :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: