Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3481 ggr
Maja2
2013-01-09 18:20

färskfoder mot allergi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Molly fick diagnosen Kvalsterallergi för ca ett år sedan. Kortison, både i tablettform och spray blev aktuellt. För en dryg månad sedan, slutade jag helt med torrfoder och började med färskfoder. Efter 2 veckor hade hon helt slutat klia sig, och nu är hon inte det minsta röd i huden heller. Jag ger INGA tuggben, grisöron osv. utan bara färskfoder, märgben av olika slag, nötben och kycklingvingar. Jag har mailat veterinären och berättat. Blir kul att se vad hon svarar :)

Annons:
Kalli
2013-01-09 19:25
#1

Brukade ni frysa in torrfodret innan ni öppnade säcken och sedan ta upp givor varje dag? Annars är ju torrfoder en väldigt bra grogrund till just kvalster vilket är anledningen till att många veterinärer rekommenderar tidigt nämnda förfarande och kan vara en anledning till att färskfoder fungerar bättre. :)

Sen spelar kanske inte anledningen så stor roll, huvudsaken är ju såklart att hunden mår bättre.

Maja2
2013-01-09 19:29
#2

Att frysa in torrfodret innan jag öppnade säcken? Så stor frys har jag inte, och skulle inte fippla med heller, nu när jag satt mig in i vad torrfoder faktiskt innehåller, och hur det behandlas :)

Kalli
2013-01-09 19:43
#3

Alltså, det är självklart inget man behöver göra. Jag menade det bara som en möjlig förklaring till varför färskfoder fungerar bättre. Sen får man ju själv testa vad som fungerar bäst. Huvudsaken är såklart att man inte fortsätter som vanligt och ger en allergisk hund torrfoder som stått utan att varit nerfryst när man vet att där samlas massa kvalster som hunden reagerar på. :)

[Forest]
2013-01-09 20:28
#4

Åh vad roligt att du märker sån stor skillnad o det måste ju vara skönt för henne o slippa dels kliandet sen få medicin :) Jag har som sagt var bara bra o säga om färskoder med, en magkatarrhund som helt fin i magen och tål även äta annat utan att få magont. Ingen medicin har jag gett heller efter foderbytet :)

Maja2
2013-01-09 20:37
#5

#4 Ja, det är helt superbt att märka en sån stor skillnad, när man trodde att hon skulle måsta gå på kortison resten av livet. :)

[Forest]
2013-01-09 22:01
#6

5 Är ju helt underbart :)

Annons:
camilla85
2013-01-09 22:27
#7

Lite OT men får man ge kycklingvingar? Trodde det var farligt eller är det nå speciella man kan köpa?

[Forest]
2013-01-09 22:59
#8

7, mång tror att hundar inte ska få F-ben, du kan ge råa ben jag ger inte fiskben, men kyckling(vingar,lår,hals osv) Jag köper från butik men ofta beställer jag via en ufd hals,klubbor o vingar då de är ekologiska.

Maja2
2013-01-09 23:17
#9

#7 Det är inte alls farligt att ge kycklingvingar eller övriga ben, så länge de är råa  :)

[Timantis]
2013-01-10 08:55
#10

# 1 o 3

Nu tror jag ju inte hemligheten med att få bort allergier är att frysa maten. Det är inte där förträffligheten med färskfoder ligger. Utan att det är kött utan en massa olika tillsatser o onödigt innehåll. Vilket även allergifoder är fritt från massa tillsatser.

TS

Vad härligt att din hund är bättre. Delge oss gärna vad din veterinär säger.

Mischa
2013-01-10 09:08
#11

#10

Eftersom det handlade om kvalsterallergi så kan det hjälpa med frusen mat, då förrådskvalster stortrivs i torrvaror, dom döda försvinner inte men det begränsar deras spridning.

Men visst är det mer skillnad på fruset foder jämförelse med pelleterad hundmat. Precis som att många "problemhundar" blir räddade av att få  egenlagad, färsk mat.

Till TS:

Jättehärligt att kunna tillämpa enklare och nyttigare linding på allergin.

≧◔◡◔≦

Maja2
2013-01-10 10:17
#12

Veterinären mailade nu på morgonen och tackade för infon. Hon skulle gå in i journalen och läsa och kolla provsvaren, samt skriva in att hennes bekymmer nu fullständigt försvunnit med färskfoder. Jag frågade då det här med att frysa torrfodret, men det har hon inte hunnit svara på än.

Jag har under en längre tid funderat på att Barfa mina hundar, men känt att kunskaperna om näringslära inte varit tillräckliga. Nu använder jag Fodax färskfoder, som jag kompletterar, och det verkar vara tillräckligt för att tämja allergin.

mariatingsund
2013-01-11 14:12
#13

Kan du beskriva lite mer, hur kompletterar du färskfodret (mer än märgben typ, men vad ger du till belöning t.ex. på träning, och vilken Fodax färskfoder du har, vad är Barfa, massor av frågor. Skrattande

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Maja2
2013-01-11 14:18
#14

#13 Jag kompletterar med kycklingvingar och köttiga ben, mest för att de ska få nåt att tugga på, då färskfodret är som köttfärs. Inte varje dag, men ett par gånger i veckan. Fodax ÄR ett helfoder, så man behöver inte komplettera om man inte vill, men jag vill ju att de ska få tugga på ben osv. Ger aldrig tuggben eller grisöron dock.

Jag kör på den gröna, det passar alla mina 4 hundar :)

Barfa, då fixar man maten själv, helt från grunden.

mariatingsund
2013-01-11 15:40
#15

OK, Barfa är uteslutet hos oss då, vi har varken stor frys eller vilja lägga ner så himla mycket tid, hellre leker vi med honom den tiden :) Kycklingvingar kan jag tänka att de försvinner fort i en hundmun, det kanske är bättre med något större ben? Inget märgben väl? Inga fläsk, fågel, fisk, får? Bara koben? Eller vad finns mer, och var köper man dem? Djuraffärer? De flesta är rökta där, så det kan ju inte vara så bra. Eller direkt från slakteri?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maja2
2013-01-11 16:08
#16

#15 Självklart får du ge fläsk, fågel, får …. huvudsaken benen är råa och inte tillagade. Det går att köpa endera genom slakteri om du har sådant nära till hands. Själv beställer jag genom Jipotimas.se

[Forest]
2013-01-11 20:59
#17

15 detta med F ben stämmer inte men givetvis så kan jag tänka mig att glupska hundar kan sätta i halsen när det gäller mindre ben. Jag ger får o fågel fisk nej eftersom mina inte gillar fisk o tror inte fiskben ger tuggbehovet som jag är ute efter. Jag köper en del från bekanta som är jägare så jag ger div vilt med, sen har jag bekanta som slaktar hemma så får köpta billigt får,gris o nöt av dom. Som Maja säger ska alla ben vara råa, jag rek rå reben från nöt det uppskattas här ger bra tuggande till större hundar oxå, mina klarar inte av så mycket märg från nöt men klarar av älg,gris så det ger jag.

Upp till toppen
Annons: