Annons:
Etikettbeteende
Läst 1819 ggr
Imasy
2013-01-04 14:07

Han "förföljer" mig - vill avbryta detta beteende

Nu är vi förvisso bara inne på vårt andra dygn sedan nya vovven kom hem, så det kanske lägger sig när han har bott in sig lite.

Men Zippo vill gärna vara med där det händer grejor, och visst, det kan jag gå med på.

Däremot så reser jag mig upp för att hämta något, gå på toa etc så reser han sig upp och följer efter mig för att se vad jag gör. Ingen av de andra i familjen gör han så med.

Stänger jag en dörr/grind så han inte kan följa efter så står han och gnäller. Lika när jag går ut och han får stanna kvar hemma med de andra.

Jag har aldrig varit med om detta problem tidigare så jag vet inte riktigt hur jag ska avbryta det. För jag tycker att det borde väl vara jobbigt/stressande för honom att inte kunna koppla av utan att hela tiden hålla ett öga på vad jag har för mig.

Annons:
Imasy
2013-01-04 14:08
#1

Jag kan väl tillägga att jag "ignorerar" honom när jag kommer tillbaka igen, jag gör ingen stor affär av det och gullar med honom eller så, utan är som vanligt eller vad man ska säga.

[Tilde]
2013-01-04 14:20
#2

Jag har varit hundvakt åt två hundar som är så, en springer spaniel och en fransk bulldog. Båda vill vara med en vad man än gör och krafsar gärna på dörren när man har den stängd (t.ex. när man ska sova). Jag har lärt springer spanieln att inte krafsa på dörren, men han vill ändå vara med en människa 24/7 och kan han inte det så sitter han och väntar på att man ska komma tillbaka.. Tungan ute

Maja2
2013-01-04 15:34
#3

Det handlar nog om otrygghet, han är inte trygg i det nya hemmet än, och följer efter dig för att han inte kan slappna av själv ännu. Tänk på det när du ensamhetstränar honom, att ta det i små små steg.

Fridaaaa
2013-01-04 16:37
#4

Lillan gör så när jag är ensam hemma. Och hon är mycket trygg i sin miljö Men här handlar det om att hon är en "mattegris" :)
Hon är likadan när enbart sambon är hemma :)

Men säger som #3, troligtvis är det så med hunden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2013-01-04 19:54
#5

Varför skall man stänga ut ett flockdjur när man skall sova?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2013-01-04 19:57
#6

#5 Vart har du läst det att man ska det, här i tråden? :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Imasy
2013-01-04 21:40
#7

#5

Jag vet inte om ditt inlägg var riktat till mig, men han sover med oss. Den andra hunden  sover på bottenplan av egen fri vilja.

[Forest]
2013-01-04 21:48
#8

Han är ny och du får någ räkna med att han är osäker i sitt nya hem därmed följer han efter dig då han antagligen fattat mycket tycke för dig. Jag fick eftermig Donna och Chanel vart jag än gick detta avtog mer o mer. Jag kan rek att andra i hemet gör lite roligare saker oxå med denna hund, på så vis ser dom att andra duger fint :) Så fick vi göra jag fick backa o bli lite tråkig medans alla andra fick göra skojiga saker o bi roliga att vara med :)  Hur du ska göra är nu ibörjan försöka få han trygg helt enkelt i nya hemet det kan ta tid, hur gammal är han?

Stänga dörren när man går på toan tycker jag att du gott kan göra nu ändå, detta kan vara första steget i ensamträningen som kan ta lite tid med omplaceringshundar även att de ska landa i sitt nya hem kan ta tid.

Imasy
2013-01-04 21:50
#9

#8

Han är 4½ år gammal. Harbott med den förra familjen sedan han var valp.

[Forest]
2013-01-04 22:04
#10

9 passar på att säga grattis till ny hund för det missa jag förra inlägget :)

vallhund
2013-01-04 22:42
#11

# 6

Läs # 2 t ex..

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2013-01-04 22:44
#12

#11 Dock har ju inte det med TS att göra, och eftersom du inte skrev något nummer, så tror man ju att det är till TS du menade :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Timantis]
2013-01-06 10:21
#13

Alla mina tre hundar flyger upp när jag reser på mej. Inte för att dom är otrygga då dom bott hos mej i flera år. Men det har med att göra att dom vill vara med o inte missa något.

Din hund är ny men är troligen lite otrygg i början nu. Ta det lite lungt o låt det vara o om några veckor kan du börja göra något åt det. Jag skulle använda mej av något av förljande sätt. Vilket jag själv gör med jämna mellanrumm när jag tröttnat på att alltid ha en hund i baken.

Jag skulle börja med att bestämma mej för att träna. Sätt dej i soffan eller på sängen eller en stol när hunden ligger ner så reser du dej upp. Om hunden reser sej så sätter du dej helt enkelt ner igen. när hunden lagt sej så reser du på dej. Ibland om man har en energiskt hund så räcker det med att man nästan tänker att man ska resa sej o dom flyger upp. Men jag flyttar mej ingen stans om hunden reser på sej o ska upp med. När du kan resa dej upp utan att hunden flyger upp så kan du om du vill belöna det eller bara ignorera. i slutänden ommer du att kunna gå utan att hunden flyger upp. I den hör övningen pratar du inget alls med hunden.

Har du inte tid att lägga på träning så kan du helt enkelt göra en sitt stanna kvar eller ligg stanna kvar sen går du o gör det du ska.

Vad gör din hund om du är ute o går o helt enkelt ställer dej still. Far den runt som en tok eller sätter den sej helt enkelt ner vid sidan? Om han far runt så träna helt enkelt på att bara stå o när hunen lägger/ssätter sej ner frivilligt så går du helt enkelt vidare. Det är jätteskönt att ha en hund som inte vill fram o far omkring om man står o pratar med någon. Du ska vara helt passiv inte säga något till hunden.

Annons:
Upp till toppen
Annons: