Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2003 ggr
dermot
12/30/12, 2:21 AM

Kastreringsfunderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sitter och funderar lite…

Egentligen hade jag velat ta en kull på min blandistik, men efter en hel del övervägande så har jag bestämt mig för att låta bli pga flera orsaker.

Jag har också hört att det är vanligt för tikar att få livmodersinflammation (heter det så?) om de inte fått kull. Och då är det ju bäst att kastrera innan något sådant händer. Men samtidigt.. vad är vanligast? Dö på operationsbordet eller få inflammation i livmodern.

Men nu är ju nojjiga jag väldigt osäker på narkos och gud vet allt och det är ändå en rättså stor operation som ska utföras.

Vi har aldrig kastrerat en tik förut, bara hanhundar och det är ju lite skillnad.

Jag ska prata med vår veterinär nu i januari när vi ska vaccinera katterna och då Ella, men jag tänkte om någon här kan bolla med mig lite?

Kastrering eller inte kastrering?

Vi har inga hanhundar i närheten, och hon håller sig på gården. Men min kompis har en okastrerad hanhund och han brukar vara här för att busa av sig, men då har vi alltid koll så inget händer.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Annons:
Fridaaaa
12/30/12, 10:31 AM
#1

Det har inte med om de har fått kull eller inte att göra. Det kan komma ändå. Det är bara en myt att tikar som inte haft kull löper större risk för livmoderinflammation :)

Svärmors förra tik, fick t.ex livmoderinflammation plus livmodercancer, trots en kull hos förra ägaren.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
12/30/12, 5:11 PM
#2

#1 Jaha, jag trodde det var så. ^^ Men då vet jag.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




vallhund
12/30/12, 7:59 PM
#3

Risken för pyo är ganska rasrelaterat, hos en del raser är det sällsynt, hos andra väldigt vanligt, o som skrivits, en kull hjälper inte .

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
12/30/12, 8:16 PM
#4

Jag är inte för att operera hundar helt i onödan det är inte helt riskfritt och jag tycker oxå man ska läsa på vad kastrering kan innebära. http://tillhunden.nu/2011/05/nackdelar-med-kastrering-av-hund/

dermot
12/30/12, 8:50 PM
#5

#3 Hon är en blandning av Labrador, jaktlabrador, tysk jaktterrier och lancashire heeler. Vet du om någon av dem brukar få det?

#4 Ja, det är lite så jag tänker!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




hundegare111
1/1/13, 3:07 PM
#6

Mina egna åsikter:

Egentligen så är det bättre att låta henne vara okastrerad, om du ändå inte riskerar tjuvparning.

Om man kasterar en tik självmant, alltså utan sjukdom involverat så täcker inte försäkring eventuella komplikationer som kan tillkomma efteråt.

Dessutom så kan hunden ändras totalt, från att ha världens bästa lynne till att bli en osäker hund som gör utfall mot mångt o mycket.

Däremot så kan man ju undvika andra sjukdomar som t.ex. livmodercancer eller inflammation i den, risken för juvertumörer sjunker iom kastrering om den är gjord innan hunden fyllt 1år (vilket jag antar att din redan är över).

Min grannes tik var 1 ½år gammal när hon fick akut livmoderinflammation. Hon var inneliggande på sjukhuset i 2 ½ dag och såret läkte fint. Innan operation så var hon självsäker och framåt, älskade alla hundar. Nu efter operation så har hon blivit osäker och tycker inte alls om alla hundar längre.

Ägaren blev innan operation tillfrågad att inte operera utan att de kunde ge medicin som gjorde att livmodern drog ihop sig så att varet åkte ut, MEN då måste hon ta en kull på nästa löp o inte ens då är det säkert att det inte kommer tillbaka.

Ägaren valde att ta bort hela kalaset och tur så var hunden försäkrad.

Det skulle kosta 21.000:- men de fick betala 4000:-. Så det lönar sig definitivt med försäkring på hunden med =)

Lycka till med hur du än väljer att göra, jag valde att kastrera min hane istället då jag har 3 tikar o en hane . God fortsättning =)

Annons:
dermot
1/1/13, 9:05 PM
#7

#6 Då låter jag bli. Jag vill absolut inte riskera hennes lynne!

Försäkrad är hon:) Lite OT men vi ska ev. köpa en valp till våren, och där har vi inte bestämt kön, men om det blir en hane - när bör man kastrera honom då? För vi vill helst inte hålla de isär vid löp och liknande…

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




vallhund
1/1/13, 9:16 PM
#8

# 6

Hur många hundar får livmoderscancer? Själv har jag aldrig ens hört talas om det.

Risken för juvertumörer är inte relaterat till tikens 1 årsdag, däremot till hur många löp hon haft.

"Ägaren blev innan operation tillfrågad att inte operera utan att de kunde ge medicin som gjorde att livmodern drog ihop sig så att varet åkte ut, MEN då måste hon ta en kull på nästa löp o inte ens då är det säkert att det inte kommer tillbaka."

Förhoppningsvis har hundägaren eller du missförstått någonting, som utbildad djurvårdare borde du insett att det fetade bara är rappakalja.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
1/2/13, 8:13 PM
#9

7 varför inte skaffa en tik till? Jag vet flera hanar som kastreras tidigt de är som vilken okastrerad hane som helst, allså de märker av när tikar löper (mår dåligt,piper,oroliga osv) samt parar tikar om de får tillfälle. Min vännina som har skaffat först tik sen hane får allså lämna bort hanen under löpet pga hanen annars mår så kasst dessutom är det inte bra att de parar sig infektionsrisker samt att de kan skada sig vid parning.

dermot
1/3/13, 9:16 PM
#10

#9 För vi vet inte vilken vi kommer fastna för. Jag har inte skrivit att vi inte kommer skaffa en tik till. Men vi får se.. :)

Tack för svar och erfarenheter dock!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




hundegare111
1/3/13, 9:20 PM
#11

#8, Ja, absolut! Jag vet att det bara är rappakalja, speciellt det med att hon skulle vara tvungen att ta en kull o också myten som säger att en tik måste få minst en kull för att undvika livmoderinfl. OM det nu hade stämt så hade just denna tik vart tvungen att få en kull när hon var lite över året bara, och det hade vart totalt urbota dumt.

Så ja, jag VET att det är rappakalja, men hon visste inte detta men det var det de sa till henne när tiken fick kastreras Glad

sarae
1/7/13, 6:41 PM
#12

Jag arbetar på en veterinärklinik och kan bara utgå frå det jag ser där varje dag: Livmodersinflammation (Pyometra; Pyo) är tyvärr oerhört vanligt, jag skulle nästan vilja påstå att mer än hälften av tikarna som hålls okastrerade kommer att få en Pyo en gång i livet.. om inte mer.

Förutom risken för livmodersinflammation (som är väldigt hög tyvärr), så lider okastrerade tikar även högre risk att få juvertumörer, dessa är tyvärr inte alltid godartade. Kastrerar man sin tik innan första löpet försvinner risken helt och hållet, kastrerar man innan tiken haft för många löp minskar man risken avsevärt.  Sedan kan de även få cystor i livmodern te.x. Utöver det är vissa raser mer benägna att utveckla Diabetes om de hålls okastrerade länge.

Det finns en enda nackdel med en kastrering och det är att de får något försämrad ämnesomsättning vilket gör att de har lättare att lägga på sig vikt, utöver det är en kastrering faktiskt bara att rekommendera ur ett hälsoperspektiv.

Sannolikheten att en tik dör av en pyo är betydligt högre än att en fullt frisk tik skulle dö under narkosen vid en kastrering. Tikar som akutkastreras efter att ha fått en pyo har vanligtvis nedsatt allmäntillstånd vilket försämrar deras chanser till att klara en narkos bra. Dessutom är en pyo inte alltid så lätt att upptäcka… tyvärr stryker många tikar med just för att man inte märkt symptom innan det är försent.

Det finns en anledning till att de flesta försäkringsbolag lämnar rabatt på premien om man har sin tik kastrerad… just för att pyo är så vanligt.

Min 14 månaders tik kastreras nu på fredag. Även om jag alltid är nervös över at söva mina djur så är rädslan över att missa en pyo eller förslora min tös till juvertumörer 1000 ggr större.

[Zorita]
1/8/13, 11:49 AM
#13

Min tik är kastrerad och hon är världens gosigaste. Jag kände henne inte innan kastreringen eftersom hon är adopterad, men jag tror inte hennes lynne ändrades. Jag tycker det är skönt att slippa oroa mig för sjukdomar och andra hanar, och hon funkar super men våran hane som är kastrerad. Vår fostertik som kastrerades i höstas återhämtade sig på bara några dagar, så det verkar ju inte så farligt. Har aldrig hört talas omen hund som dött av operationen, men det händer väl kanske.

Annons:
dermot
1/8/13, 5:48 PM
#14

Tack för era svar. Vad svårt när alla säger olika, men så är det ju överallt. :) Jag ska prata med veterinären om vad de tycker, så får vi bestämma oss över vad de anser är bäst.

Jag känner mig bara orolig över allt som kan hända under operationen och även efter, och sen såklart om hon skulle få pyo. Hon är mitt allt så jag vet inte vad jag skulle göra om något hände henne, hon är i superfin form (det har många sagt) och har säkert goda odds för att klara en op. men man vet ju aldrig. Usch jag oroar mig säkert i onödan men ändå :(

Hon fyllde 2 år i december så hon har haft en del löp.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Annso_
1/8/13, 6:34 PM
#15

En frisk hund bör inte ha några problem med narkos eller att läka ett sår..Min hund som dessutom är liten + lite överviktig har blivit sövd 3 gånger ! Varav 2 vid samma tillfälle, på dagen när han kastrerades + samma natt..Det var inga problem alls.

vallhund
1/9/13, 4:18 AM
#16

# 12

Det finns mer risker än de du tar upp.

http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html

http://www.avma.org/onlnews/javma/mar10/100301g.asp

http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf

Allt är inte guld o gröna skogar…… Dessutom varierar risken för pyo mellan raserna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: