Annons:
Etikettbeteende
Läst 1754 ggr
Fjellfil
2012-12-28 23:32

Hund som skyddar annan hund?

Jag vet inte hur jag ska gå till väga, har en 2,5 årig blandras som jag aldrig haft problem med innan, inte på något sett…
Han har alltid funkat med ALLA andra hundar, oavsett om det varit våra egna eller andras, ras och ålder har aldrig spelat någon roll.

För ca 3 veckor sedan skaffade jag en valp, en lillebror till min första hund, samma föräldrar. Dom är blandning mellan Staffordshire Bullterrier, Bullterrier och Norrbottenspets.

Min hund har aldrig vaktat något förut, alltid kunnat dela mat, tuggben och leksaker, aldrig skyddat andra hundar heller.
Men valpen skyddar han från andra hundar, hundar som bara vill hälsa vanligt, då går min hund emellan, reser lite ragg och morrar till, flyttar dom inte så skäller han till ett par gånger, och flyttar dom inte då vallar han bort valpen, det är skönt att han inte ger sig på den andra hunden iallafall. Än…

Jag känner verkligen inte igen den här sidan av honom och det gör mig ledsen, jag vet inte hur jag ska gå till väga heller…

Har frågat några kunniga hundägare (och tränare) i området och jag har bara fått tipsen att ta tag i honom i det tidiga stadiet och he ner han på backer för att tillrättavisa honom att beteendet inte är ok, eller att ha han kopplad när dom hälsar och rycka iväg honom så fort han visar beteendet. Inget av detta alternativ känns helt okej för mig då jag aldrig tagit till våld för att korrigera ett oönskat beteende med honom, han har alltid varit så from och lätt att ha o göra med så har aldrig behövt…

Så frågan är vad jag ska göra, hur ska jag gå till väga?
Nästa vecka ska jag åka till en kompis som har en äldre Jämthundshane som min hund alltid gått ilag med, när valpen introducerades så ändrades min hunds beteende, men det vore skönt att kunna få tips och förbereda inför träffen nästa vecka, så att jag redan då kan börja ändra min hunds beteende gentemot andra hundar, när valpen är med. Ensam är han lika snäll som vanligt.

Alltså för att förtydliga mig, hans beteende är normalt i vardagen, gentemot mig, andra människor och han är trevlig mot valpen. Jag har inte ändrat mig gentemot honom eller ändrat på några rutiner (mer än att vi går ut några fler gånger än vanligt haha)

När min hund har skällt ut andra hundar för att dom hälsat på valpen har jag inte gjort något utan låtit dom sköta det själva eftersom jag inte vet vad jag ska göra så känns det bättre att göra ingenting istället för att ge honom fel signaler och energier…

Så vad skulle ni gjort? Hur ska jag korrigera honom att det inte är ok? Han är ju så bra annars så vill inte att valpen ska lära sig några såna här dumheter. Och framförallt, varför gör han såhär?

Annons:
Fjellfil
2012-12-29 11:36
#1

Ingen som har varit med om liknande eller har tips om hur jag bör gå till väga?

Alvidusen
2012-12-29 16:31
#2

För de första, alla '' tränare'' du pratat med som säger att du ska trycka ner honom och tillrättvisa borde inte få kalla sig hundtränare. Som du själv skrev vill du inte använda dig utav de heller, glädjer mig.

Ju mer din äldre hund får skälla på andra vid såna tillfällen , ju starkare blir beteendet så träna in ett nytt beteende som han ska göra när de kommer en annan hund, de tar ju lite tid men du kanske kan testa skvallra lite eller ge han nån uppgift medans valpen hälsar. förstår att de är jobbigt

Maja2
2012-12-29 16:54
#3

Jag håller med #2, de tränare du pratat med verkar inte så pålästa, men många kan ju kalla sig hundtränare utan att vara särskilt duktiga.

Lär din hund hur DU vill att den ska bete sig. Vänta lixom inte ut hur DEN väljer att göra. Det är mitt tips

Fjellfil
2012-12-29 18:17
#4

Tack för era svar!

Helst vill jag att han ska va precis som "vanligt", när det varit flera hundar förut har han aldrig betett sig såhär, utan han har antingen lekt med dom eller inte brytt sig.

Han är väldigt förtjust i att göra trick så kanske ska försöka hålla hans uppmärksamhet på mig och att göra tricken än att gå emellan valpen och den andra vuxna hunden. Ska nog försöka det här nästa vecka när vi kommer träffa en annan hund.

Om ni har fler tips tar jag tacksamt emot dessa.
Man ser att han skäms när han sagt till en annan hund, för han kollar på mig väldigt skyldigt (precis samma blick och kroppsspråk som när han gjort något fel och jag säger till han) så han vet ju om att det är fel men ändå känner han behovet av att ställa sig emellan, även fast hundarna hälsar vanligt och snällt på valpen, ingen som varit elak eller så utan dom har bara nosat på varandra vanligt och då har min äldre hund tyckt illa om det och valt att gå emellan :/

Vet någon varför han gör såhär?

Manda29
2012-12-29 19:29
#5

Har varit med om det när jag skaffa Kaxe, att Grosan försvara honom. Den lilla är ju en liten flockmedlem som måste beskyddas. Så din hunds beteende är inget konstigt.

Hur gammal är valpen? Utgår från att den är ca 11-12 v. Jag mötte ju oftast hundar kopplade, kan inte ha mina lösa annat än i inhägnad. Vi hälsade på hundar som Grosan kände, men oftast nöp hon till Kaxe, att han inte fick. Gjorde så att Grosan ev fick hälsa först o Kaxe sen. Ibland fick dom inte hälsa alls, beroende på Grosans beteende. Man fick gå på känslan. Hade Grosan hälsat o Kaxe fick hälsa o hon opponera sig fick hon ett nej och i o med att hon var kopplad så kunde man ju lättare korrigera. Det gav sig ju vartefter han blev större.

Det är svårt att råda när man inte ser situationen. Mina hundar är nu 10½ och 9, så det är ju ett tag sen. Hur jag gjorde i  alla situationer man ställdes inför skulle nog bli en hel roman…..

Men du ska definitivt inte ta i och trycka ner din äldsta hund!!! Det kommer bara att göra honom frustrerad och vilsen. För i hans värld ser han efter den lille o får han då "stryk" för det så får du nog bara en olycklig hund och då lär nog situationen bli allvarligare.

Men kanske att du låter dom umgås med nån/några hundar du vet till 100 att din äldsta går bra ihop med o när han gör så, bara på ett vänligt sätt visar att det inte är ok för honom att göra så o att det är ok att valpen hälsar, att du har kontroll. För är det som i mitt fall så ger det sig vartefter valpen blir äldre.

Hoppas nån kan förklara bättre. Eller spinna vidare…. Det är svårt att se situationen när man inte är på plats.

[Forest]
2012-12-29 19:52
#6

Det är inte alls ovanligt att äldre hundar skyddar sin yngre kompis, här har jag haft två hundar som skyddat yngre hundar (små syskon som jag säger) Vad jag tycker är viktigt är att man som ägare går separata promenader så gammla hunden slipper vakta och att valpen/yngre hunden får chansen att se allt utan en skyddande kompis. Är nu valpen framåt så måste du försöka att säga åt din äldre hund att valpen får hälsa eftersom du är med det är ändå du som ska se till att allt går bra, det är ditt jobb :) Är det så att valpen ska leka med annan hund så får man helt enkelt ha den andra hunden kopplad eller se till att kan ine den leka rätt så får man inte vara med. Enja får inte alltid vara med här på lekar eftersom hon är fröken polis o fröken bekyddare så hon får sitta vid sidan o se på när andra har det roligt. Jag tar separata promenader varannan dag då tränar vi och de får även leka med kompisar utan att ta på sig någon annan roll som polis. Sen som 2 säger så ska du inte trycka ner din hund, men träna gärna lite separat med honom och låt någon vara valpvakt under dessa promenader :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: