Annons:
Etikettallmänt
Läst 3623 ggr
Michaela-N
12/27/12, 11:41 PM

Chippa era hundar!

Hej!

Jag läser varje dag om hundar som sprungit bort, eller hundar som upphittats… men utan ID-märkning! Det är väldigt vanligt att det inte finns chip hos blandrashundar. Enligt svensk lag skall alla hundar vara ID-märkta och ha en ägare hos Jordbruksverket.

Därför vill jag påminna alla hundägare om att se till att ens hund är chippad, ägarregistrerad hos Jordbruksverket samt att adressen och telefonnumret är aktuella!

Det är SÅ viktigt! Ber er alla att titta på det - hellre att ni kollar en gång för mycket än en gång för lite, det tar ingen tid alls! Tänk om just Din hund springer bort, och sen har den ingen ID-märkning, då kan upphittaren inte veta vem ägaren är.

Ofta är det också så att chipet/tatueringen inte har någon ägare. Då hjälper ett chip inte ett dugg. Man kan nämligen inte bara låta chipa hunden, man måste också anmäla att man är ägare till den.

Om ni flyttar eller byter telefonnumret måste det också ändras hos Jordbruksverket. Detta är helt kostnadsfritt (förutom någon krona för frakten)

Så jag uppmanar alla att leta fram de papper ni (för hoppningsvis) fick med er när ni köpte valpen. Där ska chipnumret stå, om hunden är chippad. Sedan söker ni efter chipnumret här och kan lätt kolla om det finns en ägare till chipet.

Annons:
[ILJ69]
12/28/12, 4:52 AM
#1

Hunden chippad och adressen uppdaterad hos Jordbruksverket.

[ILJ69]
12/28/12, 4:53 AM
#2

Idag måste man logga in med BankID hos jordbruksverket.

AnneN
12/28/12, 2:07 PM
#3

Mycket bra påminnelse!

Velvet chippade jag då hon var valp (var ej gjort av uppfödaren) och skickade in ägarregistreringen direkt, skrev all info direkt hos veterinären och postade reg.pappret på väg hem.

Alla som föderupp en valpkull skulle jag rekommendera att innan levernas av valparna chippa dem och då valpköparna kommer för att hämta sin valp så får de fylla i pappren för ägarregistrering så skickar du som uppfödare in det till jordbruksverket, den lilla avgiften som ägarregistreringen kostar kanske rent av kan ingå i valppriset.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
12/28/12, 2:16 PM
#4

Lillan är chippad, gjordes vid veterinärbesiktningen när hon var valp :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

polgara
12/28/12, 5:21 PM
#5

var o gjorde en kemisk kastrering på Rasmus igår, bad då veterinären kolla om i fall han var chippad (fick inte med ett enda papper när jag tog honom som omplacering för nån månad sedan), det visade sig att han var omärkt, så det gjorde vi med igår, så nu är allt i sin ordning, papprena ska skickas in så fort jag hinner

Fridaaaa
12/28/12, 5:23 PM
#6

#5 Chippet kan vandra och vara jättesvår att hitta ibland, så jag hade dubbelkollat på jbv också :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
polgara
12/28/12, 6:45 PM
#7

Jag hade hört ryktas om att han inte var chippad, därför kag ville kolla för säkerhetens skull, o nu vart han inte det, så nu är det gjort

Imasy
12/28/12, 8:57 PM
#8

Men det är väl lag på att alla hundar ska chipas, blandras som renras? Har för mig att det var så när jag fick licens för att märka hundar och katter iaf.

Dock har jag märkt när det gäller katter, att många märker sin katt, men den där lappen som ska in till ägarregistret hänger kvar hemma på kylskåpet i evigheter. Det är först när katten försvinner som man börjar grubbla på det där att man kanske skulle skicka in lappen…

AnneN
12/28/12, 10:17 PM
#9

#8 Ja det är lag på att alla hundar oavsett renras/blandras ska id-märkas och ägarregistreras i jordbruksverkets register, men tyvärr är det många som inte vet om det eller bara struntar i det Rynkar på näsan

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
12/28/12, 10:37 PM
#10

Mycket bra skrivet :) Här kollas chipen varje år vid vaccingen just för att det inte är ovanligt heller att chip vandrar o tillomed vandrar ur kroppen så det är ett bra tips att man kollar chipningen när man ändå är hos sin vetrinär, det är kostnatsfritt.

Fridaaaa
12/28/12, 10:59 PM
#11

#10 Ja det var en som vägde Lillan och kollade chipet på henne innan vi gick in till veterinären :) Hennes hade vandrat till sidan, så hon hittade inte det först hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
12/28/12, 11:19 PM
#12

11, Vovvarnas här sitter vid nacken men kattens chip mer på sidan/bogen så den kan vandra neråt sa vetrinären sist. Nu är han oxå öronmärkt så just att man själv vet om att chipen kan vandra och tappas så tycker jag att man bör kolla av dom ibland för vara säker :)

Fridaaaa
12/28/12, 11:19 PM
#13

#12 Lillans hade vandrat till sidan men hittade det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Forest]
12/28/12, 11:22 PM
#14

13, japp det lästa jag Flört

Fridaaaa
12/28/12, 11:23 PM
#15

#14 Vet en som fick operera bort sitt på sin hund, för det hade fastnat fram vid bogen eller någonstanns där, och fick chipa om…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
12/28/12, 11:47 PM
#16

#1 Stämmer.

#2 Nej, du kan göra det på två sätt. Skriva ut en blankett och skicka in med posten (som jag gjorde) eller använda E-legitimation/BankID

#8 Ja. Och det är viktagare att registrera hos Jordbruksverket än SKK om man av någon anledning bara kan registrera hos en av dem. Jordbruksverket är en myndighet, SKK är en organisation.

TjockaBerta
12/29/12, 7:41 PM
#17

Båda mina är reggade hos Jordbruksverket och den ena även i SKK. En är tatuerad och den andra är chippad. Hoppas att de aldrig kommer bort eller försvinner.

>>>Malum domesticum<<<

[ILJ69]
12/30/12, 10:28 AM
#18

16- Jag menar att sist jag loggade in så var det med Bank-ID. Innan det hade dom vanligt lösenord, men det har dom bytt ut mot Bank-ID.

vallhund
12/30/12, 7:52 PM
#19

Leon levererades chippad, hade tänkt tattuera honom en det har inte blivit av. När han var på rymmen (medans jag sov) var poliserna så duktiga att de hittade chippet i vä bog. Det är där de sätter det i Österrike.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: