Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1826 ggr
Michaela-N
2012-12-25 22:53

Några funderingar

Tänkte dela med mig av några av mina funderingar jag grubblade lite över idag. Det är fritt fram att fundera vidare om man vill Flört

Vi var bortbjudna till några goda vänner, fick även träffa deras beaglevalp på fem månader.

Hugo skötte sig OK, denna beaglevalp var dock lite för mycket för honom. Följde efter honom och ville leka med honom precis hela tiden. Förstår att det är så med Valpar (Ja, Hugo var precis likadan som liten!) men det gjorde honom lite irriterad, till slut sa han till med skall och andra läten. Bet gjorde han inte, men det får man ju som hund absolut inte göra mot Valpar heller.
Fundering 1: När drar man gränsen? Vi försökte lite tafatt säga till henne när hon fick ge sig men hon hade lite svårt att tolerera detta. Hur kan man avbryta det på bästa sätt? Kanske vore det bästa att säga till från början, och försöka hålla dem åtskilda.

Miley (som valpen hette) hade ett tuggben som hon gick runt och tuggade lite ibland på. När det låg orört gick Hugo fram och tog det, och morrade och såg riktigt arg ut när hon kom i närheten, i rädsla av att få benet stulet. Jag kunde dock ta benet från honom utan problem och la undan det till slut.
Fundering 2: Hur förhåller man sig till ett sådant beteende? Jag tror inte att han skulle bita en valp men jag kan inte säga det till 100 %. Självklart är jag glad över att jag kan få ta benet ifrån honom, men räcker det?

Denna familj hade helt andra regler/rutiner med sin hund. Av ren hyfs försökte jag hålla samma rutiner och sätta samma regler, men det är svårt när det skiljer sig starkt i vad hunden får och inte får göra. Till exempel så blir tydligen hunden bunden vid sin korg när de äter. Detta gör inte Hugo, han får hålla sig utanför köket, och gränsen är vid tröskeln intill köket. Denna gräns klarar han alltid galant, nån gång ibland kan han försöka sig komma längre in men det räcker om man säger "Nä-äh" så går han tillbaka och lägger sig bakom tröskeln.
Här försökte jag också göra som de, och band fast honom bredvid valpen. Vilket dock visade sig vara en dålig idé. Han gnällde och skällde under tiden, då han inte är van vid att vara uppbunden.
Fundering 3: Borde jag ha släppt honom och sagt "Min hund klarar av att hålla sig utanför begränsningen, så han behöver inte vara kopplad" eller gjorde jag rätt som följde samma regel som valpen fick följa?

När det var dags för efterrätt, efter en liten paus, provade jag en ny metod - nämligen den metod vi kör hemma 3 gånger per dag. Jag visar tydligt var gränsen är genom att sätta honom utanför gränsen, säga "Stanna" och "Nej" när han överskrider den. 
Under den tiden höll han sig knäpptyst, sa inte ett ord, trots att han legat stilla på samma plats hela tiden.
Det förvånade mig, eftersom det egentligen var precis samma med det vi gjorde tidigare, bara att han slapp kopplet.
Fundering 4: Hur hängde det här ihop? Kopplar han koppel + halsband med något negativt, eller är det bara en vana att inte vara kopplad när man äter och han därför reagerade som han gjorde?
Fundering 5: Är detta något jag bör träna på, så att han kan sitta uppbunden i koppel helt tyst?

Annons:
[Forest]
2012-12-26 01:32
#1

kommer in i morgon o funderar lite, och tack för den fina julhälsningen Glad

vallhund
2012-12-26 11:49
#2

Det är ganska vanligt att äldre hundar uppfostrar Valpar ordentlgt, låt dom hållas.

Vad gäller ben o andra resurser så är det finders keepers i hundvärlden, har någon lämnat götta, så tillfaller det upphittaren. Fö är det inte så smart att ge ben till hundar när man har hundbesök, det bäddar för konflikter.

Vad är vitsen med att binda upp en lydig hund innomhus?

O btw, jag skulle nog inte besöka folk som binder upp en liten valp för att de skall få äta i lugn o ro.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
2012-12-26 12:06
#3

1,  Där hade jag tagit bort tuggbenet direck för slippa strul på vakta/äga benet det var inte hans ben o hon kunde gott vänta tills det var bara hon vart själv igen. När vi har vart där det finns andra hundar så har jag vart snabb på ta bort ben o annat o sagt tack visat här är det o det är inte ditt. Vaktande kan de glömma.

2 jag har mina gränser de tar jag med mig vart jag än går oavsett om andra har andra regler. Okej säger någon ingen hund i soffan mm så håller jag den regeln.

3 Man får inte binda hundar inomhus så det hade jag väl talat om att där gick de över min gräns och lagen… dessutom vem tusan binder en valp?

4-5 Ser ingen vits alls med träna vara bunden, därimot att hunden stannar kvar där man vill dom ska stanna tills man kallar in dom eller kommer till dom.

Som 2 säger hundar fostrar Valpar en del anser Valpar är pesten o vill inget med dom o göra. Vissa Valpar kan vara ihärdiga Enja var en sån tjatvalp men så snäll o när andra hunden röt till så gav hon upp o hitta något annat att leka med.

Maja2
2012-12-26 16:11
#4

Jag skulle aldrig ta med mig hundarna hem till någon som har såna regler.

[Timantis]
2012-12-26 18:05
#5

Då du fått bra svar på allt så vill jag bara inflika att. JA det kan vara bra att kunna binda upp hunden. Träna o behöver du inte använda det så. Ta tex om någon trillat som du ska hjälpa upp ute. då kan det vara bra att kunna binda upp hunden o den är tilfreds med det.

Upp till toppen
Annons: