Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3944 ggr
[tildemattson]
2012-12-16 22:17

Hjälp! Hund åt trolldeg

Min hund åt tidigare ikväll upp två-tre figurer av trolldeg. Skulle väl tro att de vägde runt 50-100 gr styck. Nu har han kräkts två gånger och då kom det upp stora klumpar av trolldeg, skulle tro att allt kom upp. Men trolldeg innehåller mycket salt och läste att för mycket sal kunde vara livsfarlig för hundar. Han har druckit lite och har inte visat några andra symtom. Är skiträdd att han ska bli sjukare inatt och kanske till och med dö Någon som har varit med om detta tidigare och vet vad man ska göra?!

Han väger runt 21 kg.

Annons:
Honestyisdead
2012-12-16 22:19
#1

Ring veterinär och rådfråga.

Verkar ju positivt att han spytt upp det mesta, men kolla för säkerhetsskull. Och håll stenkoll på allmänntillståndet.

Blir hunden tröttare eller fortsätter spy hade jag åkt in.

[tildemattson]
2012-12-16 22:22
#2

Okej, tack.

AnneN
2012-12-16 22:47
#3

"Det vanligaste tecknet på saltförgiftning är kräkningar och kraftigt ökad törst. Därefter kan man se skakningar och kramper, diarré, trötthet och i grava fall medvetslöshet.

Kontakta omedelbart veterinär om din hund får något av dessa symptom."

Källa: http://www.dkfc.se/forgiftningar/salt.php

Jag skulle rekommendera att direkt ringa och rådfråga din veterinär.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

polgara
2012-12-16 23:19
#4

Eftersom han redan kräkts upp det så borde det ju inte vara någon fara. Vill man få en kräkreflex på hund så rekommenderas en ganska så stor dos salt långt bak på tungan. Trolldeg i sig är ju väldigt salt vilket säkerligen gjorde sitt så att hunden kräktes. Bli inte hysterisk, utan håll hunden under uppsikt

AnneN
2012-12-16 23:45
#5

#4 De flesta veterinärer rekommenderar att man absolut inte ger salt för att få en hund att kräkas just pga att det kan behövas så väldigt små mängder för att hunden ska bli förgiftad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2012-12-17 00:02
#6

Att ge salt i syfte för kräkning är livsfarligt. Spyr inte hunden kan den dö och det finns inga garantier för att den verkligen spyr.

Måste man få hunden att spy ska man snabbt åka in till vet.

Annons:
nathlund
2012-12-17 02:20
#7

#1 ursäkta men om du tror att det kan vara livsfarligt och är orolig att hunden dör så ringer man väl ändå veterinär på en gång istället för att sitta och rådfråga på internet?!

vallhund
2012-12-17 03:05
#8

# 7 Nu har ju inte Hera en hund som ätit trolldeg, det har däremot TS som betäcnas som # 0.

*Kommentaren redigerad av sajtvärd*

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

nathlund
2012-12-17 03:46
#9

#8 ok, då ber jag om ursäkt för att det blev fel, såg inte det.

dessutom var inlägget en fråga/åsikt riktad till TS. min åsikt är och förblir ring veterinär på en gång istället för att sitta och fråga i ett forum och vänta på att läget eventuellt blir akut om du tror att djuret är sjukt/skadat på något sätt, för hundens bästa! sen om folk blir upprörda över det bryr jag mig ärligt talat inte om, djurs hälsa är viktigare än människors överkänslighet.

vallhund
2012-12-17 06:18
#10

*Kommentaren redigerad av sajtvärd*

O hur vet du att TS inte satt i telefon o väntade på veterinär?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[tildemattson]
2012-12-17 08:36
#11

Nu är det såhär att jag bara är 14 år med föräldrar som har ägt hund längre än vad jag har funnits. De tyckte att det räckte att jag kanske höll lite koll på hunden och lät honom dricka. Men hunden är min bäste vän och självklart blev jag väldigt orolig för honom så jag ville veta vad jag kunde göra.

Idag mår han tipp topp igen så det är ju bra.

nathlund
2012-12-17 17:58
#12

*Inlägget redigerat av sajtvärd*

#11 kul att han mår bra igen. :)

vallhund
2012-12-17 18:19
#13

# 12

Btw, så får du nog anstränga dig lite mer för att jag skall ta åt mig personligt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
SchappisenWilton
2012-12-17 19:14
#14

Oj! Det var inte bra! :( Jag har aldrig varit med om något sådant själv, men jag skulle nog åka in till veterinären så fort jag fått reda på vad som hänt. Men att han spytt upp det mesta är ju bra..

MVH

SchappisenWilton

Denna kommentar har tagits bort.
AnneN
2012-12-17 22:56
#16

Har raderat det jag hittar i denna tråd som inte hör till trådens ämne eller bryter mot sajtens Skrivregler.

Ber er alla i fortsättningen att hålla er till ämnet och inte ägna sig åt personangrepp!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
2012-12-17 23:43
#17

11 Skönt o höra, se bara till att ha kollen på han jag tänker lite på njurar som kan ta stryck.

Upp till toppen
Annons: