Annons:
Etikettallmänt
Läst 704 ggr
alisma
12/6/12, 2:00 PM

Valp, omplacering eller inget?

Ibland hamnar man i knapiga valsituationer som man inte räknat med….

Jag har en ung toka här hemma och har alltid tänkt skaffa minst en hund till, men tanken var att vänta tills hon blivit 2-3 år.

Sen var jag in på en sajt med utlädska omplaceringar av nyfikenhet, och hittade en hund som jag blev jätteintresserad av. Det jag har fått reda på av om den hunden känns bra, ändå vet jag att det är lite som grisen i säcken att skaffa en hund som man bara sett på bild…

Till råga på allt upptcäkte jag att en tik som jag tycker är jättefin ska ha Valpar nästa år. Skulle så gärna vilja ha en valp efter henne.

Så nu vet jag varken ut eller in.

Unghund + valp?

Unghund + lite äldre omplaceringshund som jag inte träffat?

Eller vänta med hund i ett år eller två?

Eller alla tre?

Fler av er som som slitits mellan förnuft och känsla? Vad gjorde ni?

Och ni som har tagit emot omplaceringar från andra länder, hur har det varit? Vilka problem har ni haft?

Annons:
Maja2
12/6/12, 5:06 PM
#1

Hur gammal är den hund du har? Vad är det för ras? Vad är dina planer med hundägandet?

[Forest]
12/6/12, 8:28 PM
#2

Alla säger olika jag säger så här, gå efter vad du tror men tänk på att du bör iaf vara rätt klar med den hunden du har. Jag menar så här, om din unghund nu har något rädsla eller annat du märker detta måste vi träna på så gör det innan du skaffar ny hund. Att ha två unghundar tror jag är krävande men så känner jag flera som har det o klarat av dom kanon.  Men iaf jag har ingen ålder som ska hållas mellan hundarna utan jag tror mer på kemin och hur man är med sina hundar är man tajt o allt är bra så spelar itne ålder på hundarna någon roll. Våra hundar skiljer det bara 1 år i mellan o de är verkligen kanon kompisar Glad

Hur det är att ta en hund via en förening vet jag inte riktigt men Maja2 har stor erfarenhet hur det går till, då hon har ett härligt gäng hundar från olika länder GladFlört

silverorm
12/7/12, 1:30 AM
#3

Jag tog en omplaceringshund på 1 år som "påläggskalv" till min tik på 5 1/2 år, hon är en trygg och stadig dam en sk "konstapel"..hon hjälper mig med att få fason på pojkspolingen som var en hiskerligt ouppfostrad slyngel.

Har du mycket problem med din unghund hade nog jag väntat lite, men det är ju ändå upp till dig vad du tror att du klarar av? Glad Men hundar tar ju efter varandra..så är det ju.

Upp till toppen
Annons: