Annons:
Etikettbeteende
Läst 1852 ggr
rahl
11/27/12, 9:09 AM

Ett hundmöte

Hur gör man så att ett hundmöte mellan en valp och en äldre hund ska gå bra? Den äldre hund har sitt sätt att hälsa genom att "nafsa" i pälsen på andra hundar. Det typ ett beteende jag kallar för "kolla fästingar" hos den andra. Hon är annars hur snäll som helst, hon kollar inte heller så hård men det kan upplevas jobbigt för valpen.

Hon har hälsat på valpen en gång när både var kopplad och det var bra, den andra gången ville hon kolla fästingar och vi avbröt det. Vi var kanske för snabba att blanda oss i det, eller?

Valpen träffar vi bara då och då, vår andra hund leker superfint med valpen och vi vill fortsätta träffa då och då samt låta de leka alla tre. Vi har ett tillfälle att de kan träffas lösa. Eller äldre hund i långlinan först. Hur gör vi det på ett bra sätt? Om de inte kommer att gilla varandra så går de det inte men vi vill försöka.

Tack för alla tips!

Annons:
PiganX
11/29/12, 3:31 PM
#1

Var i pälsen nafsar hon? Kan vara ett tecken på dominans om hon puttar till med nosen på en annan hund. Och jag tvivlar på att det är fästingar hon kollar, hundar har inte det s.k "behovet" naturligt, så det där nafsandet måste bero på något annat.

Du kan ju kolla inne på Problemhundar iFokus också! Glad Det är en sajt för alla som har både stora och små problem. Är alltså inte bara för vissa typer av problem.

AnneN
11/29/12, 8:00 PM
#2

Eftersom jag inte sett med egna ögon hur hunden är så kan jag inte säga att det ena elelr det andra är rätt för just denna hund. Men kan iallafall berätta hur jag brukar introducera nya hundar för varandra.

Börjar med koppelpromenad där hundarna kan se varandra men inte ges möjlighet att hälsa/nosa. När hundarna är avslappnade och inte längre bryr sig om varandra så  fortsätter promenaden i koppel men att det då är samma person som håller i båda så de går bredvid varandra, dock utan lek, det är endast promenad som gäller.

När de är avslappnade även i den situationen så går jag med hundarna till en neutral plats (tex en äng, skog eller liknande där de kan vara lösa) och kopplar lös båda hundarna och ger frikommando (tex "fri", "hopp och lek").

Går det bra även där att leka/hälsa utan bråk på den neutrala platsen så tar jag med båda hundarna hem (om man nu tänker att de ska vara hemma hos någon) och släpper in dem, släpper då den hund som bor där först och den nya hunden några sekunder efter.

Ser även till att i förväg plocka bort alla leksaker, mat/vattenskålar, tuggben, mm som hundarna kan vakta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rahl
12/5/12, 7:42 PM
#3

De har inte hunnit träffas då i onsdag i med att jag fick jobba. Men idag kom valpens kompis med - kompisen tycker inte alltid om andra hundar men det gick perfekt med alla 4. Till och med sprang kompisen med våra tikar. Min tax var inte alls på han som hon var då. Det är mycket bättre när de kan träffas lösa och skötta det själva
https://www.youtube.com/watch?v=fiQzNtjt8Y0&feature=youtu.be

vallhund
12/7/12, 10:04 AM
#4

# 1 Vad menar du med dominans? Dags att läsa på lite om modern etologi?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: