Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2092 ggr
amanduss
2012-11-25 11:20

slutat äta

Hej
min hund har slutat äta och för två veckor sen fick vi medicin mot magkatarr av vet.
Han har två veckors behandlingstid kvar, kan de va så att han börjar äta när han har ätit färdigt medicinkuren?
Han har haft en period där han har ätit när jag har blandat med tex blötmat, men nu äter han inte ens om man blandar med gottgott ..

Han har inte tappat någon vikt, men man kan inte ens truga i honom mat (han har svultit i ca 3 dagar nu.. )

Tacksam för svar!

Du är otroligt saknad! <3

Annons:
annika85
2012-11-25 11:40
#1

Om han inte har ätit på två veckor och inte tappat i vikt så går inte ekvationen ihop……

Kan han få tag på mat på annat håll?

Någon som matar honom utan att du vet det.

För en hund tappar ganska fort i vikt om de svälter……….

amanduss
2012-11-25 12:21
#2

Nej, ibörjan gick det att truga / blanda i olika grejor för att han skulle äta..
men inte längre

Du är otroligt saknad! <3

[Forest]
2012-11-25 15:48
#3

jag har en hund med magkatarr men vi har inte fått medicin mer än reseptfri magkatarrmedicin. Fodrer är viktigt när de har magbesvär jag vart rek att ge mer färskfoder har eran vetrinär nämnt foderbiten för er? Han sa oxå att hunden bör äta oftare och vi ger två gånger per dag räcker, att de matvägrar är vanligt här fick jag tryga o fjäska i maten men tillslut vägra hon ta gottis ändå. Färskfodret har alltid gått hem o det är milt o bra för magen. Fundera lite på färskfoder jag har gett nordic men ger nu mera voh :) Ps hunden behöver inte änd medicin nu sluppit detta i 6 mån o det känns skönt :) ds

amanduss
2012-11-27 10:03
#4

#3 tack

har med funderat på färskfoder , men då jag pluggar på annan ort går det tyvärr inte då man delar frys med alla andra , och då kan jag inte vara säker på att jag får ha kvar maten ju..
Det är mer det..
Hur hade du ställt dig om du va i samma situation?
klart att lilleman måste äta och må bra ändå..

om jag skulle börja med färskfoder - vilket av vohs är mildast för magen?

Du är otroligt saknad! <3

[Forest]
2012-12-06 08:37
#5

4 missat svara :P Jag kör med voh kyckling, du delar allså frys med andra och jag skulle någ prata om hur viktigt det är att de ger tusan i hundens mat pga magkatarr sen anser inte jag man tar andras iaf eftersom man inte har köpt det. Samtala med lärare kanske man får låna en låda i frysen o förvara foder även där. Sen skriva mitt namn på varje korv Flört

amanduss
2012-12-07 00:08
#6

okej :)
vetrinären trodde nu - andra gången jag var inne , att det berodde på matallergi, så får se om maten hjälper nurå :)

Du är otroligt saknad! <3

Annons:
[Forest]
2012-12-07 08:19
#7

6 varför tror vetrinären på att det är allergi, vad i fodret är det isf din hund inte tål? Jag har inte hört att hundar med foderallergi är mindre matglada men därimor så har jag sett detta med ätandet upphör pga magont. Hänger din hund på armbågarna? ser han lite vissen ut inte så glad o pigg alltid? det är lite tecken på magkatarr annars. Hoppas som sagt var du får reda på vad som är knas och att din hund kommer må fint fint :)

vallhund
2012-12-07 09:53
#8

Foderallergi r ju inte så där väldigt vanligt, däremot ger det bra klirr i kassan för veterinärer att utreda.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

amanduss
2012-12-14 10:35
#9

ne dom misstänker att de e proteinet i allt kött förutom lax han e allergisk mot.

men det finns inga prover som kan visa exakt vad det är för allergi, men allt tydde på det sa dom, och när man tänker efter så är det ändå lite lättare att får honom att äta nu och han verkar bekvämare , han brukade spy på bussar å tåg innan , men inte nu längre, så han mår nog bättre nu :)

min hund är förövrigt lika pigg som han alltid har varit och på hugget va han även när han inte åt så mkt :)

Du är otroligt saknad! <3

[Forest]
2012-12-14 11:35
#10

9 att hundar spyr på tåg/buss tror jag inte har med allergi att göra alls. Snarare åksjuk eller stress och detta kan växa bort på hundar eller tränas bort (stress). Men skönt o höra att han verkar må bättre, vad ger du nu för specialfoder till honom?

amanduss
2012-12-14 11:39
#11

nä det var mer att innan vi började med detta fodret spydde han på varenda tur, kvittade hur kort man åkte, och nu sen vi började med fodret spyr han varken i bil/buss eller tåg :) 
Veterinären sa också att de kan må mycket illa när de är allergiska.. 
men jag vet inte (är ju ingen veterinär ^^ )

han får specific CDD-HY nu :)

Du är otroligt saknad! <3

[Forest]
2012-12-14 11:54
#12

11, ne jag är inte heller vetrinär men ser ju på 2 fd hundar som kräks vid åkandet av bil/buss hur de förändras ena blev mer stress-spy medans andra vart åksjuk.

Håller verkligen tummarna att han kommer bli helt bra o funka bra på foder, det är skönt iaf att man får reda på vad som är galet :)

Lite OT Såg föresten ett foder var helt fritt från kött/fisk bara ägg

SPECIFIC™ Food Allergy Management för hund är ett näringsmässigt balanserat medicinskt foder som innehåller ett begränsat antal råvaror. Det är viktigt, eftersom symptomen kan undvikas när dieten inte innehåller den eller de ingredienser som framkallat reaktionen.

Innehåller ägg, äggprodukter, ris, phyilliumfrö, oljor, fetter, mineraler

Undra hur de ser i detta läge om hunden nu är allergisk mot fisk,kyckling lr kött o vilken typ av kött. Obestämd Men du ger säkert annan sort men iaf undrar hur vetrinären ser allergin om hunden äter helt fisk/kött/fågelfritt foder^^ Lite skrämmande att det finns vegansik mat okej ägg är det i….

Vi har själva en allergiks katt som inte tål fisk alls, o för att få fram det fick vi enkelt köra me d utslutningsmetoden 2 v var utesluta fisk i foder ingen fiskolja alls änds i fodret. Det var rena lyckoträffen vips var hans stora utslag borta såren läkte och hans mage vart normal. Vi prova sen att ge 1 droppe fiskolja o då kom utslagen därmed har vi helt strukigt oljan oxå, men nu köper vi sälolja o ger vovvarna och kissen :)

[Timantis]
2012-12-14 12:33
#13

Man slutar väl inte äta pga allergi?

Annons:
AnneN
2012-12-14 13:03
#14

#13 Jo det kan dem göra, mår hunden inte bra så kan den tappa matlusten och därmed matvägra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

amanduss
2012-12-14 13:43
#15

#12 jo, har food allegenic management, cdd - hy , lax får han äta som de e nu iaf :)

jo, de får vi verkligen hoppas , tack för omtanken :)

Du är otroligt saknad! <3

Upp till toppen
Annons: