Annons:
Etikettallmänt
Läst 19772 ggr
idaah
2012-11-05 18:44

Har du fått höra att din hund...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Fick höra för några veckor sen att min systers pojkväns föräldrar tyckte att Lady var en dansk/svensk gårdshund eller att hon liknade den rasen. Men då sa jag nej och berättade vilken ras hon var.

Så till min fråga är det någon av er här inne som har fått höra att din/dina hund/hundar liknar någon annan ras än vad den är? Så berätta gärna här! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
CatchFatch
2012-11-05 18:48
#1

Jag har iof en renrasig boxer, men en dörrförsäljare frågade om det var en kamphund..

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Frida B
2012-11-05 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har ingen egen hund men är "doggywalker" till en border collie, och har flera gånger fått höra "åå vilken fin tik du har, vad heter hon?" -.-

har även fått höra " vad fin blandras"

Den konstigaste var nog när någon trodde han var en flatcoated retriever :s

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
2012-11-05 18:56
#3

Ja, jag har fått mina hundar förväxlade med andra raser än de är, men det spelar inte mig någon roll :)  Vissa har stenkoll på hundraser, andra inte.  :)

polgara
2012-11-05 19:09
#4

Grannen trodde min blandis tibbe spaniel/papillon var en sheltie, hon hade haft sheltis tidigare

htt
2012-11-05 19:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Får ofta höra att min hund ser ut som en karelsk björnhund :)
Han är finsk lapphund/Border collie/Kelpie.
Min farbror som är jägare var alldeles säker på att han var en karelare, och jag fick länge förklara att så inte var fallet..

Men man vet ju aldrig med blandraser :)

[Forest]
2012-11-05 20:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hmm oja när Chanel levde så kom ett par halvspringande bakom oss o ropa hallo hallo ursäkta oss. Så stanna men  vände sig om jo vi har sätt er o eran hund o jag undrar vem som är uppfödare till hunden. Jadu det vet jag inte som valp var hon från Umeå eller Norrland iaf men vi köpte henne från Skåne. Men hon är väl en Pumi Flört Ne hon är blandras och det sas att hon var blandras mellan Irish glen of imaal terrier och irish softcoated wheaten terrier Flört Ärligt dessa personer hade allså spanat in en ras men hur kan de då ta fel på Chanel och Pumi? Jag ser bara en likhet o det är kanske den gråa färgen sen okej lockig päls men där tar det ju slut på likheten. Skrattande

Annons:
[Forest]
2012-11-05 20:17
#7

Det roliga är att många trode att Enja var hennes valp hahah och Enja är en röd dvärgpudel Flört Men visst var hon som liten mamma åt Enja, tålig snäll och beskyddande. Kyss(Enja är på min avatarbild)

idaah
2012-11-05 20:29
#8

#2 Oj flatcoated retriever ser man ju att hon/han inte är, men det kan ju ha varit en som inte kan så mycket om hundraser ^^.

#3 Det är sant det du skriver att vissa har stenkoll och andra inte! :)

#5 Han ser faktiskt ut som en karelsk björnhund i huvudet, men tror nog för att han har border collie i sig. (tycker att karelsk björnhund och border collie är väldigt lika i huvudet! Tungan ute Men söt är han :)

#6 Hihi, lite roligt ändå låter det som (för det dom trodde att hon var) Tungan ute. Ser ut som att hon var valp på bilden! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

IngaTrnqvist
2012-11-05 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Min hund har blivit kallad för massa olika raser. Oftast är det Chihuahua, men även Welsh Corgi Cardigan, Finsk Spets och
Tysk Schäferhund. Men det konstigaste han har blivit kallad är nog Grönlandshund, haha. Tungan ute

Han är blandras mellan Papillon och Schipperke. :)

camilla85
2012-11-05 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Många och även jag tycker att vår Alva som är pudel/jr likanar en tax. Vet inte om det syns så mycket på det här kortet dock.

Indira
2012-11-05 22:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ozzi har blivit kallad för en tibbe och schnauzer som jag minns, men det är säkert mer :)

AnneN
2012-11-06 00:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Fått höra att många tycker Velvet ser ut som en rottisvalp, dobbervalp eller smålandsstövare Obestämd

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

silverorm
2012-11-06 05:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Min Missy (som står upp) tror många är en amerikansk bulldog, även hundinstruktörer o amerikanare själva. I själva verket är hon blandning mellan dogo argentino o amstaff. Laban (som ligger ner) säger många att "vilken snygg amstaff du har"! Han är troligtvis en blandning mellan dogo argentino o amstaff.

Annons:
redets
2012-11-08 09:20
#14

Min kompis har två "kineser". En dag när hennes son var ute med dem så var det en som frågade honom vilken ras det var och han svarade att det var dvärg Grand danois. Skrattande

Det nöjde sig personen med som svar.

[Forest]
2012-11-08 10:25
#15

12 jag kan tänka mig att hon ser lite busig ut faktist med hennes blick säger ofta busigare pigghet rätt kul för visst är hon väl iaf 5 år. (jag har sett förståndet oxå i många bilder men helheten ser man den där vakna blicken) Flört

Sigriiid
2012-11-08 11:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här har vi en liten kooikertjej som många tycker liknar en cavalier och (väldigt många som frågat) en st. bernads valp - tillägg att hon som 7 mån väger 6 kg :D

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

[Bullen300]
2012-11-08 17:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Gick och skvallertränade busan en gång och när vi gick så var det en cyklist som sa:

"åååhhh,vilken vacker schäfer"

jag garvade som in i så att det bara gick inte xD Busan är en tibbenese….

Maja2
2012-11-08 17:25
#18

#16 ahh, känner igen din fina hund från Fredrik Steens blogg :)

[_annaH]
2012-11-08 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nja, inget jag hört iaf. Många brukar oftast fråga vad hon är för ras :) Tror inte hon liknar någon speciell ras..

Dock så är det väldig vanligt att många tror att hon är en valp! När jag köpte en sele till henne så va vi i djuraffären o prova, bad om en mindre storlek varav personalen sa att en mindre storlek på henne får ni inte på.. Hon är väll en valp? - Nja 4 är hon svara jag.. 4månader, ja men då får ni absolut inte på en mindre storlek. -Nej 4år är hon..

Nästan alla vi mött har frågat om hon är en valp, eller sagt "ååh vilken söt valp", vissa tror inte att hon är 4 år haha!

pv60
2012-11-08 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Söt boxer, får vi ofta höra. Bella är amstaff/pitbull..

Annons:
Luckysoul
2012-11-08 20:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Min hund är vad jag har fått reda på Jämthund/Coonhound.

Jag har bara fått höra några saker men det har inte varit direkt ras på det sättet.

Det första jag fick höra när jag köpte honom och la ut en bild var:

"Åh,nej har du köpt en Shiba"

Sen har jag hört: "Är det en sån japansk hund"

Sen tror vissa han är Schäfer/Labbeblandning

[Forest]
2012-11-08 23:50
#22

21 ser inte ut att fått något alls av Coonhound för visst är det jakthund med stora neråt öron eller tänker jag på fel ras? Jag hade gissat shäfer/labbe och amstuff pga ögonen påminner om lite stuffe ögon jätte fin hund Glad

Luckysoul
2012-11-09 10:02
#23

#22 Nej möjligtvis skallet men annars inte =)

Ja det är en jakthund med hängande öron. Den jagar tvättbjörnar xD

Det är kul att veta vad andra tror att han är för ras =) Jag tycker själv att han påminner lite om Amstaff =)

Patriszija
2012-11-09 19:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Här är tydligen min sankt bernads valp ;)

[Bullen300]
2012-11-09 22:34
#25

#24 hahahaha xD vädigt nätt och liten isånnafall ;)

PiganX
2012-11-09 23:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Ja jag hämtade ju hem Iva i måndags, och har flera gånger fått höra att hon liknar en BC. Vad tycker ni? Glad

(Hon är chihuahua/papillon).

MaaariaS
2012-11-10 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag får alltid höra att Max är en shih-tzu eller lhasa-apso och oftast hona för HON har ju en tofsGlad

Han är chinese crested powder puff/papillon.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
Sigriiid
2012-11-10 17:17
#28

# 24 Haha! Din "st bernads valp" var visst lika maffig som min  Flört (#16)

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

[Forest]
2012-11-10 19:30
#29

26 Grattis till liten valp otroligt söt Glad 

27 gillar rasgissningar som man funderar på som tex vart kom dessa öron ifrån Flört Både shih-tzu or lhasa-apso har ju neråt öron haha tycker verkligen din fis påminner mycket om kines

Jetaime
2012-11-11 09:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag har en Aussie, och måga frågar vad hon är för blandning..

Eller om det är en Seberian Husky..

MaaariaS
2012-11-11 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#29 Max öron ligger ner för det mesta…det är bara när han blir intresserad av nått som öronen åker uppGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Empisen]
2012-11-11 16:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Labrador och Golden retriever har Silas blivit kallad, senaste var Rhodesian ridgeback.

Hugo tror aldrig folk på att han är en Jack russell, dem blir alltid lika förvånade. Antagligen för att han är högställd och nästan helvit.
Parson russell har vissa frågat om han är, när han var mindre frågade många om han var en Staffe.

Workingdog
2012-11-11 17:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Lexi, schäfern har jag fått höra att hon är en blandras eller Kelpie (fick höra att hon minsann var en Kelpie av en SCHÄFERägare!)

Tyra har fått vara en cavalier, en Welsh valp, en cocker spaniel, En kooiker. Ja många saker har hon varit ;) (Hon är Cavalier/Cocker)

Lexi "Kelpien" ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Workingdog
2012-11-11 17:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Och så Tyra, :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Annons:
Patriszija
2012-11-11 18:29
#35

#28 haha ja hela 9kg muskler *fniss*. Roligt vad folk kan ha fel ibland!

[Forest]
2012-11-11 21:18
#36

rätt kul o läsa vad folk slänger ut för gissningar FörvånadFlört gösses jag tycker rätt många här inne synds tydligt vilken blandras de är iaf 1 av raserna iaf. Ni med renras är oxå rätt kul att de gissar o säger helt otroliga gissningar. Flört

idaah
2012-11-12 16:32
#37

#36 Håller med dig Forest, tycker också att det är kul att veta vad folk tror om ens hund/hundras Tungan ute.

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

PiganX
2012-11-12 22:59
#38

#30 Åh otroligt vad vacker hon är!

[Jhillhzan]
2012-11-13 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Många tror att det är en renrasig schäfer, eller en schäfer/collie blandning :)

AnneN
2012-11-13 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Ruben var en renrasig schäfer (med stamtavla), dock långhårig och över maxhöjd för hanar. Fick ofta höra att han var en tervueren eller en leonberger Obestämd

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2012-11-13 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Och jaktlabben Reb, han var tydligen en pitbull enligt många. Fick även ofta frågan hur många månader valpen var, då var han över 11 år!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[TheMiko]
2012-11-27 01:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Min kille är en blandning mellan wachtel och någon ynka procent karelsk björnhund. Blir ofta kallad chokladlabrador.

[Ace_]
2012-11-28 15:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Speciellt när min hane var yngre (nu är han 10 mån) så misstogs han ibland för att vara boxer eller boxerblandning.

Egentligen är han amstaff/pitbull med lite dogo argentino med i mixen.

smurfan-13
2012-11-28 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Jag får ofta frågan om "Den lille är den stores valp". Brukar kort svara att den lille är 4 år äldre än den store :P

[RMSLiners]
2012-11-30 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Border collie har jag fått höra och pointer. Nu är ju inte Pointer helt fel då hon har det i sig men Border Collie, då är man ute och cyklar.

[Zlarviig]
2012-11-30 14:22
#46

När Mixa var valp kom det två tanter som sa "Ååh titta vad söt! En Labrador valp!"

Några andra trodde att hon var Boxer/Amstaff blandning.

Någon har tillochmed trott att hon var en Dobbermann valp…

Jag har även fått frågan "Är det en sån där aggressiv kamphund?"

Mixa är en Amerikansk Pitbull/Staffe blandning.

Mixa, 5 veckor gammal.

Bruden-Mbuti
2012-11-30 22:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

får ofta höra konstiga gissningar.

men den bästa är nog när en frågade om vår förra hund var en basenji

det är den svarta på bilden. inte liknar hon det minsta en basenji

isabella93
2012-12-01 08:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Corgi och (Lancashire, antar jag) Heeler har folk gissat om Ester. När hon inte vilar bär hon svansen i en knorr över ryggen, så Corgi vet jag inte hur de får det till. Och Lancashire Heeler har ju aldrig några vita tecken, annars är hon ganska lik en sådan i kroppen.

Annons:
sassigasarah
2013-10-24 22:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Hunden jag vaktar är Bordercollie/AmStaff/AmBulldog. Folk säger ALLTID: Vilken fin pointer!

Jetaime
2013-10-24 22:37
#50

Zuki i #30 har vuxit till sig lite nu, och bytat ras ett par ggr.

Det senaste var nog kelpie. Haha…

Sen BC är också vanligt. Har även hört springer spaniel, eller så försöker dom kommer på vilket blanning hon är. Min aussie är rätt vanligt också.

Hiro
2013-10-24 23:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Även fast hon är renras så hoppas jag hon får plats här ;)

Tinja har blivit kallad bland annat shiba, akita, finsk spets och schäfervalp. Finsk spets är väl det närmaste trots att de är mycket olika. Tinja är en norrbottenspets

vallhund
2013-10-25 04:06
#52

En liten fråga till alla er som påstår att ni har pitbullblandisar, hur kan ni veta att det finns en endaste ynka droppe APBT i era hundar? Har ni sett den förälderns stamtavla? Med tanke på att det finns så pass få renrasiga reggade pittisar i Sverige så är det inte speciellt troligt att så många av dem skulle gå i blandrasavel.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Frida B
2013-10-25 06:35
#53

#52 men det är väl ändå inte det tråden handlar om?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
2013-10-25 06:47
#54

#53 Är det förbjudet att fråga?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Frida B
2013-10-25 07:04
#55

#54 nej, har jag inte sagt. Men den disskussionen har tagits upp flera gånger, om du söker runt lite. Eller så kan du ju starta en egen tråd :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
sarae
2013-10-25 08:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

"åh är det en Bordercollie valp?"

MaaariaS
2013-10-25 22:40
#57

#56 Hahahaha nä en Lus såklart 😃

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

MittHundliv
2013-10-26 01:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Oooohjaa.. ;) har en blandning mellan rottweiler och beardedcollie och jag vet inte huuuur många som tror att de är en riesen(stavas, haha??).. :P

MittHundliv
2013-10-26 01:29
#59

Sen har jag fått frågan om min dalmatier (och han är jäääätte prickig) är en pointer! :P

MaaariaS
2013-10-26 02:16
#60

#58 Lite likt en riesen vad han/hon 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Cahira
2013-10-26 02:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Min dvärgschnauzer har ofta fått frågan om hon är en puff eller puffmix. :) 

Och många dvärgschnauzerfolk jag mött har behandlat henne som en bastard för att hon är skägglös. Varit mycket fördomar om det trots att klippningen är mer för hennes skull än min. En av anledningarna är medicinsk anledning. De andra anledningarna är att hon är som lyckligast så. :) Det som räknas. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MittHundliv
2013-10-26 12:26
#62

#60 haha hon gör ju de.. :P

Annons:
algolist
2013-10-26 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

min Bc/labbe/schäfer mix, händer ofta att folk tror fel…
svart schäfer, Border collie, karelsk björnhund, tervueren blanding, spets blandning, o allt möjligt :P
"han er ju ut som en blandning av den svarta vargen i bamse och en räv" har en vän till mig sagt :P

VildaVittra
2013-10-28 18:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Jag hade tydligen en väldigt mager svart schäfer. Det att det inte finns en gnutta schäfer i henne gick inte in.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mixie
2013-10-28 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Jag får höra nästan varje dag om vilka fina chihuahuor(?) jag har! Dom är av rasen prazsky krysarik!

//Mickan

nlinds
2013-10-29 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

En dam kom i somras fram till mig och frågade om jag hade en varg i kopplet.
Jag svarade "Ja, jag gick precis ut i skogen och hämtade en vild varg.. Haha, Nej det är en Vit Schäfer, men schysst gissning !"

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Tregly
2013-10-29 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Inte alltför sällan jag får frågan om min hund är en terrier 🤔

Nej, Shih tzu/Coton de tulear..

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

VicFri
2013-10-29 19:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Denna vecka har 4 personer frågat om min 12 veckor gamla valp är en varg hybrid xD

Fejhn
2013-10-29 23:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Jättemånga som berömmer mig för min fina "golden retriever", ofta med påföljande "dom är så snälla och fina" och "Har du varit på utställning med honom, han som är så fin" osv. 

Jag tycker personligen inte att han är särskilt lik? Kan tilläggas att han är en kille på 40kilo, alltså en stor pojke.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Annons:
Fejhn
2013-10-29 23:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Försökte hitta en bild på hans profil, gick sådär. här är han med min systers cocker.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Ove-D
2013-10-31 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Ha ha ha! vissa måste ju vara skämt. Denna hund blev beskriven som en blandras rottweiler/schäfer men innehåller inte någon av raserna (men är blandras).

Ove-D
2013-10-31 14:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Här är en helbror till Bonzo. Vissa har trott att det är jaktlabrador.

minbebis
2013-10-31 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Lexie har blivit kallad flatcoated från att hon var 8 veckor, någon här och där har gissat på labbe.. Ett fåtal har faktiskt sett border collien i henne och någon som sa att hon kunde hundar gissade också att den andra rasen var en retriever, vilket är rätt för hon är jaktgolden :)

Zebra02
2013-11-02 13:50
#74

Min systers flate brukas kallas vorsteh av våra granar. (De har varit uppfödare av vorstehen)

Moa1994
2013-11-02 17:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Har hört att alice är tax o kinesisk nakenhund. Hon är mexikansk nakenhund/jack russell terrier.

Cahira
2013-11-02 21:08
#76

#75 Hur får dom dedär till tax? o.O

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Ktisroinen
2013-11-03 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Vad roligt att höra om alla olika konstiga (och mindre konstiga) misstolkningar av raser :)

Vår Max blir också ofta missbedömd. När han var valp trodde de flesta att han var Sheltie, sen när vi klippte ner honom så fick vi höra att han var en Whippet och någon gång har vi även fått höra pudel. Oftast beror missförstånden på hans frisyr som kan variera :) Sanningen är att han är en korsning mellan Kinesisk nakenhund (puff-varianten därav hans päls och olika frisyrer ;)) och Collie.

Men den absolut roligaste kommentaren vi ha fått är att han ser ut som en lama! Haha!!

De allra flesta är dock fascinerade och vågar inte riktigt gissa eftersom han ser så speciell ut :P

Ktisroinen
2013-11-03 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

#77 Whippet?

Ktisroinen
2013-11-03 20:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

#77 Lama?? :P

Moa1994
2013-11-03 20:41
#80

#76 inte en aning :/ måste ha sätt väldigt konstiga taxar. Det va mitt i vintern så hon hade både overall o skor på dej

Lilllens
2013-11-04 02:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Staffevalp och Fralla, eller bara Bulldog har min Mops blivit kallad för.

FjantYoda
2013-11-04 04:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Gissningen brukar vara: Xoloitzcuintle (Mexikansk Nakenhund) eller "Är det en såndär Nakenhund" så brukar bli endel förvånande ansikten då jag berättar att han faktiskt är 50% Papillon, 25% Chinese Crested 25% Toy Pudel! 

Då man får frågan om det är en såndär nakenhund så får jag bita mig i tungan från att svara: Näe, är en vaxad Bichon Frisé! i och med att han är i stort sett hårlös så känns ju frågan rätt dum

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Moa1994
2013-11-04 19:53
#83

#82 jaa, en sån där nakenhund har alice oxå varit :D finns ju rättså många raser som kan bli nakna

Annons:
Cahira
2013-11-04 23:23
#84

#82 Det där med att bita sig i tungan för att svara nåt jättetokigt känns igen! 

En gång då nån frågade vad Ixxi var för ras så "råkade" jag säga strävhårig pinscher för jag var så less på skäggdiskussionen. Jag ljög egentligen inte, strävhårig pinscher är det gamla namnet för schnauzer. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

StarletCobra
2013-11-05 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Har fått höra en del, men det som fick mej att skratta var en som sa "Nämen titta, det är ju en Sankt Bernard!"  😂😭🤪
Har en blandras på Leonberger/New foundland, men liknar en leonberger….🤓🙂

Cahira
2013-11-05 21:19
#86

#85 Kan tänka mig att du får höra björn ofta. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

rudyC
2013-11-06 07:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

ägde en vit american akita och 80% av alla kom och sa men ååå viklen fin samojed…🤪 har fått höra husky 🤔hur många gånger som helst sen så va det en som kom men komentaren "men säj inte att det är en vit schäfer" har bara stött på 2 pers som prickat rätt ras

ps #56

va ÄR det för ras?? Dobby?

StarletCobra
2013-11-06 15:56
#88

#86 Jupp, det har blivit några gånger.😉  Sen idag fick jag även höra "Men vad liten hund du hade!?" Men det var mer en ironisk kommentar. 😃 hehe

IngaTrnqvist
2013-11-06 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Brownie i #9 har nu också blivit kallad podengo portugues, jack russell-blandning, katt och kanin. 

Jag tycker inte han är så lik en kanin.. Faast han har ju enorma öron och skuttar fram, så några likheter finns nog 😉

Cahira
2013-11-07 21:07
#90

#89 Mike (som jag bor med) trodde det var en corgimix. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
IngaTrnqvist
2013-11-07 22:20
#91

#90 Det förvånar mig inte, corgi (och chihuahua) är det jag får höra oftast. 🙂

smidi
2013-11-09 11:17
#92

Hon liknar än japansk spets, men hon är en papillon/pomeranian <3 Så många frågar är de en japansk spets valp? Jag svarar ju nej såklart

Mumsing
2013-11-11 09:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Får ofta höra "vilken fin karelsk björnhund- valp du har" eller BC.
Kan tillägga att min dam är 1,5 och finsk-/svensk lapphund, BC och norrbottenspets! 😃

[Springerpoo]
2013-11-11 18:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Har en cockerpoo (spaniel/pudel) och folk frågar ofta om han är en vattenhund eller om han är en lagotto. De gissar ju inte jätte fel men men jag blir alltid lika irriterad när de gissar fel.😃När han var valp så frågade folk JÄTTE ofta om han var en portugisisk vattenhund. Det var även då Obama hade skaffat hund så det var nog lite därför.🤔 En kvinna trodde att han var en schnauzer p.g.a att han har mustasch.

Vår andra vovve som är en lhasa apso/shih tzu tror jag att han aldrig har blivit kallad något annat än lhasa apso. Kanske han blev kallad pudel en gång som valp om jag inte minns fel?🤔

[Iyen]
2013-11-14 15:50
#95

Ett barn tittade storögt och ropade "EN HÄST!!"

[dynamitella]
2013-11-18 01:17
#96

Haha! Jag tycker allt att ni är lite hårda, hundägare! Jag som anser mig vara en rätt duktig raskännare skulle mycket väl i förbifarten på gatan missta era hundar för många av de raser som andra också misstagit dem för :)

Jag vet att ingen skriver här för att håna dem, men jag känner mig minsann en gnutta dum. (lite).

Så pass att jag inte längre säger rakt ut "åh vilken fin *rasnamn*", utan frågar, vad är det för ras/raser? :)

Frida B
2013-11-18 07:26
#97

#96 inte ens jag säger "åh vilken fin *ras*" utan frågar, för vill ite eller känna mig dum ^^

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Cahira
2013-11-18 20:11
#98

Jag är likadan, även om jag SER att det är en schäfer så kan jag säga "Åh vilken fin hund!" och sedan: Är det en schäfer? eller Vad är det för ras? 

Bra konversationsstart. :) Ibland är det "enklast" att bara spela lite dum. :) speciellt om hussen är snygg. *flin*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Novelia
2013-11-18 23:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Många tror att min hund är en rhodesian ridgeback. Det enda som är lika är i princip färgen ;) Och knappt den heller för RR´s är mörkare röd. Sen är min hund ungefär lika stor i manken, men RR´s har betydligt längre kropp osv. Annars ser jag inga likheter.

I have no sympathy for people without empathy

Ellen89
2013-11-21 05:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Min ar sjalvklart en Labrador blandis har manga sagt… en har kallat henne varg….. 🙂

Hon ar Schafer/Border Collie

Ellen89
2013-11-21 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Och min sambo's hund… en tax kanske?! haha ni som inte vet kan ju gissa :)

[eevie Z]
2013-11-21 23:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Har själv ingen hund, men är hundrastare. Elvin här har blivit kallad papillon x antal gånger. Och papillon yorkie blandning

Han är faktiskt renrasig chihuahua

[eevie Z]
2013-11-21 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Skorpan har blivit kallad för schäfer JÄTTEMÅNGA GÅNGER!! Börjar nästan skratta varje gång. Hon är 13 år gammal och bilden är från förra vintern.

Hon är en Berger Picard, Border Terrier blandning. Tycker hon är rätt charmig.

[eevie Z]
2013-11-21 23:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Molly blir alltid kallad för Jack Russel och Parson Russel Terrier. Parson Russel är väl mer rimligt av de två. Det var en ung kvinna som trodde att hon var en smooth collie valp. Då skrattade jag faktiskt till. En annan trodde att hon var en pointer valp, vilket hon definitivt inte är.

Själv vet jag inte riktigt vad hon är för blandning men känner några av hennes "förfäder" och dem är också mixar som ägaren inte har någon aning om vad blandningen är

Annons:
emeliie-96
2013-11-23 02:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Vi har fått höra ett par gånger "Är det en liten dinosaurie du är ute och går med?" Haha, fast det har ju varit på skoj då, men ändå! Och så är det folk som har sagt att han liknar en sköldpadda, en elefant och en flodhäst xD 

Våran lilla Hippo ❤️

Novelia
2013-11-23 11:29
#106

#101 vad är det för blandning? Jätte fin och orginell :-)

I have no sympathy for people without empathy

emeliie-96
2013-11-23 12:41
#107

Han är Chihuahua, shih tzu och chinese crested. Tack! :)

Ellen89
2013-11-24 10:56
#108

#106 Jack Russel Terrier och Australian Cattle Dog :) Tack han ar en harlig hund :)

PennyScarlett
2013-11-24 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Jag vet inte hur många gånger folk har utgått från att våran Rufus är en labbe, men så är inte fallet :) Han är alltså vaktel/jämthund.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Megapixxeln
2014-05-23 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Blade den lilla är snart 4 år och flera stycken tror att han är valp då de träffar honom första gången och att han är en renrasig JRT, de blir typ chockade då jag säger att så är inte fallet 👍

Sen så har vi grandis, briard och faraohund i den stora som alla frågar vilka raser de är i henne, alla tycker hon är såå vacker och ser så annorlunda ut 🙂 Synd att jag inte har en bild på då hon står upp. Farao-kropp och en konstig variant av grandis-öron..

Turast
2014-05-23 17:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Min blandis Tuff (bc, jet och cairn terrier) har blivit kallad många saker men för det mesta frågar folk vad han är :) det värsta var nog när en gubbe frågade om han var blandning mellan schäfer och tax ! XD haha eller nej det värsta var nog när någon trodde att han var en grävling ;) En gång när jag var på dåligt humör kom en gubbe fram och frågade vad det var för ras. Jag svarade "han är en nordisk älghund" han sa att han aldrig sett en förut och det förstår man ju haha När jag var ute medMin renrasiga kh Collie kom en tant fram och sa "men visst är det en border collie??" Jag: " näe det är en korthårig collie.." hon: "ja jag har haft border collies i hela mitt liv" Jag: men han är ingen border collie men hon vägrade tro mig haha, han liknar ju inte alls en vi x) Annars frågar folk mest vad han är blandning av, och tror mig inte när jag säger att han är renrasig ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
jenmjao
2014-05-23 18:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Belgisk vallhund. eller "är det en schäfer?" men det äre ju i na' :)

Wenniz
2014-05-24 13:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

"Vilken vacker Border Collie" som många säger, jaktlagen hemma envisas om att hon är en Lajka eller en Karelsk Björnhund men nej jag får envisas lika mycket med att det är en Border Collie/Siberian Husky :) Tycker dock hon är mer husky än border om man bortser från färgen haha.

Men roligast var att folk förut trodde hon var mamma till våran Whippet :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Wenniz
2014-05-24 13:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Morriz, renrasig Whippet med Kapplöpningsgener har fått höra att hon är en Surikat, sid i Ace Age, Dobby i Harry Potter, Amstaff och Greyhound 😃

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Maja2
2014-05-24 15:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Får ofta höra - åh, en dansk-svensk gårdshund, om Molly

Maja2
2014-05-24 15:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

får åxå höra: visst är det en pincher, om Kelly :)

[Dobban]
2014-05-25 17:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Måns får ofta höra att han är en Sankt Bernhard. Han har pyreneer och Berner sennen i sig!

Cahira
2014-05-26 03:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

"Vad är dedär, en katt?" 🤔

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Emmieline
2014-05-26 20:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

min lilla blandras

folk har frågat om hon e renrasig papillon (phallané men det namnet kan inte många har ja märkt) 

ja och mor brukar skoja att hon e bulldog,lama, ko och surikat (hon beter sig ibland som dom) 

hon e dock ej renrasig men har phallané i sig

Sandrantolv
2014-05-28 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Fått höra att min liknar en karelskbjörnhund eller Laika men han är en blandning mellan border collie,Lapphund,kelpie och norbottenspets.

Tregly
2014-06-26 18:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Min är ofta en "terrier". Ibland har hon varit en Schnauzer också! 🤔 Men många tror hon är shih tzu. Hade jag vart någon annan hade jag gissat på Bichon Havanaise eller coton de tulear. Men hon är coton de tulear/shih tzu 🙂

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

AnneN
2014-06-26 21:04
#122

För några veckor sedan fick jag höra att jag hade en sådan där farlig pitbull…. Jag som var helt övertygad om att jag var ute med min renrasiga labrador just då 🤔

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Saffran0Spice
2014-06-26 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Skrämmande nog var våran veterinär helt övertygad om att min Milton (2000-2013) var en renrasig golden!
Dock var han blandning golden/schäfer/collie

jagga-ewe
2014-06-30 12:10
#124

Blandisen vi har nu ser verkligen ut som en gatukorsning, så där har ingen gissat på nån ras än. Brukar mest va gissningar på vilka raser som är i henne. Vet inte själv, hon är en omplacering. Gissar på papillon eller phalene baserat på öronen, strävhårig tax baserat på päls o längd samt kanske border terrier eller Jack Russel, baserat på huvudet.

Hade förr en renrasig Pyreneerhund, fick ofta höra att det var en stor o rejäl Golden jag hade. O då var hon ändå ganska mörkt tecknad. Blev lite förolämpad när en veterinär som ansågs va bra på hundar direkt sa "den där måste va en korsning St bernhard och Golden!" när han såg henne. Jag muttrade lite om renrasig pyrre o la fram stamtavlan. Han skämdes…

(Har inte tillgång till bilder på varken blandisen eller pyrren just nu)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

komkoma
2014-07-03 21:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

på djursjukan så trodde de att min tjej va en kinesisk nakenhund blandning ehhhh?

Annons:
nlinds
2014-07-07 11:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

Fick höra förra veckan, när jag var ute och gick med Schäfern och Chihuahuan,  en man som var ute och gick med sitt barn. "Titta Linus, en stooor vovve och en väldigt liten katt". Vet dock inte om han skämtade.. men hörde inte ens en gnutta ironi…

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Ixectrona
2014-07-13 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Jag har visst ingen hund alls. Hon har kallats både hyenakorsning två gånger (skämtsamt, de verkar inte tro att hon faktiskt var det), varg två gånger och en tredje person frågade på allvar om hon var en varg. När vi var mitt i ett bostadsområde. I koppel. En randig hund. Jadu…🤔

#119 - Du menar nog Phalène (uttalas falänn, apostrofen är åt andra hållet😛).

pkml
2014-07-24 01:59
#128

Höll min kompis chihuahua på armen när han var valp, Han är tigrerad, då var de en 10 åring som sa HÖGT till sin kompis att jag hade en amstaff valp i famnen. Min puff blir ofta kallad afghan valp. Eller en dvärg afghan av något slag! Har även hört att hon vart pudel, yorkshire terrier eller en katt! Min dvärgpinscher är oftast en dobber valp eller en dvärg dobber, ibland är hon även en tysk jakt terrier!

[Annamaja27]
2014-08-01 14:36
#129
[Annamaja27]
2014-08-01 14:39
#130

Vet inte vad som hände😮

Strutsen87
2014-08-01 17:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Vi hade en Schäfer/Rottweiler som många trodde var en ovtjarka eller en berner sennen. När vi sa att han var en blandras av Schäfer/Rottweiler så trodde aldrig på oss, haha, han var visst för fin för att vara blandras ;)

I don't think the worst thing that could happen to me is raising a child with special needs. I think the worst thing is to raise a child who is cruel to those with special needs.

Ceccan
2014-08-05 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

#131 va snygg : )

Folk tror att min tik är schäfer / Collie eller schäfer /labrador , men det är hon inte utan Schäfer / Rottweiler : )

Annons:
Elander
2014-08-11 11:44
#133

Många tror att min vovve är en husky fast han är en wolfdog. Har även hört Akita. :P

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

JonnaCecilia
2014-08-12 18:39
#134

Eurasiern frågar nästan alla om! Chow chow, keeshound, finsk spets, blandning husky/akita??? Kommer inte ens ihåg alla "förslag" man fått :P Fick alltid frågor om våran Newfoundland på somrarna - han fick värmeutslag så vi var tvungna att klippa honom! Helt renrakad utom lite på benen, huvudet och en lejontofs på svansen såklart! XD Brukade skämta och säga att det var en Ghanesisk lejonhund, tills nån blev så imponerad och verkligen trodde på det att jag inte kunde med att säga att det var ett skämt :$ Hade också en lab/goldenmix som bara fått labradordragen så många antog ju att hon var renrasig labrador. Det dråpliga var bara en gång när jag och vovven satt och väntade på mamma utanför hennes jobb när två personer går förbi och den ena säger till sin vän "Titta där på den hunden - det är sådär en riktig labrador ska se ut! Vilken fin labrador, riktigt fin stam!" Eller nåt sånt, hen gick verkligen på om hur fin och renrasig hunden var, (och att hen själv var en sån expert på labradorer) medan jag knappt kunde hålla mig för skratt! Hände också att vi träffade labradoruppfödare som trodde det, syntes bara lite goldenpäls på ryggen!

Idakarrlsson
2014-08-15 22:24
#135

#123 När fick golden "Vippöron"? :D

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Elander
2014-08-17 14:43
#136

sdfsd

Glömde lägga upp bild på Akera, som sagt. Många tror att min vovve är en husky fast han är en wolfdog. Har även hört Akita. :P

Min andra vovve vet jag själv inte vad det är för raser i honom, så ni får gärna gissa.
Har hört, collie, aussie,  spaniel.

Får inte ordning på detta med bild…hmm

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

Ravynsfair
2014-08-21 12:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Jag har en Schäfer/Dogo Argentino pojke som ofta misstas för allt från Rottweiler (wtf?), Amstaff, Pitbull, renrasig schäfer, även  Malinois har jag  hört. 
Vanligaste gissningen är ofta Schäfer/Amstaff eller Schäfer/Malle. 
Schäfer har de ju rätt om iallafall, haha.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

fridarebecka
2014-08-29 13:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

En liten border collie har jag fått höra att Trassel ser ut som, fast egentligen är han till största delen Mudi. Resten är okänt, är dock väldigt säker på att det inte är border, utan något med mycket mer jakt i :)

Upp till toppen
Annons: