Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3348 ggr
Annso_
2012-10-28 21:01

Imorgon ska plutten till vetten..

Imorgon ska min älskade blandras opereras pga ständigt läckande analsäckar..Hoppas det går utan komplikationer och att allt fungerar fint efteråt..

Är dock ganska orolig då vi var med om tråkiga komplikationer efter kastreringen..

Någon som har några bra tips som man ska tänka på efter en analsäcks operation ?? Annars ville jag bara skriva av mig lite..

Annons:
Fridaaaa
2012-10-28 21:04
#1

Lycka till! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annso_
2012-10-28 21:09
#2

Tack så mycket ! :)

AnneN
2012-10-28 21:17
#3

Var fodervärd för många år sedan till en schäfer som hade extrema problem med analsäckarna och hade fått operera bort dem helt. Dock var det före han kom till mig, så har inte egen erfarenhet av operationen och eftervården.

Önskar lycka till och håller tummarna för att ni slipper komplikationer denna gång.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2012-10-29 11:56
#4

Håller tummarna jag med. Det viktigaste är att han inte kommer åt såret efter OP.

Annso_
2012-10-29 16:21
#5

tack så mycket ! Rocky är nu hemma och det var ingen trevlig syn att ta emot honom hos veterinären..Sitter i bajsställning och viftar inte ens på svansen..Han går några meter och bajsar sedan på golvet och skäms som en tok, satte mig bara ner och berömde honom och klappa om honom..

Han skakar ganska mycket och försöker bajsa bort smärtan antar jag, sen kanske stygnen känns som att det är bajs..

Men han är så duktig min älsk, han ligger i mörka sovrummet i sin bädd och sover nu..

Annso_
2012-10-29 20:27
#6

Nu så ska jag bära ut madrassen från sängen o lägga den på golvet i vardagsrummet ! Inte överger jag min lilla hund ensam på golvet (han brukar sova brevid mig) nu när han inte kan ta sig upp o ner i sängen själv…
För övrigt så har vi vart ute o då kissade han o bajsade, dock med lite konk o stön..

Kollade han noggrant i rumpan förut för att vara säker på hur allt ska se ut och blev förvånad när han är Uppskuren(??) eller spräckt från analen och en bit neråt, det lär ju göra ruskigt ont =/

Annons:
mi1973
2012-10-30 08:37
#7

Stackars liten.. Hoppas att det läker fort. Så fint att du ger honom din värme och trygghet även om han ej kan komma upp i sängen.

Kram till er

Veramia
2012-10-30 19:33
#8

du kan väl fråga veteinären ;)

Annso_
2012-10-30 20:13
#9

Oj en riktig stalker som är medlem här :) Jag frågade om det finns något speciellt man kan tänka på efter och där finns det mycket vanliga personer vet som inte veterinär vet, som te.x min hund nu då som inte kan gå själv, det var inget dom visste

Men "eller kan det tyda på att man inte fått bort alla stenar?" Det är nog större chans att en veterinär vet svaret på O.o

[Forest]
2012-10-31 10:43
#10

Oj stackars liten låter verkligen inte skönt att de skär upp analen så pass för att operera bort analsäckarna. Jag har väl hört att de gör ont efter bortagning av dessa men inte att de skar upp så pass på hundarna. Jag hoppas han läker fint fin.

själv har jag oxå en hund med lite stuliga analsäckar o funderat lite på ta bort dom men nu blir det verkligen att fråga ut vetrinären hur de gör. (har inte haft strul med dom på över 6 mån men visst har tankarna funnits kvar iaf)

Annso_
2012-10-31 10:55
#11

Det som eventuellt var uppsprucket/upskuret har iaf läkt ihop istortsett nu, det var ju inget jätte djupt för det var inte sytt.. Jo tack han har jätte jätte ont stackarn :( Han får metacam 1 mg per dygn men jag såg på FASS att om dom väger mellan 7,5-10 kr ska dom ha 1 mg men väger dom 10,1 - 15 kg ska dom ha 1,5 mg och Rocky väger 10,5

Sitter och försöker få tag på vetten för att jag märker att han får ont på kvällarna och nätterna, ger metcam på fm..

Kan det vara därför han får så ont för att Metacam dosen egentligen är för liten ?? Det är ju liksom 1/3 av dosen som han går miste om när han inte får 0,5 mg till som han ska ha efter hans vikt

Annso_
2012-10-31 10:59
#12

Rocky läckte stora pölar ur sina analsäckar..Kan ju säga att jag skulle avvakta om din hund inte läcker så det stör hans vardag eller att det kommer stora mängder..Jag ångrar nästan att jag gjorde det fast dte var ett problem just för att han har så jädra ont, och har stygn i hela rumpan..Han går inte ens själv, vi får bära runt honom…

Annso_
2012-10-31 11:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Fick precis tag på vetten och dom hade gett precis under det rekommenderade för att man helst håller ner doserna lite om det går..Men det var absolut inte meningen att han ska ha så ont så nu får han 1 1/5 tablett per dygn och i några extra dagar..

Så han verkar ha lite ondare än det "normala"

Annons:
Honestyisdead
2012-10-31 12:05
#14

Hoppas smärtan går över!

Annso_
2012-10-31 16:08
#15

Det gjorde den tyvärr inte :(

Fick åka med Rocky till Annalysen idag eftersom han hade så ont..Såret såg jätte fint ut men han var jätte röd o svullen runt om så nu äter han en ännu starkare smärtlindring (metadon) + den smärtis han redan hade (Metacam), plus antibiotika. Så nu får vi hoppas han blir nöjd :) Och TACK till Annalysen som klämde in mitt lilla hjärta mellan två andra patienter, och ännu större Tack för att jag inte behövde betala för besöket + att jag fick smärtlindringen :)
Annso_
2012-10-31 18:14
#16
Fy vad jag hatar mitt liv just nu !! Just när man tror att Rocky ska få en lugn kväll så får han en allergi chock av Metadonen som han fick idag :( Kraken flåsade som aldrig förr ( har aldrig sett en hund flåsa så) och kunde knappt andas o skakade..Det har lugnat ner sig men vi måste hålla koll på han närmaste timmarna..

Vad ska man säga … :'(

Sånt här händer f*n bara mig !!

mi1973
2012-11-01 08:24
#17

God morgon,

Hoppas natten varit lugn och att det är bättre nu. Tänker på er..

Annso_
2012-11-01 08:37
#18

Godmorgon !! Vi åkte aldrig in med Rocky igår för hans flåsande gick aldrig upp igen, han andades lite tungt men inget som vi tyckte var akut..Så vi somna runt 22-23 tiden och fick sova till kl 7 :)

Och idag har han gått sin första lilla promenad sedan i Måndags morgon ! :D Jiippi! :D 
Han fick välja väg själv och först skulle han kolla om grannarna en bit bort var ute, Ludde och Mimmi (och nej han hade itne fått leka om dom vart ute bara nosat genom staketet) men dom var nog inne och sov så då bestämde han att han skulle gå till morfar ;) min pappa alltså.

Visserligen så försökte han springa mer än vad han gick och han stannade ibland för att det irriterade väl lite. Så pappa körde ner oss sen, men han bajsade 2 gånger och kissade 3 gånger, det är mer än han gjort på en hel dag sen op :)

[Forest]
2012-11-01 09:41
#19

Skänt o höra att han är så pass bättre Kyss Håller tummar o tassar här för att han ska läka snabbt o bra Glad

mi1973
2012-11-02 09:30
#20

Så härligt å höra att det går åt rätt håll. Ha en mysig helg och ta hand om varandra.  Glad

Kramiz

Annons:
Annso_
2012-11-04 18:09
#21

tack alla !! Idag har Rocky vart utan tratten hela dagen :) Han har försökt slicka ett få tal gånger och eftersom vi är med hela tiden så är det bara att säga snällt men bestämt Nej så lägger han sig ner istället :)

Han har inga problem att ligga ner och kan nu gå på hala golvet utan att få panik, vanliga promenader går jätte bra :D

DET ÄR SÅ SKÖNT ATT HA FÅTT SIN HUND "TILLBAKA" <3 <3 <3

[Forest]
2012-11-06 19:25
#22

21 vad skönt o höra att det är så pass mycket bättre Glad

Upp till toppen
Annons: