Annons:
Etiketthundmat
Läst 2747 ggr
Mixie
2012-10-08 21:46

Valp 4 månader! Matfråga

Hej! Tänkte kolla vad ni har för erfarenheter. Jag har en 4 månaders liten hanvalp, han väger nu 2 kg. hans mamma är dv. Pincher pappa chihuahua. Han äter royal Canin valpfoder för hundar med vuxenvikt upp till 4 kg, någon som har tips på hur stor han kan tänkas bli och hur mycket som är lämpligt att ge honom dagligen. Han har haft fri tillgång hos uppfödaren, därför jag frågar :)

//Mickan

Annons:
Elin-Li
2013-02-04 09:44
#1

Sålänge hunden inte är tjock så jan du ha fri tillgång på mat. Annars har du en tabell på baksidan på foderpåsen. Det står i gram tror jag. Då brukar man säga att ca 50g = 1dl

// Elin-li, 

7ipparn
2013-02-05 09:52
#2

när jag fick hem min JRT blandis så åt hon royal valp för små hundar.. men hon åt bara en gång om dagen.. och det gör hon fortfarande 16månader gammal. Men hon gick upp till slutvikten 7kg ändå, hon äter bara en gåbng om dagen ibland inte alls men hon bajsar och mår bra ändå..

vi bytte från royal och eukanuba till brit care vilket gjorde susen hon älskar det och äter nu en-två gånger om dagen :D

så testa brit care puppy all breed bästa !!

[Forest]
2013-02-05 19:44
#3

Hur stor han tros bli är svårt, jag tycker man i matväg kan gå efter hur de är, Valpar ska ha mer foder o du ger allså för 4kg hund äter han upp all mat? Gör han det o ändå verkar hungrig? Om han gör det så är det någ öka givan till 5kg hund. Sern ska unghundar inte vara välslimmade gör inget om de har lite att ta av då de växer ofta perioder o då lätt att de blir tunna/magras av.

 Du frågar inget om annat foder så jag ger inte heller tips om det :)

Mixie
2013-02-05 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu är ju det här en flera månader gammal tråd men tackar ändå för svaren! Har fått lära mig att min grabb bränner väldigt mycket och äter därefter, han får mat 3-4 gånger om dagen, 1 dl per tillfälle! Är inte speciellt förtjust i fri tillgång på några djur (har både häst hund å kanin) lättare att dom slarvar att äta när dom tar den "för given" enligt mina erfarenheter! Funderar däremot på att gå över till färskfoder, såna där korvar. Någon som har erfarenheter av det?

//Mickan

[Forest]
2013-02-06 00:02
#5

4 vad fin han är. Jag har erfarenhet av både VoH och nordic bas, kan bara säga bra saker om dessa foder dok märker jag att VoH är snällare mot hundarnas mage och helt klart har vi sluppit behandla mot magkatarr efter foderbyte efter torrfoder. Jag köper större korvar eftersom de är billigare och delar upp dom efter tagit ur dom från frysen o låtit dom tina liiiite, dela in med det som ska inte ätas. Vad väger din hund nu? 4 kg?

Mixie
2013-02-06 00:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack :) nej han väger bara 2,5 kg. Han blir nog inte så stor som jag trott ;) spänningen med.blandis! Men han lär gå upp lite mer i vikt i alla fall, misstänker att han är i en växtperiod då han äter som en häst men ser ut som en räka! Och han är avmaskad :) det tar på krafter att bygga hundkropp av valpkropp! Hur mycket kan han tänkas behöva om dagen av en sån där korv då?

//Mickan

Annons:
[Forest]
2013-02-06 00:15
#7

6 åh så liten fis :) men du räknar ungefär 4 kg som vuxen? Tycker du att han blir lätt tunn så köp VoH jag har kört med kyckling och vi har verkligen kämpat med få upp Donna i vikt (våran toy) det tog tid men skammen den som ger sig idag är hon jätte fin i kroppen bra musklad o vissligen är hon snart 2 år men det har tagit sin lilla tid för damen att få upp vikten o få bra muskler.

Driva
2013-02-10 12:18
#8

Fast jag kan säga att jag hade inte kunnat gå efter min hunds beetende när hon var valp. Hon fick/får färskfoder och slukade det i ett nafs, och hade lätt kunnat äta en hel korv själv åtgången. 
Trots att jag gav enligt vad hon skulle ha enligt instruktionerna, fick jag dra ner för att hon började bli tjock. 

Jag har läst på flea ställen att Valpar inte ska vara överviktiga eller behöver extra kilon, utan gå efter om valpen känns bra i hullet.

http://royalcanin.se/hund/lar-dig-mer-om-hunden/foder-och-naring/naring-och-utfodring-till-din-hundvalp/

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Forest]
2013-02-10 16:05
#9

 8 helt klart ska inte Valpar vara feta, (det är okej om de är runda i ensamen valp i kullen när de är med sin mamma) men sen brukar Valpar tappa vikt, att ha lite mer än flinslimmad o musklad vuxen hund ser jag väl mer som bra. Men fet ne det är inte alls bra. Man ska ge foder efter vad de trors ska väga som vuxen, sen ska man utgå efter hur sin hund är "mager,välslimmad,lätt att bli rund" så får man gå efter vad man anser sundast för sin valp.

Upp till toppen
Annons: