Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1539 ggr
htt
10/4/12, 9:33 PM

Veterinären imorgon (långt)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skriver det här dels för att lugna nerverna, dels för att hålla reda på allt jag ska säga till veterinären imorgon och dels för att ni kanske har någon aning om vad det här kan vara :)

Det började med att jag och Loke Lördag den 22 september var i stallet, Loke hade som vanligt legat och väntat medans jag gjort alla sysslor. Innan vi kom hem fick Loke busa med stallägarens hund, det var absolut ingen våldsam lek utan de sprang runt lite bara. Helt plötsligt började Loke nysa, fräsa och skaka i kroppen, han tog verkligen i för kung och fosterland. Jag och stallägaren skrattade för att det såg så roligt ut, han lät som en högtryckstvätt när han nyste sådär rejält. Iallafall så tänkte vi inte mer på det då utan sen efter någon minut såg vi att den andra hunden var helt blodig på ryggen, och sökte då efter källan vilken var Lokes nos.
Han började nysa sådär igen och vi avbröt leken, särade på hundarna. Loke verkade ganska medtagen, hängde lite med huvudet och kunde inte riktigt hålla ögonen öppna tyckte jag, så vi åkte akut till djursjukhuset som tyvär hade stängt, så vi ringde då journumret och fick prata med en veterinär som tyckte att vi skulle spruta koksaltlösning i näsan och låta honom vila. Sagt och gjort- vi for hem och Loke vilade hela eftermiddagen och allt var som vanligt igen på kvällen. Kollade i nosen med en ficklampa och såg att han var lite svullen i ena nosborren. Men vi tänkte att det bara var något blodkärl som brustit. Han hade normal temp.

Hur som helst var Loke som vanligt sen och vi tänkte inte mer på det, och fredag den 28 september sprang Loke lös i skogen och efter det skulle vi möta ett gäng hundmänniskor och träna lydnad, vi mötte upp dem och Loke blev lite uppspelt. Efter kanske 15 minuter började han nysa och fräsa blod sådär igen, men var som vanligt efteråt. Och efter ytterligare 10 minuter gjorde han det igen, så då ringde jag en veterinär här i stan som sa att vi skulle avvakta tills veckan därpå då det var fredag eftermiddag och det inte lät som något akut, mer som ett sprucket blodkärl, känsliga slemhinnor eller bara vanligt näsblod. Han sa också att det hade kunnat vara en tumör i näsan, men att det inte är så troligt då han är så pass ung (5 år). Så jag bestämde mig för att avvakta eftersom Loke är så pigg och glad i övrigt, helt vanlig förutom de där nysattackerna med blod och att han är lite medtagen efter det, kanske 5-10 minuter.

Nåja, igår 3e oktober var vi i stallet igen, Loke väntade som vanligt på mig lugnt och stilla, sen fick han springa lös en sväng men han är ju inte så vild av sig. Och så kom stallägarens hund igen, de hälsade på varann som snabbast men jag hade lite bråttom hem så jag tog bara med mig Loke och gick hem. Loke blev lite uppspelt då också. Men efter kanske 20 meter började han nysa och fräsa blod igen, denna gång var det dock mycket mindre lindrigt men samtidigt så var det ju kanske 1 tsk eller 1 msk blod. Så då ringde jag djursjukhuset igen, men gick hem hela vägen från stallet, ca 20 min och han gick och var som vanligt. Fick en tid imorgon, då de ville att jag skulle komma in och kolla nosen.

Just ja, kvällen innan han nyste sådär första gången så tuggade han på ett märgben, om det kan vara värt att nämna.

Ja, nu har jag fått skriva av mig, hoppas det inte är allt för osammanhängande :) Någon som varit med om liknande?
Kan tillägga att Loke är 5 år, blandras Finsk lapphund/Border Collie/Kelpie, pigg och kry i övrigt, fullt vaccinerad osv…

Annons:
AnneN
10/4/12, 9:43 PM
#1

Håller tummarna för er.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
10/4/12, 10:08 PM
#2

Håller tummarna för allt ska gå bra

hundegare111
10/6/12, 10:40 AM
#3

Hej!

Håller tummarna för att allt går bra.

Jag tycker det låter mer som att han fått in något i näsan, som irriterar.

Kanske ett gräs/halmstrå, det kan vara litet o sitta långt in så man kanske inte ser det själv. Det kan vara så, att han bara fått in något i näsan.

Hoppas på det bästa ! Kram

Bruden-Mbuti
10/7/12, 12:18 PM
#4

hur gick det?

Upp till toppen
Annons: