Annons:
Etikettallmänt
Läst 1195 ggr
Fridaaaa
10/4/12, 11:19 AM

Introducera 2 hundar

Det är så att min svärmor skaffade sig för 2 veckor sedan (på lördag) en liten valp då hennes förra hund hastigt gick bort.
Han är korsning mellan springer spaniel & wachtel men har tydligen liten del border collie i sig långt bak (syns eller märks inte ens på honom).

Hur ska vi introducera honom och Lillan?
Lillan fungerar jättebra med Chili (deras papillon hane) sedan dag 1.
Men svärmors förra hund gick inte alls men vi tror att det var pga att hon var tik och att dom var ganska dominanta båda 2.

Vi hade tänkt ta Lillan och Charlie (som valpen heter) och gå lite med dom i koppel först innan vi släpper ihop dom. Det är kanske det bästa?
Lillan har redan sett Charlie från hundgården och då skällde hon och pep för att hon ville ut till honom, men inget morrande osv som det var mot Bella (förra hunden).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
League
10/4/12, 4:43 PM
#1

det brukar inte ( peppar pappar) vara några problem att sätta ihop en vuxen hund med valp. Tycker att ditt förslag med gemensam lite promenad med dem är en bra ide, du med den vuxna hunden se till att din hund är ordentligt rastad innan, så att hon inte har ngn överskottsenergi. så kommer det för hoppningsvis gå jättebra! Jag gör numera alltid så när det gäller nya hundar och min tik, då hon kan vara lite svår. lycka till!

AnneN
10/4/12, 9:07 PM
#2

Jag gör alltid så att man först tar en promenad tillsammans och sedan OM promenaden går bra så får de hälsa utan koppel på neutral plats = inte hemma på gården. Funger den hälsningen bra så kan man ta med dem hem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
10/4/12, 9:11 PM
#3

#2 Ja det var så vi hade tänkt att göra, gå lite mot skogen och går det bra, ha dom lösa lite där, precis utanför deras gård :) Inga bilar osv heller som kör.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: