Annons:
Etikettbeteende
Läst 6536 ggr
Tusen
2012-10-02 22:59

Vår hund hatar andra hundar

Vi har ett jätteproblem (tycker jag)

Varje gång vår hund ser en annan hund blir hon tokarg. Hon skäller, reser ragg och vill dit. Är hon i bilen kastar hon sig mot rutan, är vi ute och går drar hon i kopplet som en besatt. Går hon lös måste jag se hunden innan hon gör det för annars kastar hon sig över den andra hunden.

Vi har två Parson Russel-hundr som grannar och dessa går det bra med även om de inte är bästa vänner. Det är sk. vapenvila mellan dem. Vår yngsta dotter har en liten korsning som det går riktigt bra med fastän hon inte träffade honom förrän hon själv blev 4 år. Dotterns hund är 8 månader.

Vår hund är oerhört svartsjuk och kan hota både våra katter och ibland även vår dotters hund även om de annars kan leka jättebra ihop.

Hur ska vi få vår hund att komma överens med andra hundar?

Min syster har en mycket lugn och trevlig Golden men henne gick det inget vidare med. Några andra grannar har också hundar, Golden och New Foundland och ytterligare några grannar har hundar av olika raser och storlekar. Så här i byn bor det 8 olika hundar så därför vore det väldigt bra om hon inte var så aggresiv.

Har ni några tips på vad man kan göra eller är det bara att se till tt hon inte får träffa andra hundar. Det går inte att avleda hennes uppmärksamhet på något vis och hon gillar inte "godis".

Annons:
AnneN
2012-10-03 01:13
#1

Mitt tips är att ta kontakt med en bra problemhundsutredare (hundpsykolog) som kan hjälpa er att träna bort problemet och även grundorsaken till det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2012-10-03 08:38
#2

Jag skulle säga att det varken handlar om hat eller svartsjuka, dessa känslor finns inte i hunden, utan det beror på annat varför hunden beter sig som den gör.

Har ni tagit hjälp av någon kunnig instruktör tidigare?  Hur fungerar hunden i övrigt?  Vilken ras är det? Hur aktiveras hunden?

Du säger att hunden inte gillar godis, har ni provat med köttbitar, korv, köttbullar, leverpastej, leverbitar?

Eller är det så att hunden inte tar godis för att den är blockerad?

Tusen
2012-10-03 12:18
#3

#2 Hon äter inget annat än hundmat och ev kattmat (torrfodret). Allt annat har vi redan testat. Hon kan ta en tugga men sen vill hon inte ha mer. Jättesvårt att lära henne med "godis" eller mat som belöning. Vi använder oss av annat.

#1 Jag har kontaktat en hundpsykolog c:a 5 mil hemifrån oss. Hon har tidigare gått olika hundkurser men vi har fått lov att sluta då hon antingen är helt okoncentrerad och bara kollar in och gör utfall mot de andra hundarna eller så gör hon exakt det jag ber henne om och det vi ska träna på under själva kurstillfället men då vi ska träna på samma sak hemma så gör hon ingenting alls.

Jag hoppa kunna åka iväg till denna hundpsykolog men tidigare ledare för de olika kurserna har inte hittat någon lösning på problemet.

#2 Jag kan naturligtvis inte säga att hon är svartsjuk men hon beter sig som om hon vore det. T.ex kan hon sova med katterna men om de sover brevid oss i soffan framför TV:n och vi kelar mer med dem än med henne så hugger hon efter katterna.
Om min dotters hund hoppar upp i knäet på mig så vill hon också sitt i mitt knä, osv…. Beteendet påminner väldigt mycket om när små barn får småsyskon.

För övrigt är hon det snällaste du kan tänka dig. Man kan i princip göra vad som helst med henne och hon rör inte en fena. Ett mycket motsägelsefullt beteende tycker jag.
Vi bor på landet och min man jobbar hemifrån så hon är med oss väldigt mycket. Hon får vara med då våra barn tränar sina hästar (de kör långa turer på runt milen 5gr i veckan) Hon är inte alltid med men ofta. Hon är ofta ute men går ut och in som hon vill. Hon kan aktivera sig själv och hon lekar gärna med min yngsta dotters hund.
Hon är en blandras av många olika sorter.

Maja2
2012-10-03 16:44
#4

#3 Hon kanske behöver mer mental aktivering?

vallhund
2012-10-03 17:46
#5

# 3

Det kallas för resursförsvar, där ni tvåbeningar är resursen som hon försvarar. Lite lästips:

http://www.asashundar.se/articles.php

http://www3.shellkonto.se/lollo/dogsiteartiklar.htm

http://www.dogma.nu/artiklar

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tusen
2012-10-03 18:21
#6

#5 Väldigt läsvärda länkar men tyvärr finns det inga bra exempel på hur man kan ge en positiv förstärkning till en hund som inte gillar "godis". Klicker och uppmärksamhet grundar sig ju båda på att hunden skall belönas med godsaker.

Även mental aktivering som #4 föreslår är helt enkelt omöjligt då även de aktiviteter jag känner till, går ut på att de ska lösa problem som leder till belöning= "hundgodis".

Sen förstår jag inte vad det spelar för roll vad det heter. Resursförsvar skulle man väl även kunna kalla det småbarn gör då de får småsyskon som de inte alltid är så lyckliga över att få. För mig är resursförsvar och svartsjuka två olika ord på samma beteende. Eller finns de någon klar skillnad?

#4 Har du förslag på någon mental aktivering som gör att hon inte gör utfall mot eller skäller på andra hundar? Som heller inte innehåller någon belöning i matform. Det funkar bara inte.

Såg en bra artikel bland dessa länkar som jag faktiskt har prövat tidigare och den handlar om hundar som jagar vilt. Jag tycker att de förslag och metoder som föreslås verkar jättebra men inte ens dessa fungerar på vår knasiga hund. När hon går i koppel sköter hon sig exemplariskt. Cyklar jag t.ex. och har henne kopplad i handen och vi möter en hund, bryr hon sig inte ett dugg om den så länge vi cyklar. Gäller samma sak om vi stöter på vilda djur. Jag har även testat att gå med henne lös och haft en lång lina hängandes efter henne utifall att hon skulle springa iväg. Men även då sköter hon sig. Hon verkar fatta när jag kan stoppa henne för när hon är helt lös lyder hon så länge hon inte ser en hund eller et vilt djur. Då slår hon dövörat till och bara drar. Det är jättesvårt att komma tillrätta med detta.

Men som sagt en hundpsykolog är kontaktad och vi ska se vad de kan göra för oss.

Annons:
Maja2
2012-10-03 18:37
#7

En hund gör vad som lönar sig. Att belöna en hund förutsätter att man belönar med vad HUNDEN ser som belöning. Ser den inte en bit oxfile som belöning, så ÄR det ingen belöning.

ATt mentalt aktivera sin hund, gör att hunden känner sig tillfreds. Givetvis tillsammans med fysisk aktivitet. En hund är en hund, och en hund behöver olika saker för att må bra. Därav mental och fysisk aktivitet. Många hundar som får för lite mental stimulans, agerar utåt pga frustration.

Exempel på mental stimulans (hjärngympa) kan vara :

Spår, sök, balansövningar, problemlösningar av andra slag tex:

Kasta något på andra sidan staketet som din hund verkligen vill ha. Hunden måste själv räkna ut hur den får tag på det.

Tusen
2012-10-03 20:55
#8

#7 Smart!Skrattande Just detta med att kasta en boll (som hon älskar att jaga) över ett staket gör vi i.o.f. redan men lite mer av den sorten kan fungera.  Men balansövningar och sån´t tror jag hon skulle gilla.

Fast jag vet inte hur det skulle hjälpa henne att inte vara så aggresiv mot andra hundar?ObestämdOskyldig Är det någon positiv bieffekt effekt?

Maja2
2012-10-03 21:02
#9

#8 Ofta har hundägare för sig att man måste adressera problemet specifikt, men väldigt ofta så har det med andra saker att göra, dvs, om man tillgodoser hundens behov av aktivering, både mental och fysisk, så minskar problem, även om man inte tränat på dessa specifikt.

Om man först och främst ser till att mentalt och fysiskt stimulera sin hund, jämte naturligtvis kontakt, kommunikation och gemenskap med sin hund …. så kommer man långt. Tillgodoser man detta först och främst, och fortfarande har problem, så kan man tackla de problemen sedan.

Tusen
2012-10-03 21:12
#10
[Forest]
2012-10-04 21:31
#11

en sak måste ni göra o det är verkligen säga åt henne oxå inte vara dum mot katter eller din dotters hund. Våran ena hund ska vara fröken polis o kan hon inte leka rätt så får hon inte heller vara med o leka. Hon är frökenpolis med våran andra hund allså när dom ska leka med andra hundar, sköter hon sig inte så blir hon kopplad o får sitta brevid mig o bara se på. Tycker andra svart bra :)

Tusen
2012-10-04 22:50
#12

#11 klart vi säger åt henne. Men det gör ändå ingen skillnad. Hon ändrar inte sitt beteende så lätt. Dessutom är det svårt då det inte är under lek som hon gör så. Det kan hända precis när som helst.

[Forest]
2012-10-05 14:49
#13

12 kom på en sak, en bekants bekant vars hund fick hormonrubbningar o då vart hon en rikgit argrisiv hund så även sånt kan man kolla upp.

Annons:
Tusen
2012-10-05 15:06
#14

#13 Alltså hon är inte aggresiv annars, snarare tvärtom. Hon är hur snäll som helst, man kan göra precis vad som helst med henne och hon protesterar aldrig. Gosig, kelen, barnvänlig, pigg och glad, ja allt positivt du kan tänka dig. Det är bara andra hundar som hon inte gillar.

[Forest]
2012-10-05 21:42
#15

14 okej, det lät lite som att hon var lite "små falsk" där mot katten/a med men tydligen inte. Som sagt de andra har gett dig bra tips på den biten :)

Upp till toppen
Annons: