Annons:
Etikettklicker-träning-trix
Läst 3860 ggr
jayess
9/26/12, 10:52 PM

Svårmotiverad hund!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej!

Min tibetanska spaniel/okänd-korsning på 1 år drar när man möter andra hundar (av anledningen att det är roligt/spännande med andra hundar, inte aggresivt på nått sätt).

Jag vet inte hur jag ska träna bort det här, jag har försökt med Skvallerträning, men det hon gör då är att hon kommer till mig, sväljer godisen hel och sen kastar sig efter den andra hunden. Om jag inte ger henne godis direkt utan viftar lite med den så hon ska fokusera, tröttnar hon istället och kastar sig igen efter den andra hunden. Det enda som funkar är att i så fall ge henne godis flera gånger per möte tills den andra hunden gått förbi, vilket i så fall skulle sluta i väldigt mycket godis för varje möte och det känns dumt. Hur som helst vill jag inte att det ska behövas, utan jag vill att hon ska vilja komma till mig.

Jag har läst i andra inlägg om alla motiveringar - pipig röst, leksaker, godis, inget funkar. Ser hon något roligt struntar hon både i alla ljud jag kan tänka mig göra, klicker och leksaker. Godis kan ni ju läsa om här ovanför, och om jag tar med mig godare godis, tex korv, är det enda som händer att hon blir besatt av godisen och hoppar, gör trix osv men blir för uppspelt för att kunna koncentrera sig på mig, utan fokus ligger på godisen.

Så, vad tycker ni jag ska göra? Skäms

Annons:
jayess
9/26/12, 10:54 PM
#1

Ps. Har ni någon aning vad mer det kan vara för ras i henne (se bilden) så får ni gärna berätta vad ni skulle gissa på! Skrattande (och ursäkta skitigt golv, hehe).

Maja2
9/27/12, 9:00 AM
#2

Jag skulle nog mata godis tills mötet är över eftersom det verkar funka. Gör mindre bitar, eller ta ur foderransonen. Parallelt med den sortens träning, skulle jag jobba jättemycket med kontaktövningar  tex.

Hur aktiverar du henne i övrigt?

League
9/27/12, 10:15 AM
#3

#2 tänker lite som dig, ta från fodret. Mät upp hur mkt hon äter per dag, och ta av det. Finns ett fägelse i usa, där internerna tränar hundar som ska placeras ut till familjer, där dem mer eller mindre har hela matransonen i en magväska och tränar ut allt foder under dagens träningar.

Vad tycker hon annars om dig?  lyssnar hon bra inomhus? kan annars vara en bra ide att ge henne spel att trötta ut henne med.

Mina får en liten pet i sidan, jag säger sch/nej och dem dämpar sig och går bra vid mig, jag bara fortsätter gå, stannar inte. Dem får även mkt fysiskt kontakt med mig, ligga vid min sida, klappar, smek och att jag tittar o petar dem lite var stans. Man skapar ett starkt tryggt band mellan sig o hunden. Finns det möjlighet till fir lek med en hundkompis? kan ochså avhjälpa det mesta, hon tröttar ut sitt hund-kontakt behov.

Sen kanske det finns hundfria ställen där ni kan träna kontakt och hur man ska bete sig i koppel? där du har liten risk att stöta på andra hundar?

sarae
9/27/12, 10:23 AM
#4

Min fröken beteer sig på samma vi. Bli alldeles till sig av andra hundar (och även människor) och vill bara fram och hälsa. Har hon väl "låst" sig så kan jag inte få kontakt med henne oavsett hur mkt godis eller tjo och tjim osv. jag underhåller henne med, det är bara att vänta tills hunden är borta.

Det som däremot fungerar är om jag ger henne en uppgift att göra precis innan mötet. Det gäller då att jag hinner göra detta innan hon upptäcker hunden ordentligt och tappar fokus. Men ja, då räcker det med att jag ber henne "sitta kvar", eller hoppa upp på något eller ligg osv. Visst, hon tittar på hunden, men sitter/ligger kvar och tar emot godis, utan att dra mot hunden.

jayess
9/27/12, 3:39 PM
#5

#2 - Okej, har du tips på kontaktövningar? Aktiverar henne inte så jättemycket faktiskt, blir lite gömma godis här hemma och lite trix träning (krypa, hoppa osv.). Annars så blir det mest bara bus!

#3 - Hon lyssnar fint när det inte finns nått som är mycket mer spännande, så problemet är ju egentligen att matte inte är bäst jämt. Vad gör ni för kontaktövningar/Tycker ni är mest effektivt?

Hon träffar mamma och pappas hund minst någon gång i veckan, och de både brottas och springer löst och jagar varandra i skogen. Sen träffar hon andra hundar rätt mycket också, men det är sällan det blir samma lek då.

Väldigt mycket hundar i mitt område! Men nu när det är lite halvdåligt väder kanske man ska passa på.. ;)

#3/#4 - både pet i sidan och distraktion lyckas jag inte få att funka, hon blir nästan okontaktbar!

Ska nog köra på det där med att ta från fodret, det var en smart idé! Men ni får ändå väldigt gärna komma med tips på kontaktövningar, då den delen verkar brista lite..

League
9/27/12, 3:50 PM
#6

du kan träna skvaller, byte ( du byter saker med henne, du får uppmäksamhet, hon godis) sitta mitt emot varann, och vaje gång hon tittar på dig får hon belöning. gulla o gosa med henne inomhus,= om matte ger mig massa gos e jag duktig och fin hund.

Har du testat att avvika från eran rutt?  rätt upp på en åker, in i skogen, en ny gata,  att du hittar något som är jättespännande på marken/ i ett träd, på en bänk. godisregn? att ( om mötande hund med ägare binder upp sin hund, kommer och hälsar på er, går tillbaka till sin hund och ni går era egna vägar igen?

Annons:
Maja2
9/27/12, 5:02 PM
#7

#5 Då skulle jag jobba mycket mer med aktivering, tex skogsagility, dvs ha henne att balansera, krypa, hoppa upp på, komma sig genom och under, saker som finns naturligt i naturen. Har du ingen skog i närheten kan du bygga enkla "hinder" av tex stolar, bänkar, etc.   Ge henne uppgifter som hon måste lösa genom att tänka. Gör godissöken svårare, göm utomhus, under barken på träd tex.

Alla hundar behöver aktiveras för att må bra och inte få oönskade beteenden. Många gånger är det brist på mental stimulans och motion, som gör att hundarna får uppdämd energi och beter sig mindre önskvärt.

Andra saker du kan göra är att ta med en favoritleksak eller grej, kasta den så långt du kan in i skogen och låt henne söka.

Lägg spår som hon får följa för att hitta "skatten"   Du kan lägga köttbullsspår, korvspår, viltspår osv.

Att leka och busa är nog bra, men med måtta, då det ofta stressar upp ännu mer.   Låt henne alltså använda HJÄRNAN mer :)

[Forest]
9/29/12, 8:39 AM
#8

Jag kan oxå säga att under promenader kan man träna vardagslydnad visst det tar lite mer tid men det är kul o det ger hunden lite annat o tänka på oxå. jag kör mycket som 7 skriver tränar mycket i vardagslivet med enklare saker. Det är bra att ge dom arbete för då slipper man ofta oönskade beteenden :)

lodjuret
9/29/12, 10:36 PM
#9

Söt vovve till att börja med Kyss Min vovve har också tibbe i sig Glad

Själv tycker jag att när man använder sig av bara godis så gör det att hunden lyder det och lyder för att den är godissugen..men om man istället gör den där knuffen vid bakbenet så får man hunden lite ofokuserad från den mötande hunden och uppmärksam på dig. Efter det, när hunden har slappnat av från att vara ivrig så skulle jag ev. ge godis.
Du hade testat knuffen läste jag. Det gäller att vara bestämd men samtidigt lugn i knuffen..hunden känner ju direkt om man menar det eller inte.. tvekar man så känner hunden det och lyssnar inte.

Självklart tycker jag att man kan använda godis för det gör jag också ibland..men jag tycker som sagt att det kan bli så att hunden lyssnar för godisets skull.

Hoppas du hittar nått som funkar för dig. Om du väljer att testa detta med knuffen igen, så kom ihåg att vara bestämd och mena det du gör.
Sen kan du som sagt ge godis om hunden lyssnar på dig efter knuffen men bara man inte berömmer när hon fortfarande är ivrig på den andra hunden.
Jag skulle nog använda mig av både knuffen och godis.

Lycka till!

lodjuret
9/29/12, 10:38 PM
#10

PS! Tycker det ser ut som hon har lunde hund i sig Glad

Wand
9/29/12, 11:33 PM
#11

Jag antar att du nu menar när du har din hund lös, eller hur är det med det där? 

Med min hund så var det enbart då hon var i koppel som hon drog emot andra hundar och människor men detta tränade jag bort genom att, varje gång vi mötte någon, be henne sitta och fokusera på min ögonkontakt. Försökte hon dra blicken bortåt så knäppte jag med fingrarna eller i extrema fall så fick jag ta löst under käken och vända huvudet åt mig, men det behövdes sällan och det var då inte med tvång eller styrka, vill jag understryka.

Det funkade superbra för henne, men alla hundar funkar ju inte lika.

Sedan hur du ska göra om du menar då hunden är okopplad så vet jag inte då Gaia alltid stannade till då någon kom förbi när hon var lös.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Upp till toppen
Annons: