Annons:
Etiketthundmat
Läst 5628 ggr
Hugosen
2012-09-16 23:07

Hjälp av foder val

Jag vill inte bli dömd nu när jag gör detta inlägget. Jag vill ha hjälp.

Min blandras prins Hugo, han är en kräsen liten pojke. Vi har testat det mesta men det är Frisskis som funkar nu för tillfället. Han har väl gott på det nu ett halvår och han har gått upp två kg.

Vi var hos vetrinärn med honom för sin årliga vacination och plus så kollade vi lederna också eftersom det knakar HÖGT och ofta i honom. De hittade inga fel på lederna och allt såg normalt ut. (normalt? det knakar mer i honom än i min mamma som är 56 år gammal och han är 2 år.) strunt samma. Men de nämnde även att de tyckte han var mullig.Och skulle absolut inte gå upp mer i vikt.

Eftersom min pojke han är så kräsen som han är och jag har blivit arbetslös och vi har inte råd just nu att köpa dyrt och fint foder som är bra för honom och så han kan hålla vikten.

Därför ber jag er om hjälp nu, för knakar det i lederna så mycket som det gör så är det inte bra att han är lite överviktig. Vad ger ni era hundar, kräsna eller inte. Gör ni eget foder till era hundar som är inte jätte dyrt?

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

Annons:
Chilli10
2012-09-16 23:35
#1

Standardt! :) Bra och prisvärt, enligt min mening.

Honestyisdead
2012-09-16 23:48
#2

Kan ni inte bara minska dagsgivan och fortsätta med fodret som han tycker om?

Hugosen
2012-09-16 23:53
#3

#2, vi har testat det men han gnyr efter mer mat. Den mängden vi ger är normal för hans storlek och ras. Sen vill jag hitta annat foder för Frisskis är inte det bästa med tanke på allt spannmål. Men om vi inte hittar något får vi ju fortsätta med detta fodret för han äter det.

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

Honestyisdead
2012-09-16 23:55
#4

Okey. Är tyvärr dålig på foder, så hoppas du får bra hjälp av andra :)

League
2012-09-16 23:58
#5

apropå "knak" i leder, på oss människor så kan det vara tecken på vätskebrist, du kanske kan få  honom att dricka mer o se om d hjälper?

AnneN
2012-09-16 23:58
#6

Hur mycket får fodret kosta? Vad som är dyrt eller inte dyrt är väldigt olika i folks ögon.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Hugosen
2012-09-17 00:01
#7

#6, Sant, glömde skriva. Han är en rätt stor hund och behöver ca 4 dl morgon och kväll. Så runt 500 kr i månaden, inte mer. Frisskiss kostar oss bara ca 200 kr i månaden.

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

AnneN
2012-09-17 00:17
#8

#7 Okej, jag ger min hund (hon väger ca 20kg) Orijen Adult, 13,5kg foder kostar ca 800kr och räcker för oss ca 1½ - 2 månader. Av detta foder får hon 3-4dl/dygn beroende på aktivitetsnivå.

Finns billigare varianter som tex Acana, samma tillverkar, ungefär samma innehåll men någon slant billigare.

Här hittar du alla spannmålsfria foder som finns att beställa via animail.se (fd foderbilen), de varierar en del i pris och näringsinnehåll, men du kan kolla vad som eventuellt skulle fungera för just din hund.

Annars kanske färskfoder eller barf kan vara något?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hugosen
2012-09-17 00:25
#9

#7 Tusen tack, ska kolla genast upp det :)

Vi har testat färskfoder och det uppskattades men det blev för mycket pengar i längden. Men han får det någongång då och då nu.

Barf har jag inte varit så glad för. Hugo är ingen varg och därför vill jag inte ha ska få smak få kött. Inbillar mig att om jag hade död hemma så hade han till slut börjat äta mig då bara för han har fått smak på det. Kanske lite löjligt men jag är rädd för det.  Sen min vän hon barfade sin hundoch han blev jätte sjuk pågrund av det så det slutade med avlivning. Det var något med benflisor minns inte riktigt. Så jag vill inte ta den risken.

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

sarae
2012-09-17 11:27
#10

#9 det har ingenting att göra med att han "får smak för det". Om ett rovdjur svälter (vilket en hund är), och det enda som finns att äta i närheten är en död människa.. så ja..då kommer hunden mest troligt att göra det även om den så är uppvuxen på havrefras och risifrutti eftersm alla djur (inklusive oss människor) är programerade att göra allt för att överleva ;) Och helt ärligt… om du ändå är död… spelar det någon roll? ;)

Vi är också rovdjur.. betyder det att så länge vi äter kött kommer vi att vara sugna på att knapra på våra medmänniskor? Knappast. Men en människa i total svält och i en krissituation kan i värsta fall komma att äta upp sina avlidna vännner - någonsin sett "Alive"? Finns många exempel på att det har hänt liknande saker i verkligeheten. Och som sagt… det har ingenting att göra med om människan varit vegetarian eller köttätare ;)  Nöden har helt enkelt ingen lag.

Så det där argumentet tycker jag att du ska glömma ;) .

Ett vettigare argument för att inte BARF:a på riktigt är däremot att det faktiskt inte är så enkelt. Man måste ha en hel del kunskap för att utfodra sin hund rätt och se till så att de får allt vad de behöver. Det är felatktig BARF av okunniga människor som många gånger slutar i katastrof.

Jag har BARF:at mina illrar i 5 års tid, men känne rmig ännu inte redo att mer än halvbarfa min hund, eftersom jag inte känner mig säker nog på hundars näringsbehov till skillnad från illrarnas.

(och som parantes kan nämnas att mina köttätande illrar t.om sov i min säng… och de försökte inte göra söndagsstek av mig, trots att de var uppfödda på kött;))

Jag skulle rekomendera att du ger Vom og Hundemat - med en lite hund går det inte speciellt mycket foder, och kostnaden blir ofta mkt lägre än med ett billigt, dåligt foder, Är han däremot av större storlek kan det självklart komma att kosta en del. Billiga, dåliga foder har ofta den nackdelen att man får igen det senare i form av hälsoproblem - och det är inte alls omöjligt att din hunds knakande leder beror på dåligt foder. Friskies är väl ungefär det absolut sämsta man kan hitta på marknanden och antagligen äter din hund en betydligt större mängd av det än vad han skulle ha gjort på ett högkvalitativt foder.

Min tös kostad emig ca 200 kr i månaden i färskfoder när hon var valp. Vilket var betydligt billigare än vad det hade varit om jag gett henne ett sämre torrfoder.

Som ovan nämns finns det även en rad spannmålsfria torrfoder som är både nyttiga och inte speciellt dyra. Flera av dem kan du beställa mycket billigt här:

ex 13,6 kg Taste of the wild för 639 kr (fraktfritt) - vilket bör räcka betydligt längre än samma kvantitet friskies. Har du en mindre hund räcker  6,8 kg (À 359 kr) länge och väl.

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/taste_of_the_wild

sarae
2012-09-17 11:34
#11

Hur mycket väger föresten Hugo? Såg att han äter 4Dl friskies morgon och kväll… kan nästan garantera att med ett högkvalitativt foder så kan du halvera den ransonen - eftersom högkvalitativt foder har en högre smältbarhet och de omsätter mer utav den energi de får i sig. Med sämre foder kommer större delen av fodret ut i form av avföring eftersom de inte kan smälta det, resten är i stort sett kolhydrater och  vad som gör att hunden lägger på sig fett istället för muskler. För att bygga muskler krävs animaliska proteiner och animaliska fetter. Kolhydrater och vegetabilsikt protein gör inte att de bygger muskler… de blir bara feta. Ett högt animaliskt proteininnehåll ger även en bättre mättnadskänsla, foder med inga eller mindre kolhydrater i ger även en jämnare energinivå. Foder me dmycket kolhydrater fungerar ungefär som lördagsgodis på små barn - sockerkick! Blodsockret blir skyhögt en stund för att sedan sjunka snabbt, och så börjar det om. Jämför hur vi människor mår om vi äter te.x en skiva ljust rostbröd eller en skiva grovt fullkornsbröd - vilket ger oss jämnast energi? Vilket ger oss längst mättnadskänsla?

smurfan-13
2012-09-17 11:42
#12

Se dig inte blind på kilopriset när du jämför friskies m dyrare foder! Hunden behöver äta betydligt mindre av de dyrare fodren och ändå få i sig allt de behöver.

Hur man lyckas få en kräsen hund "mullig" är för mig ett mysterium. ;) Här bor en kräsen dam och när hon var yngre såg hon ut som en räka konstant. Då var vi tvugna att byta foder efter ca 3 kg för då slutade hon äta helt typ. Idag är honäldre och mer "matglad", har standart som grund och så varierar vi lite ca 1/3 av det fodret hon får per dag.

Några viktiga aspekter när vi valde foder till henne som yngre var

-energitätt så att hon inte behövde äta så mkt (sämre kvalitet skulle hon tex äta 8dl/dag av, medan bättre ofta röckte m 3-4 dl/dag = betydligt lättare att få i henne)

-små bitar, hon har alltid föredragit det

Idag kör vi som sagt på standardt som grund (ca 2-3 dl/dag)och sen köper jag annat foder (ca ½-1½dl/dag) när det dyker upp erbjudanden.

Hugosen
2012-09-17 13:22
#13

#10, kanske för dig är det inget bra argument. Men så är det för mig! Jag själv äter inte mycket kött. Äter bara vitt. Tänker inte fördjupa mig i detta men barf är inte ett alternativ för min hund. Vom har jag fått höra innan ska vara ett bra foder så har haft planer på att testa det. Men ville kolla lite andra alternativ. #12, när jag menar att min herre här hemma är kräsen är för han vill bara äta det fodret vi har nu. Och han har blivit mullig ut av det. Min hund väger 30 kg och han ska ligga mellan 28-30 kg. Vår veterinär tyckte att eftersom vi aktiverar vår hund så mycket som vi gör så skulle hans måltider ligga mellan 3-4 dl. Då har vi gett honom 4 dl. Men han har ändå blivit mullig. Han också blandning menn labbe/flatte och vorste och de två första raserna har lätt att bli överviktiga. Vad tycker ni är rimligast att ge? Och jag vill inte ha några spydiga kommentarer bara för jag frågar.

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

Annons:
League
2012-09-17 13:25
#14

Om han nu blir mullig och du inte verkar vilja ta till dig de bra råden du fått, kanske du bara borde minska på fodermängden?  inte svårare än så

Hugosen
2012-09-17 13:31
#15

#14, jag har tagit till mig av de bra råden jag har fått. Det ända är barf som är inget alternativ för oss. Jag vill inte ha detta fodret jag har nu därför jag starta denna tråden! Nej det är inte svårare än så att minska det, tack för din spydighet. För min fråga var bara nu om vad ni tycker är rimligast att ge honom. Jag vill inte minska för mycket så han blir dålig av det för han får för lite mat och är så pass aktiverad som han är. Allt handlar inte om vad som ses utanpå. Bara för han är mullig behöver det inte betyda att han äter är mycket det kan vara bara dåligt foder. Eller tvärt om. Därför frågar jag!!!

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

Honestyisdead
2012-09-17 13:34
#16

Efterson veterinären sa 3-4 dl så kan ni ju testa med att ge 3.

sarae
2012-09-17 13:34
#17

#13 anledningen till att han blivit mullig istället för musklad trots god aktivering kan du läsa i mitt inlägg #11. Så länge han går på det fodret han gör nu, så kommer det inte att förändras  tyvärr. Vad ni behöver är ett foder med högt animaliskt protein samt animaliskt fett. INte kolhydrater. Om du läser hela mitt inlägg #10 får du länk och tips på foder som är bra men till rimligt pris.

Enligt rekomendationerna från tillverkaren skulle Hugo behöva ca 300 gram av Taste of The wild. Köper ni då största säcken för 639 kr kommer den att räcka i ca 45 dagar. Dvs 1,5 månad. Ni får alltså en månadskostnad på ca 426 kr och ett vettigt foder.

Sen finns det andra mycket bra, eller ännu bättre foder som te.x Orijen eller Carnia wolf, men de kostar en aningens mer.

Denna kommentar har tagits bort.
sarae
2012-09-17 13:38
#19

Det finns även en rad andra foder som kanske inte har lika höga halter av animaliskt protein som de jag nämnt ovan, men de innehåller inget spannmål och bör därmed räknas som relativt vettiga - speciellt i jämförelse med vad han får nu. Dessa foder är nya på marknaden  i Sverige och ggår därme dofta att hitta på superbra erbjudande.

Bland annat Sam's Field samt Profine. Sam's field saluförs av Arken Zoo och de brukar ha bra pris på sina största säckar (drygt 400 kr för kanske 10-13 kg säckar).

Hugosen
2012-09-17 13:44
#20

#19, tack för dina svar, jag vill absolut inte ha spannmål i nästa foder testar. Taste of Wild som du nämnde är jag intresserad av nu. Beställs detta via nätet då?

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

Annons:
Sophey
2012-09-17 14:55
#21

Taste of the Wild ar ave jag valdigt nyfiken pa till min nasta hund. Det kan bestallas pa internet och kopas i en del djurbutiker.

Medarbetare på matlust

sarae
2012-09-17 15:46
#22

#20 klicka på länken i #10 ;) zooplus är det i särklass billigaste stället att köpa fodret på, och beställar man för över 350 kr (vilket man automatiskt gör med fodret) är frakten gratis. De har även en www.zooplus.com samt en www.zooplus.dk butik. Samma företag men det kan vara värt att kolla alla tre, eftersom priserna kan variera iom. valutakursens förändring samt att de ofta kör olika erbjudanden. på .com adressen gäller gratis frakt för köp över 69 euro. På .dk adressen är det över 299 dkk som gäller för gratis frakt.

Har handlat från dem i flera år och alltid varit kalas nöjd, snabb leverans och som nykund får man även rabatt på sitt första köp med 10% tror jag. Dessutom samlar man bonuspoäng på varje köp som ger en möjlihet att hämta ut roliga saker gratis.

Sophey
2012-09-17 15:48
#23

www.zooplus.se finns ocksa Glad

Medarbetare på matlust

sarae
2012-09-17 15:52
[Forest]
2012-09-18 22:11
#25

Kan oxå rek att du kolla på detta foder http://animail.se/hund/produkter/hundfoder?manufacturer=164.

Sophey
2012-09-19 08:52
#26

#24 Jag ar helt blind nar jag laser Tungan ute

Medarbetare på matlust

lizton
2012-09-23 16:34
#27

Du vill ha ett bättre foder än Friskies, men inte så dyrt. Doggy Professional och Mästers jakt är mycket bättre, men inte så dyra. Best in Show är kanske ännu billigare och en del tycker att deras Lamm & Ris funkar väldigt bra. animail.se har Doggy Professional och Mästers Jakt. Best in show finns i flera livsmedelsaffärer, bl a Willys tror jag.

Annons:
Annso_
2012-09-23 16:46
#28

Jag har inte läst dom andra svaren men om jag vore du så skulle jag börja med färskfoder av flera olika anledningar, tex bara all spannmål som är i torrfoder..
Min hund har fått problem med tarmarna pga torrfoder så jag har verkligen tummen ner för det !! Inte naturligt för en hund att äta massa spannmål och socker !

HonHonDenDära
2012-09-23 18:59
#29

halla foder kan du testa, finns utan vete, bra för plånboken md, min schäfer äter de också.

Mera Dog är ett bra å billigt foder de dyraste ligger på 550kr (nånstans där, alltså inte hundra) Samt att du får de hemkört inom 2 dagar (för mig har de alltid gått 2 dagar), jag kommer köra på detta igen med min hund.

Annars har du fått bra råd..

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

vallhund
2012-09-24 02:37
#30

Sams Field innehåller majs, dessutom påstår de på sin hemsida det inte innebär risk för foderallergi att ge sina hundar deras foder, har de en kristalkula tro?

http://www.samsfield.com/key-benefits

Värt att läsa: http://nyheter999.se/a/1064130/%C3%A4nnu_ett_nytt_foder_p%C3%A5_marknaden

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anibaz
2012-09-24 12:58
#31

Testa Standardt.

Och läs på om hundens ursprungg, att du inte äter mycket kött är ingen anledning att inte ge hunden det. Jag är vegetarian och ger mina hundar rått kött, ben, lever, hjärta och annat snusk. Hundar är köttätare, inte torrfoderätare.

AnneN
2012-09-24 13:06
#32

#30 Oj snacka om falsk marknadsföring, min egen hund täl varken ris eller majs och vet flera hundar som är allergiska mot fisk Förvånad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hugosen
2012-09-24 16:56
#33

#31, du behöver inte dum förklara mig. Spydiga kommentarer ville jag inte ha. Det är mitt val att inte barfa min hund.

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

Anibaz
2012-09-24 17:02
#34

#33 Självklart är det ditt val, men ditt argument håller inte.

Annons:
Hugosen
2012-09-24 17:56
#35

#34, det håller kanske inte för dig men för mig håller det. Det är min åsikt. Och alla har olika åsikter om saker och ting, men man ska inte dum förklara någon för det.

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

vallhund
2012-09-24 18:12
#36

# 33

Var ser du spydigheter i # 31s svar?

Jag BARFar oxå mina hundar eftersom jag är tillräckligt insatt i hundars näringsfysiologi för att inse att det är det bästa sättet att utfodra hundar. Hundar behöver animaliskt protein o fett, vilket är bra förklarat tidigare i tråden. Naturligtvis kan inte, eller vill inte alla utfodra som jag gör, men då finns det alternativ i form av färskfoder o en del torrfoder.  Naturligtvis kan du ge hundar mat som beskrivs i: http://bullhundar.ifokus.se/discussions/504695b8d3b4fd7f510062a9-detta-ar-vad-era-hundar-ater?discussions-2

O andra sidan så kan du välja i princip vilket foder du vill, sämre än Frolic går knappast att hitta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

HonHonDenDära
2012-09-24 18:13
#37

Skulle gärna barfa, men dyrt som in i helskottan, lite ot, men alla gör som man vill med fodret till sitt djur.

Men du har fått bra tips på hundfoder som ligger under 500kr.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Upp till toppen
Annons: