Annons:
Etikettbeteende
Läst 1985 ggr
rahl
9/10/12, 7:00 AM

Hur får jag dem att lyda utan koppel?

Jag tänkte börja jobba med mina två hundar att de håller sig i närheten av mig utan koppel när vi ska träna trots att det finns andra hundar i närheten. Jag tror att den ena skulle kunna göra det för en leksak som belöning. Men hur börjar man? Både kan gå fint i koppel vid min sida om jag önskar mig det. Alla tips är välkomna.

Annons:
Frida B
9/10/12, 9:22 AM
#1

om du är osäker på om dom lyssnar på dig, börjar med att använda långlina/spårlina på en promenad, är om dom lyssnar på dig kan du testa att släppa dom i ett inhägnat område, som tex en kohage som inte används. om dom lyssnar på dig där (håller sig nära dig) så kan du testa att ha dom lösa. då kan du även (när dom är lösa) gömma dig bakom ett träd när hundarna inte ser, eller göra någonting oväntat så att dom måste hålla sig nära dig ifall du gör någonting oväntat. hoppas du förstår vad jag menar :) det viktigaste är att du litar på dina hundar, för då litar dom på dig!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

League
9/10/12, 12:18 PM
#2

Jag gömmer mig, bästa tipset jag kan ge. dock så fungerar det nog inte på jagande/ viltintresserade hundar då dessa lätt blir "döva" när det ges tillfälle för jakt.

När jag märker att hundarna blir för intresserade av omgivningen så vänder jag eller gömmer mig, och låtsas inte bry mig det minsta av va dem håller på med. rätt som det är så kommer de rusande o och liksom ser frågande på mig: vad håller du på med, och vad ska vi göra nu? detta har resulterat i att hundarna håller koll på vart jag är och mer än gärna leker kurragömma i skogen, eftersom matte är jätterolig o hittar på knasiga saker. ibland så börjar hon springa o hoppa in bakom träd o stenar! o vi får alltid massa klappar o godis när vi hittat matte!

vad gäller din hunds spöken: jag skulle bara stå still o vänta in henne, kanske börja plocka lite i gräset eller gruset, sen små-prata lite med ett träd, parkbänk, lyktstolpe… låtsas tugga på en godis som luktar gott, men framför allt inte hetsa upp mig, utan reagera som om jag såg en säng o gärna skulle lägga mig i den o sova= lugn o harmonisk.

rahl
9/10/12, 2:26 PM
#3

Inkallning fungerar jättebra hos både, det nog det typiska lydnad eller att lita på att de går bredvid mitt ben när vi tränar som jag är osäker på

[Forest]
9/10/12, 10:05 PM
#4

Jag har alltid klickertränat o lärde in dom gå fint oxå sidan nu går inte mina exakt fot det kan jag erkänna men hyffsat nära iaf. Sen är det så har jag märkt när man tränar så struntar iaf mina i vad som händer runt om dom det är mig dom har fokus på och vad som kommer hända, är vi nu på agilitybanan för träna så vet dom vad vi ska göra. Men då vill jag inte ha dom i fot eftersom jag skulle snubbla över dom Flört

rahl
9/12/12, 10:03 PM
#5

Jag tänkte börja hemma "fot" alltså inget lydnad fot utan vardaglig. Sen ska jag och blandras gå vardaglydnad snart så jag kanske får tips hur jag kan träna med den andra hund

[Forest]
9/13/12, 8:46 AM
#6

5 andvänder du klicker? om du gör det är det lätt tyckte jag att lära ledig fotgång genom att jag klickar när dom gick sidan, gör det några promenader eller där du tycker det är bra att träna :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: