Annons:
Etikettbeteende
Läst 4052 ggr
[Jordgubb3N]
9/8/12, 3:17 PM

Skäller i onödan..

Hej! Jag undrar hur jag ska ta bort min hanhunds skällande.

Han skäller väldigt mycket inomhus nu, så fort han hör något litet ljud så börjar han skälla. Detta beteende är väldigt jobbigt! Jag vet dock inte hur jag skall få bort det.

Ibland när det blåser ute så står grinden och slår och då kan han börja yla samt skälla, jag säger åt honom men han börjar endast att skälla ännu mer.

Jag motionerar honom varje dag, varje promenad är ungefär 25-40 min sedan en liten längre promenad. Aktiverar honom ibland också med andra grejer så som, gömma godis, lydnad m.m.

Kan någon snälla ge mig tips på hur jag ska ta bort hans onödiga beteende?

tack på förhand! :)

Annons:
pv60
9/8/12, 3:43 PM
#1

Undersök tillsammans det som väcker skällningen. Efter ett tag är det inte "okänt" och skrämmande längre. Har funkat på våran tik.

[Jordgubb3N]
9/8/12, 4:43 PM
#2

Saken är att han hör samma ljud nästan varje dag. Oftast är det grinden som låter, ska vi ta ut han och visa grinden samt visa att det är den som smäller? har aldrig tänkt på det tidigare, men ska absolut testa det! :)

Tack för svaret!

AnneN
9/8/12, 5:29 PM
#3

Det som fungerat för mig då Velvet började skälla/morra åt alla grannar som gick förbi våran dörr (bor i lägenhet) är att helt och hållet ignorera henne när hon låter, inte visa något som hellst intresse varken för henne eller det hon skäller åt.

Hon skällde antagligen för att larma oss om att det är någon utanför dörren, men då vi inte var ett dugg intresserade av att veta att grannar går förbi våran dörr 100 gånger om dagen så slutade hon att tala om det för oss.

Nu morrar/skäller hon endast åt dem om de leverom väldigt mycket, tex om det är bråk i trapphuset.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Jordgubb3N]
9/8/12, 8:10 PM
#4

Jo jag har försökt det jag med, att ignorera honom. Men hans skall är så skarpt så jag är rädd att grannarna ska störas utav det och det vill jag inte. Sedan så tycker mina föräldrar att det är jobbigt att höra honom skälla hela tiden. Har sagt att vi ska ignorera honom, men efter några minuter ger dom upp…

Så jag får aldrig chansen att ignorera honom riktigt :/

Finns det förresten någon med erfarenthet av att stänga in hunden i ett rum om den skäller? Har nämligen hört förut att vissa har stängt in sina hundar så fort dom börjat skälla och inte lyssnat på sin matte/husse. Har dock aldrig fått veta hur det gått om dom fått ur hunden det beteende sen. Så finns det någon som vet om det fungerar?

vallhund
9/9/12, 3:46 AM
#5

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maja2
9/9/12, 8:35 AM
#6

#4 Att stänga in hunden i ett rum som straff för att den skäller, och att den inte lyssnar på ägarna, låter helt befängt.

Annons:
vallhund
9/9/12, 8:59 AM
#7

# 6

Att straffa hundar fungerar ibland, iaf om vi pratar korrigeringen, o andra sidan är det ytterst få som som har kompetensen att sätta in straffet/korrigeringen i exakt rätt millisekund, vilket behövs om hunden skall ha en chans att lära sig något.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maja2
9/9/12, 9:03 AM
#8

# 7 Att stänga in hunden i ett rum som straff för att den skäller, och att den inte lyssnar på ägaren, låter helt befängt.

Dessutom tror jag inte att straff eller korrigering lär hunden ett smack, utan måste åtföljas av det man vill att hunden ska göra istället så m an kan berömma.

vallhund
9/9/12, 9:45 AM
#9

# 8 Jodå, vi som levde på den tiden det begavs har uppfostrat våra hundar enligt den gamla modellen (hårda korrigeringar etc…), det fungerar. Men utvecklingen har kommit långt sedan dess.

Numera vet vi att man får bättre o mer bestående resultat om man sammarbetar med hunden o som du säger, lära hunden att göra rätt, eller snarare få hunden själv att upptäcka vad som är rätt.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
9/9/12, 10:00 AM
#10

Det låter som att i regel görs väldigt lite aktervering och promenad tar jag ungefär 1.30-2h som långpromenad resterande är kortare som dina. Att undersöka alla ljud tror jag inte helt på, dels kan det uppfattas som belöning vi belönar allså skällandet vi går fram och undersöker detta. Därimot tror jag som AnneN skrev ignorera helt om det går detta. Det funkade på våran Enja men inte på Donna.

Men vad som har hjälpt här är mer aktervering tränat in lite bra kontaktträning och akterveringen vi kört med har byggt upp självförtrondet på hunden alllså den blir säkrare i sig själv därmed tryggare=skäller mindre. Sen har jag belönat OM det vart något att skälla för allså om någon kommit i ringt/knackat på dörren säger (jag hör dåligt o hör inte alltid knackningar osv) så har jag sagt tack tack det räcker. Sen får de stanna och inte undersöka vem det är eftersom jag anser att det inte är deras jobb. Deras jobb sluta allsa med skällandet när det knacka :) Ute o skällandet på ljud o det så ligger det mer på träna kontakt att tar det direck när hunden börjar stelna eller fundera på "vad är det där?" så kör jag med titta på mig o belönar att de gör det isf att se ut faran eller vad det nu är de ska skälla på. En hund som stelnar o tittar in andra hundar kan få andra hundar att bli osäkra så därför får inte mina göra det blir de annars glada så är det helt annan sak, utan det är detta stela stilen som jag bryter helt.

Så mina tips är allså

1 gå längre promenader, gärna träna på dessa promenader oxå

2 träna bättre kontakt med din hund

3 gör saker som hunden gillar, gå upp på stenar stockar osv balansträning kan färstärka självförtrondet mycket

4 belöna inte skällandet, jag tor mer på att ignorera då din hund blir värre när du säger åt han sluta.

5 träna in belöna skällandet men då rätt skällande, bryt innan han börjar blåsa upp sig.

[Jordgubb3N]
9/9/12, 10:35 AM
#11

5# han är 1 år och en blandis mellan Shih tzu och Bolognese. Nej vi hade tänkt att gå en kurs men denna var tyvärr full. Jag brukar träna små tricks med han, gömma saker så som godis ock leksaker, har börjat att gömma saker när vi är i skogen också.

Ska läsa länkarna, tack!

6# Tack för ditt svar! då vet jag att jag inte ska testa det.

[Forest]
9/9/12, 10:38 AM
#12

11 1år trots raserna så tro inte att dom är nöjda med göra lite jag vill någ påstå att även sällskapsraser kräver mer det är förstås olika vad de kräver och vad de blir nöjda med. Min 1åring här kör jag mer spår och vardagslydnad med trix o den biten är inte direckt krävande.

[Jordgubb3N]
9/9/12, 10:45 AM
#13

10# Okej, ska försöka att ta lite längre promenader med honom samt träna samtidigt. Just kontaktövning har jag inte tränat så mycket med honom, men har försökt att träna en del i alla fall, så ska absolut träna på det också!

Sedan när vi är i skogen så älskar han att hoppa upp på stenar och sådant, så det låter jag han göra, brukar även gömma saker för honom där.

Ska även säga åt min familj att vi ska ignorera honom, det är oftast dom som inte orkar med det och säger till honom sen. Men ska som sagt försöka med det där.

Tack för ditt svar!

Annons:
[Jordgubb3N]
9/9/12, 10:46 AM
#14

12# Jag vill köra spår med min hund, men jag vet inte riktigt hur man gör det. Eller hur man börjar med det.

[Forest]
9/9/12, 11:39 AM
#15

13 det finns många bra tips här inne ang kontaktövningar :) det är jätte bra att ha god kontakt

[Jordgubb3N]
9/9/12, 1:09 PM
#16

15# tack, ska kolla upp det!

[Jordgubb3N]
9/9/12, 3:20 PM
#17

Kan tillägga nu att jag precis varit ute och lagt ett spår till honom. Det var dessutom första gången men jag tog en korv bit och satte fast den i ett snöre sedan drog jag i marken. Det blev ca 10 m endast, med en sväng.

Han klarade det galant! Han kände direkt vart jag dragit den och hittade korven nästan på direkten! Så det ska jag testa flera gånger med honom men dock längre spår då :)

Han verkade gilla det, sedan gick han stolt tillbaka med korven i munnen! ^^

[Forest]
9/9/12, 7:28 PM
#18

17 låter kanon. Det låter som du bor i hus, så har du även egen trädgård kan du dra spår som detta gärna kort spår i början för att den ska lära sig :) Låt spåret vila en stund låt säga 5 minuter sen visar du starten o därefter ska han spåra :) Jag är uppe i låta spåret vila 20 minuter o drar ett ganska långt spår med lite hinder o tvära svängar. Det är mycket bra för deras hjärna detta o tröttar ut dom bra. Gör lite varje dag du här varierar jag lite endel planerar jag väl vissa kör jag lite mer spontant som vardagslydnad under promenaden.

[Jordgubb3N]
9/9/12, 7:47 PM
#19

18# Var på mina föräldrars landställe idag därför kunde jag lägga spår nära där dom bor, annars bor jag i radhus. Men har dock en skog några minuter ifrån så jag kan lägga spår nästan varje dag om jag nu skulle vilja det. Ska testa att lägga kanske 1-3 spår i veckan om jag hinner. Åtminstonde 1 spår, sedan ska jag träna han i skogen också m.m :)

[Forest]
9/9/12, 8:56 PM
#20

19 låter bra du ser någ snart förbättring jag akterverar mina lite mer mellan varven o har du tid så kan jag tipsa om gå någon hundkurs :)

Annons:
[Jordgubb3N]
9/9/12, 9:07 PM
#21

20# Ja, jag håller på och letar efter hundkurser ska försöka se till så att vi kan gå någon! :) tack för dina tips!

[Forest]
9/9/12, 9:28 PM
#22

21 var så lite så jag hoppas att de är lite till nytta , hoppas du hittar en passande kurs :)

Bruden-Mbuti
9/14/12, 9:32 AM
#23

ett nej eller fyande vid skall tolkar många hundar som hjälp. dvs hunden skäller, du säger ifrån. ifrånsägelsen uppfattar hunden som att du hjälper till att fya på det den skällde på.

direkt du ser att hunden ska till att skälla gör nåt så den glömmer bort vad den tänkte göra. hinner den börja skälla gör ett motljud tex tappa nycklarna i golvet.

står du och diskar när hunden skäller, tappa då några skedar på diskbänken. det skrammlar till och hunden kommer av sej och funderar på vad som lät i huset.

få en hostattack eller börja sjung opera.

hunden kommer av sej och funderar vad matte/husse håller på med.

så har vi jobbat med oönskat beteende och lyckats bra.

vallhund
9/14/12, 12:20 PM
#24

# 23

Eller bombardera golvet med en näve gott torrfoder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Jordgubb3N]
9/14/12, 6:11 PM
#25

23# Vilket bra tips! Ska testa det absolut, låter som att det kanske skulle kunna funka på min vovve. För att när jag tänker efter så har han tappat bort sig i sitt skällande någongång om vi faktiskt råkat tappa något, utan att vi tänkt på det dock. Så hoppas att det funkar :D

24# blir det inte som att jag belönar honom då? eftersom han får något gott ? eller jag kanske har helt fel, undrar bara :)

[filippa99]
9/14/12, 6:48 PM
#26

Det funkade med min kusins hund att såhär när hunden skäller så håller du din hand runt hundens ros så att hunden inte kan skälla och säger till den på skarpen, istället för att bara säga "tyst" sen inget mer. Då får hunden mer respekt för dig också

Filippa

[Jordgubb3N]
9/14/12, 9:18 PM
#27

26# Det där har jag testat men det funkar tyvärr inte på min hund. Han vill bara skälla/morra ännu mera då :/

Annons:
[filippa99]
9/15/12, 8:32 AM
#28

Jaha, men vad synd :/#27

Upp till toppen
Annons: