Annons:
Etikettallmänt
Läst 2046 ggr
MorganJack
9/2/12, 8:44 AM

Skaffa hund?

Min familj funderar på att skaffa hund! Vilka hundar passar bra för nybörjare? Först var vi allihop insnöade på dvärgschnauzer, men mammas kompis tyckte inte att de passade nybörjare eftersom att dom skäller väldigt mycket… mammas kompis sa: ingen terrier! Hon rekomenderade pudel… fast jag vet inte… vad tycker ni, vad passar bäst för en femtiontreåring, en fyrtioåttaåring och en tolvåring som alla gärna går långpromenader och tränar både Agility och rallylydnad och Freestyle om hunden vill, men som inte kan vara hemma hela dagarna, och som älskar hundar men aldrig haft hund förut…?

Annons:
PiganX
9/2/12, 9:09 AM
#1

Hur länge hade ni tänkt vara hemma under dagarna? Och är det en valp eller vuxen hund ni tänkt skaffa?

fridaas
9/2/12, 10:42 AM
#2

I mina ögon finns det ingenting som är en bra/dålig nybörjarhund. Allt beror på inställning, viljan att lära och läsa på, ta emot erfarenheter från andra och vad man ska ha hunden till.

Min första och hittills ändå hund är en dalmatiner/bordercollie/engelsk setterblandning, som ingen skulle räkna som bra förstahund, speciellt inte med tanke på att hon har generell fobi för allt och alla, då hon aldrig blivir miljö-och socialtränad, blivit omplacerad x-antal gånger och misshandlad.

Men nu har vi kommit över en massa rädslor osv och jag kan inte tänka mig en bättre förstahund för mig.

Så gå på magkänslan, läs på om de olika raserna och ta den som passer er bäst, ta dock inte första bästa uppfödare utan även där leta reda på rätt uppfödare. Sen är det bara att köra på.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Fridaaaa
9/2/12, 11:00 AM
#3

Vet flertal som haft schnauzer som första hund och det har fungerat kanon.
Det är som #2 säger, gäller att ha rätt inställning och läst på mycket.
Och att gå kurs är ett stort plus med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

joheck
9/2/12, 11:55 AM
#4

Min mamma skaffade sig en mellan schnauzer som först hund, inga problem alls. Mormor och morfar har faktiskt haft två till efter honom. Är ni intresserad av dv schnauzer så läs på om den, den kan säkert passa er.

Bara ni är realistiska när det gäller vad ni kan ge en hund så behöver ni inte vara oroliga över ifall det är en "bra förstagångs hund eller inte".

Lycka till!

[A91]
9/3/12, 11:11 PM
#5

Hej och vad roligt att ni vill skaffa hund! Jag fick min första egna när jag var 11, och minns hur glad jag var :)

Först måste bara säga: En dvärgschnauzer är en otroligt okomplicerad ras, skällig är inte något de är alls kända för mer än vad andra små raser är. Min mamma har kennel och föder upp bland annat denna ras. Det är mestadels familjer och många, många "nybörjare" som köpt, det är en sådan ras. Ingenting för mig alls personligen då jag vill ha storlek på mina hundar, men de är verkligen otroligt mysiga sällskapshundar och så LÄTTA. De större varianterna är dock långt mer krävande än dvärgarna.

Först och främst. Vad vill ni ha för storlek på hunden, vet ni det? Vet ni vad ni vill ha för päls?

För en familj med ett äldre barn som skaffar första hund där båda föräldrarna jobbar, så skulle nog ingen rekommendera en generellt "krävande" hund. Jag menar, inte en sk arbetande hund. Utan en mer traditionell familjehund, en social hund som är nöjd oavsett vad man gör med den. Nästan alla hundraser är lämpade för träning såsom Agility och rallylydnad. Hm. Om jag off the top of my head ska komma med några förslag så skulle jag säga… Kanske en mops, en cavalier king charles spaniel eller annan typ av spaniel det är underbara hundar, Kanske westie, eller cairn. Fast ingen terrier var det ju sagt, ja. (De som är så sanlöst underbara!) Shetland sheepdog möjligtvis.

Mitt råd är att inte gå på trenderna. Minns när lagotton var hunden alla familjer köpte, och det gick inte alltid bra då de faktiskt är krävande hundar som behöver en ordentligt sysselsättning utöver att vara en familjemedlem. Det går trender i hundvärlden också, men försök att inte påverkas av det. Rekommenderar heller inte retriver då de, trots att de är underbara vänliga familjehundar, kräver mer än vad gemene man tror.

MorganJack
9/4/12, 11:35 AM
#6

#5 Jag är tolv nu, och för mig skulle det gå bra med vilken storlek som helst, fast mina föräldrar vill ha en ganska liten hund, typ i dvärgschnauzer-storleken, så vi hade nog tänkt det så.

Jag vill helst ha en ullig, lurvig päls, gärna lockig, medan mina föräldrar vill ha en helt slät, typ som en pincher ungefär…

Annons:
[Forest]
9/4/12, 10:41 PM
#7

6 varför då inte Papillon där har ni en rolig ras små behändiga lättlärda och hyffsad lätt skött päls.

joheck
9/4/12, 10:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Väldigt lätt skött päls skulle jag sägaFlört. Nu har visserligen min bra pälskvalitet. Underbara hundar!

PiganX
9/5/12, 4:09 PM
#9

#6 Bichon Frisé då? De har ju lockig, mjuk päls. Glad

Upp till toppen
Annons: