Annons:
Etikettallmänt
Läst 1491 ggr
Fridaaaa
9/1/12, 9:17 PM

Vissa ska inte ha hund

Var ute och körde nu på kvällen.
Mitt i kurvan står det en golden mitt på vägen. Min pojkvän hann stanna som tur var. Efter några minuter kom en gubbe, så min pojkvän frågade vänligt om det var hans hund. "Ja" svarade han då.
Då ska min pojkvän till honom att det inte är så smart att ha hunden lös i mörkret. Då säger gubben fräckt "Hunden har inte mer vett än så, han flyttar inte sig". "Nej, men du som hundägare har ansvar och ska ha hunden kopplad i mörkret, vi höll ju på att köra på den ".
Då svarar han fräckt igen "Det är du som bildförare som ska se till att du inte kör på någonting".

Suck säger jag bara! Nykter var han inte heller, och såg allmänt sur och lite hotfull ut :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maja2
9/1/12, 9:24 PM
#1

Som jag skrev inne på Hundar … ni har Båda rätt. Givetvis ska han inte ha hunden lös, men som bilförare SKA man kunna stanna om något dyker upp på vägen. Trist att det ändå ska måsta tvistas om.

Fridaaaa
9/1/12, 9:36 PM
#2

#1 Ja det gjorde min pojkvän med, men när det är mörk, hunden har inte reflex och det är i en kurva är det inte säkert att man hinner stanna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
9/1/12, 9:37 PM
#3

#2 Visst är det så … Det är en läropenning både till hundägare och bilförare.

Fridaaaa
9/1/12, 9:39 PM
#4

#3 Och vi körde saktare än vad det är satt på vägen just för att det är mörkt, så vi gjorde ju vad vi kunde, han hade ju inte rätt att skälla på oss? För vi hade ju inte gjort något fel.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
9/1/12, 9:41 PM
#5

#4 Högsta tillåtna hastighet är ingen ursäkt .. och föraren gjorde ju rätt och hann stanna. Att hundägaren skällde kanske handlade om försvar, som ofta inträffar när man vet att man gjort fel?

PiganX
9/1/12, 9:51 PM
#6

Jag håller med Frida, man kan inte göra mer än att följa trafikreglerna och vara så noga man kan med att inte köra på något. Största ansvaret ligger hos hundägaren, som helst ska ha reflexer på både sig själv och hunden. Inte heller är det särskilt smart att ha hunden lös. Hade det varit en svart hund hade det kunnat gå illa.

Annons:
joheck
9/1/12, 10:11 PM
#7

Jag håller också med Frida. Tycker det här med att man ska kunna stanna är rätt löjligt, jag menar vi är bara människor och kan inte garantera att vi kommer hinna stanna. Man hinner inte stanna jämt, det gäller bara att göra allt för att minimera risken att man kör på nått.

Tycker du har helt rätt Frida, detta får ägaren ta fullt ansvar för. Det är ju inte bara hunden som försätts i fara utan även ni i bilen.

Maja2
9/1/12, 10:19 PM
#8

Rent juridiskt så SKA man som bilförare hinna stanna, men det är givetvis trist att en lös hund kommer framför bilen. Däremot att säga att den människan inte ska ha hund …. då kan man ju kontra med att hinner man inte stanna, ska man inte ha körkort.   Alltså, själva rubriceringen blir tokig kan jag tycka.

Att det i hösttidernas mörker kan springa jakthundar vid vägarna, så är det ju. Det vet väl de flesta? Är det skillnad om det är en jakthund eller sällskapshund?

Att däremot verka för, och pålysa att ALLA ska ha reflexer osv när man är ute när det blivit mörkt, är självklart :) :)

joheck
9/1/12, 10:24 PM
#9

#8 Fast vad händer med "strikt ägar ansvar"? Det trycks ju ständigt på det här inne så varför skulle det inte gälla i den här situationen.

Jag anser att det inte är förarens fel om denne råkar köra på en hund som är lös mitt på vägen utan reflex och allt, givet att denne kör på ett "säkert" sätt. Det är ju en trafik fara!

PiganX
9/1/12, 10:27 PM
#10

#8 Ja men det är klart att man ska kunna stanna, så himla fort ska man ju inte köra, helst inte om man inte får. Men faktum kvarstår - ibland blir det försent, om en hund bara hoppar fram ur buskarna.

Ja jag känner då ingen jägare som låter sina hundar springa lösa vid vägarna när det är mörkt. Varför skulle man låta dem göra det?

Nu rör ju det här Frida, hennes sambo och den här situationen. De gjorde vad de kunde, så jag tycker inte att den där gubben/mannen hade rätt att skälla på dem för något. Sen kan man ju spekulera hur långt som helst ifall någon har rätt att vara hundägare/ha körkort, eller inte.

Maja2
9/1/12, 10:36 PM
#11

#9 och #10 men självklart , men däremot om man kontrar det mot bilkörning och DET ansvaret, så kan jag tycka att det blir tokigt. Att dessutom påpeka att människan inte ska ha hund, så blir det ännu mer snedvridet. Summa summarum är väl ändå att vi alla ska hjälpas åt istället för att kritisera varandra, både hundägare och bilförare

vallhund
9/1/12, 11:15 PM
#12

Sen tillkommer att om personer eller bbil etc skadas pga att de väjt för en lös hund så blir hundägaren skadeståndsskyldig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
9/2/12, 8:46 AM
#13

#8 Jakthundar har reflex. Det hade inte denna hunden.
Och det är inte samma sak att säga att "den personen ska inte ha körkort". En bilförare kan aldrig stanna var gång det kommer ett djur ut på vägen eller om det står ett djur på vägen hur duktig bilförare man än är.
Man tar inte ansvar för sin hund om man låter den stå mitt på vägen utan reflexer i mörkret, det är inte bra hundansvar.
Men kör man då som bildförare lugn och försiktigt osv så gör man det man kan. Hade vi hållt hastigheten hade det smält men nu har vi så mycket vett att vi körde långt under hastighetsgränsen just för att vi skulle ha bättre chans att stanna ifall det var djur på vägen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maja2
9/2/12, 8:54 AM
#14

Nej, helt sant att han brast i sitt ansvar hundägaren, inget tvivel om den saken. Däremot så måste man inte, och ska inte köra i den hastighet det står på skylten, den anger bara högsta Tillåtna hastighet. Är det mörkt, halt, regnigt, dimma, kurvor, så ska man givetvis sänka hastigheten.

Fridaaaa
9/2/12, 9:00 AM
#15

#14 Och hade du läst så skrev jag att vi just gjorde det: Sänkte hastigheten.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
9/2/12, 9:03 AM
#16

#15 Jo jag vet att jag hakade upp mig på en petitess som möjligtvis inte ens hör så mycket till saken  :)  Men det var just att du använde DET som någon slags fanfar åt er själva, när det är helt självklart att inte köra fortare i mörker än att man åtminstone hjälpligt ser vad som är på vägen.  Inget illa menat

Fridaaaa
9/2/12, 9:05 AM
#17

#16 Det har jag inte gjort, använt det som en "fanfar", det har du helt fått om bakfoten.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
9/2/12, 9:30 AM
#18

#17 Det är mycket möjligt att jag tolkat inläggen som ett arsle … inte första gången det händer, knappast sista gången heller. Sorry för det

Fridaaaa
9/2/12, 9:33 AM
#19

#18 Ingen fara. Jag har med tolkat inlägg annorlunda än vad som är menat osv, mänskligt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fridaas
9/2/12, 10:37 AM
#20

#13 Nej du alla jakthundar har inte reflexer på sig, så att säga att alla har det är bullshit!

Sen kan jag hålla med om att det var dumt av mannen att inte ha reflex på sin hund, men att säga att han inte borde ha hund..  Du vet ingenting om hur han är som ägare i vanliga fall, det har nog hänt de flesta att de har haft lite mer alkohol innanför rocken än vad som kanske är nödvändigt, men inte är man en dålig hundägare för det.
Jag har ofta min hund lös på kvällar/nätter då det inte är så många andra ute, någongång har vi glömt reflexerna, men inte är jag är en dålig hundägare för det. HAde någon kommit fram till mig och sagt att du ska ha reflexer på hunden och inte ha den lös, så hade jag med blivit förbannad, speciellt om jag hade haft några droppar i mig för mkt (nu händer det aldrig längre att jag dricker för mkt men ändå).

Nej, men du som hundägare har ansvar och ska ha hunden kopplad i mörkret, vi höll ju på att köra på den

Inlägget är redigerat pga olämpligt språk. Tänk på hur du skriver och uttrycker dig. *medarbetare*

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Fridaaaa
9/2/12, 10:43 AM
#21

#20 Jag har inte sagt att han måste ha reflex på hunden om den är kopplad, vad har du fått det ifrån? Men har man hunden lös när det är mörkt utan reflexer där det kommer en hel del bilar är man inte ansvarsfull ägare, för då tänker man inte på vad som kan hända och itne på sin hund heller enligt mig.

Och vi har inte sagt att han ska ha reflexer på heller? Du har verkligen fått allting om bakfoten. DU var inte där så DU kan inte dra dina EGNA SLUTSATSER.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fridaas
9/2/12, 10:45 AM
#22

Varför finns inte hela mitt inlägg med?! Och varför har det varit borttaget?!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

fridaas
9/2/12, 10:46 AM
#23

Vad var det i mitt språk som var olämpligt?! Att jag sa att det var översittarfarsoner?!

Det är ju väldigt konstigt att vissa Medarbetare ska få säga precis hur de vill och göra precis hur de vill, men som vanlig medlem ska man inte få skriva vad man tycker och tänker?!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Fridaaaa
9/2/12, 10:49 AM
#24

#23 Det är ingen här som har sagt som dem vill? Det är ingen skillnad på Medarbetare, Sajtvärd eller vanlig medlem, samma regler gäller för alla.
Man påstår inte att folk har översitterfasoner, det är ej lämpligt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
9/2/12, 11:06 AM
#25

Öppnade tråden, men alla ska hålla god ton.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
9/2/12, 2:09 PM
#26

Så det är olämpligt att folk har översittarfasoner, men inte olämpligt att skriva att vissa inte borde ha hund?

Är inte det översittarfasoner? Du skrev oxå: "Jakthundar har reflex. Det hade inte denna hunden." Finns ingen lag som säger at jakthundar skall ha reflex, o andra sidan jagas det knappast i mörker.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
9/2/12, 2:15 PM
#27

#26 Jag har pratat med jägare och dem säger att deras jakthundar måste ha någon form av märkning att dem är just jakthundar och det brukar just vara såna reflexhalsband och oftast har dem sändare med på sig.
När det är skymning och halvmörkt är det inte alls ovanligt att man jagar vissa djur.

Nej det är inte översittarfasoner, då jag inte är en översittare. Det är enormt elakt att säga att folk är det enligt min mening.
Men när man inte kan ta hand om sin hund, alltså låta den springa fritt på en trafikterad väg, tycker inte jag att man är lämplig hundägare. Då är man inte mån om sin hund.
Okej om hunden hade rymt av någon anledning men det hade inte denna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
fridaas
9/2/12, 2:47 PM
#28

#27 Vi har inte alltid reflexer på våra hundar när vi jagar med dem, vilket man inte måste ha enligt lag. Bara för att dina jaktkompisar har det på sina hundar behöver inte alla andra ha det. Även att det kan vara att rekomendera.

MVH

Fridaas sambo och jägare sedan 10år tillbaka men varit med ute på jakt sedan småbarnsben

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Fridaaaa
9/2/12, 3:03 PM
#29

#28 Säger bara vad dem jägare jag pratat med har sagt. (med jägare sedan måååånga år tillbaka). Dem sa att hundarna måste ha någon form av reflex eller sändare på sig för att folk ska veta att det just är jakthundar på jakt.
Det är inte mina jaktkompisar, jag jagar inte ens.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fridaas
9/2/12, 3:12 PM
#30

Han ville bara förtydliga att man inte måste enligt LAG ha reflexer på sin hund eller märkning överhuvudtaget, även om det sunda förnuftet säger att man BÖR ha det.

Men om du inte jagar bör du ju kanske inte uttala dig egentligen eftersom du inte vet helt vad du pratar om?
Att min sambo uttalar sig ser jag bara som rent naturligt eftersom han jagar, likaså hans far, morbror och barndomskamrater gör/gjorde.

Och Vallhund, jag kan bara hålla med dig! Men det kanske man inte heller får säga högt?

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Fridaaaa
9/2/12, 3:15 PM
#31

#30 Min morfar är jägare så vet lite.
Men skrev som sagt bara vad jägare sagt till mig, och dem bör man ju kunna lita på,eller? Eftersom dem tagit jägarexamen osv. Men dem kanske sa det på fel sätt bara i så fall till mig?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fridaas
9/2/12, 3:21 PM
#32

Du skrev så här: Jag har pratat med jägare och dem säger att deras jakthundar måste ha någon form av märkning att dem är just jakthundar och det brukar just vara såna reflexhalsband och oftast har dem sändare med på sig.

Det jag och min sambo reagerade på var att jakthundar måste ha någon form av märkning som bevisar att de är jakthundar.

Det står ingenstans i LAGEN att man måste ha någon som helst märkning på dem, men det är en fördel att ha det så att folk vet.

Förstår du nu hur vi menar?

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Fridaaaa
9/2/12, 3:26 PM
#33

#32 Ja jag förstår hur ni menar. Och jag har förklarat med. Har ju skrivit vad dem har sagt, ingenting annat.

Men nu har det blivit för mycket OT för det är inte det tråden handlar om :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
9/3/12, 5:32 PM
#34

Hemskt oansvarigt att ha sin hund lös och att inte ha pli på den så den inte går ut mitt på vägen. Tur att ni hann stanna.

Bryr man sig så lite om sitt djur anser jag inte att man är en bra hundägare!

Annons:
Niiinah92
9/3/12, 9:27 PM
#35

Som hundägare har man ett ansvar, att ha en lös hund på vägen när det är mörkt, dessutom utan reflex, visar prov på dåligt omdöme. Lika illa som att släppa iväg småbarn vind för våg längs en trafikerad väg utan minsta reflex en mörk kväll.

En förare hinner inte alltid stanna även om de håller långt under hastigheten och vem får lida då? ju just det, hunden!

Om ens hund skulle bli påkörd så tvivlar jag att det hjälper att tänka "det var åtminstone förarens fel och inte mitt".

Jag håller kanske inte med om att han inte borde ha hund men visst var han oansvarig.

Upp till toppen
Annons: