Annons:
Etikettallmänt
Läst 3227 ggr
Tusen
2012-08-31 10:35

Hur ofta ger du din hund mat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste på en annan tråd här att vi människor har väldigt olika åsikter om hur ofta en hund ska få mat. Hur ofta ger du din hund mat och varför?

Vår hund har alltid mat i sin skål av den annledningen att hon äter väldigt lite i taget. Vi har prövat (på andras inrådan) astt ge henne två eller tre gånger om dan men det har bara gett omvänd effekt. Hon äter ännu mindre då och blir jättemager.

Hon gillar för övrigt inte något som helst hundgodis vilket gör att hon endast belönas med en smekning och ord så som bra, duktig osv. Fast hon är nog rätt ovanlig.

Annons:
AnneN
2012-08-31 11:00
#1

Jag ger 2 gånger per dag för det är vad som fungerar på min hund, skulle jag ge bara 1 gång så blir hon tom imagen och spyr galla, ger jag fler gånger så skulle hon garanterat äta men dels så behöver honte fler och dels så passar det inte ihop med vår livsstil.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2012-08-31 12:20
#2

Jag ger mina hundar två gånger per dag.  Det passar fint med våra rutiner kring aktiviteter av olika slag. Jag tränar aldrig hundarna eller går långa/krävande promenader de närmsta timmarna kring maten, så det känns perfekt att ge dem bestämda tider, två gånger per dag :)

vallhund
2012-08-31 13:07
#3

Oftast en gång om dagen, vid olika tidpunkter beroende på mina arbetstider, utöver det vankas det märgben eller liknande.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2012-08-31 13:12
#4

Max får två gånger om dagen, får han mindre än det spyr han galla.
Hades fick också två gånger om dagen, det fungerade bäst.

Vargafrost
2012-08-31 16:30
#5

Idelma får två gånger om dagen, och Gerpla kommer skolas in på det nu i dagarna också (från 3 gånger om dagen).

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

[Forest]
2012-08-31 17:17
#6

3 gånger per dag fasta måltider de varierar lite beroende på hur vi jobbar o när man har lunchen, sen ger jag annat oxå men det är mer som efterrätt typ kycklingklubba osv

Annons:
Tusen
2012-08-31 20:14
#7

Ingen som har fri tillgång, alltså?!Förvånad

AnneN
2012-08-31 20:37
#8

#7 Jag hade det till en schäfer jag var fodervärd åt för många år sedan, han matvägrade om han inte hade fri tillgång och kunde äta lite då och då.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Luckysoul
2012-08-31 20:47
#9

1 gång per dag ger jag min hund. Funkar bäst för honom.

Oliviahack
2012-08-31 21:04
#10

Ger min två gånger per dag, men hon äter bara om hon är hungrig eller om vi är i köket med henne.

[Forest]
2012-08-31 22:00
#11

7 nej, det går tyvärr inte då katten går o äter hundarnas mat isf och han har fiskallergi (är fisk i deras torrfoder).

fridaas
2012-08-31 23:06
#12

en gång om dagen, har försökt med två gånger men då vägrar hon äta någon av gångerna

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vallhund
2012-08-31 23:24
#13

# 7 Fri tillgång funkar inte så bra ed BARF, fast det har hänt en gång får något år sedan. jag hade köpt ett 20 kgs block frusna kycklingskrov, det var smällkallt så jag kunde inte halvtina det för att portionsförpacka o stoppa i frysen, blocket låg ute på verandan o sakta men säkert gnagdes det bort av hundarna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Honestyisdead
2012-09-01 12:03
#14

#7 hehe nej, det hade inte fungerat när det gäller en så matglad hund ;)

Fridaaaa
2012-09-01 18:54
#15

2 gånger/dag i sin skål får Lillan :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Empisen]
2012-09-01 22:36
#16

2 gånger om dagen, morgon och kväll.
Fungerar utmärkt för mina hundar.

Susanna_w
2012-09-06 10:37
#17

Här står maten framme hela tiden också, av typ samma anledning som din TS. Min hund är inte matglad och vi har provat att portionera ut men det är inge bra för min hund. Det funkar bäst för honom helt enkelt och då gör vi så. Jag hade önskat att det gick då jag skulle vilj byta till färskfoder, men är inte han hungrig äter inte han oavsett vad som bjuds. Han har fått både kyckling hjärta/lever och vom på sommaren för han äter fruktansvärt dåligt när det är varmt men är han inte hungrig så äter han inte.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

MaaariaS
2012-09-06 12:38
#18

Max får fri tillgång på torrfoder,men får Oscar C två ggr om dagen om han äter upp det, annars får han det  bara en gång.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

HonHonDenDära
2012-09-06 13:25
#19

2ggr om dagen samt någon dag ''svält'' där han inte får någon mat alls.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

dermot
2012-09-06 22:59
#20

#19 Varför får han inte mat vissa dagar? :)

Vi ger två gånger om dagen, morgon och kväll! Men sen blir det väl annat emellan också, typ en liten smörgåskant, en liten ostbit eller tugg/märgben, fast det räknas kanske inte..

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Annons:
vallhund
2012-09-06 23:05
#21

# 20

Många hundmagar mår bra av att vila ibland, min fastar en dag var 7 - 10 dag ungefär.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tusen
2012-09-06 23:13
#22

På vilket sätt kan man avgöra att en hund mår bra av svält? Blir den gladare, orkar mer eller vad?  Tycker det låter jättekonstigt.
Även hundar har väl magsyra i magsäcken och magsyra brukar ju ge sig på magsäckens slemhinnor om den inte har mat bearbeta. Fast det kanske är annorlund för hundar.

AnneN
2012-09-06 23:39
#23

#22 Svältdagen är nog mest använd av de som BARF:ar, inne på BARF iFokus finns en artikel om just detta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tusen
2012-09-06 23:59
#24

#23 Jag var inne och tittade på den länken du hänvisade till. Glad

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tycker fortfarande det verkar konstigt och dessutom oseriöst. Att någon TYCKER at sin hund/katt eller iller osv mår bra behöver ju inte betyda ATT de mår bra. Det verkar inte finnas någon som helst vetenskap skring detta förfarande och att hundar svälter i det vilda betyder väl inte att det är bra. Det finns människor i andra länder som svälter och de tror jag inte heller är bra. Jag har heller aldrig trott på detta med fasta. Det är enbart en religös kvarleva som folk plockat upp igen.

Alla djur och människor som har en magsäck med magsyra i bör nog inte svälta sig eftersom magsyran då kan framkalla magsår/magkatarr. DET är däremot både bevisat och logiskt i mina ögon.

vallhund
2012-09-07 00:29
#25

Mig veterligen krävs det i de allra flesta helicobakter för att man skall kunna få magsår, iaf för oss tvåbeningar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tusen
2012-09-07 07:38
#26

#25 Så är det säkert men vad jag vet (och jag är absolut ingen expert) så kan stress vara en utlösande faktor. En tom mage är en stressad mage. I alla fall för en mage hos fyrbenta. Glad

Fast oavsett vad som orsakar vad, så kan jag inte tro på att något är bra bara för att det finns några personer som påstår det. Jag behöver lite mer forskning runt detta innan jag köper något sådant.

Om det vore så bra borde då istället de hundar (och andra djur och människor) som INTE fastar/svälter må riktigt dåligt. Och det kan jag inte säga att det finns något belägg för heller.

ellebelle1994
2012-09-07 16:50
#27

hoss predatorer tillverkas inte magsyra konstant utan bara när det kommer mat till skillnad från växtätare som helatiden pruducerar magsyra och om dom inte får kontenuerligta utfodringar får magsår.

för rovdjurs magar måste kunna klara av att va tomma utan magsår därför är det nog inte farligt att fasta sitt rovdur. Flört

Annons:
Tusen
2012-09-07 16:58
#28

#27 Det kan du har rätt i, men det är säkert inte nödvändigt heller.

Upp till toppen
Annons: