Annons:
Etikettallmänt
Läst 1668 ggr
[madelaine]
2012-08-26 00:07

Säga nej?

Ikväll har vi haft grillkväll med killens föräldrar och deras grannar med tillhörande ungar.
Lily kan bli stressad när det är mycket folk hon inte känner, och sa ifrån efter ett tag när alla skulle hälsa, klappa och gulligulla. Eftersom jag vet hur det brukar bli (somliga har helt enkelt svårt att ta ett "låt min hund vara ifred") tog jag med henne upp och lät henne vara inne istället.
Senare under kvällen hör jag hur granntjejen blir lovad att hon när som helst kan komma förbi oss och hämta med Lily på en promenad.
"… ja hon ska med skolan på utflykt och…"
Ursäkta?!
Jag avbröt och sa nej på en gång, Lily ska inte med på nån skolutflykt. Hon blir fortfarande osäker med folk hon inte känner, inte sjutton tänker jag släppa iväg henne en heldag med en kanske 12-årig tjej jag träffat för första gången nu ikväll.
Jag vill inte ens att hon ska gå ut och gå med henne själv. Inte än i alla fall. Jag vet ingenting om tjejens hundkunskaper och kämpar på som bara den med att få Lily trygg och harmoniskt på promenaden (har kommit en bra bit på vägen, men har en hel del kvar).
Men ja, nu har alltså tjejen blivit lovad att hon får "ta hand om" Lily när hon känner för det. Hur sjutton säger jag till denna djurtokiga tjej att hon inte får det?

Annons:
League
2012-08-26 00:17
#1

jag ljuger dem rätt upp i ansiktet och säger att hunden är ostabil o kan bitas, och uppföra sig allmänt dåligt när detta händer mig. Ingen jag träffar på stan får klappa mina hundar, OM det inte är mina vänner och hundarna känner personen sedan tidigare. Sen om flickan blir ledsen över det för att hennes mamma/pappa lovat något så dumt är inte ditt problem, det är dem ( i mina ögon lite oansvariga föräldrarna) som gjort fel. Man frågar ALLTID hundens ägare först, innan man " lovar bort" hunden

[Bullen300]
2012-08-26 00:34
#2

man bör ALLTID respektera en hundägare/n!

min pappa frågade min granne som har 2 st golden och hon sa mjaaa kanske med den ena hunden(då den andra har jagat cyklar och annat så den går på träning). Så jag gick dit och gick på en test runda(vilket gick bra). Jag började först med små rundor så att hunden skulle lära känna mig och bekanta sig med mig. Och nu är vi bästa vänner :) vi brukar gå till hundrastplatsen och leka kurra gömma :)

AnneN
2012-08-26 01:53
#3

Jag skulle vara ärlig och förklara hur det ligger till, kanske erbjuda att hon kan få följa med tillsammans med dig på någon promenad, då får du ju tillfälle att lära känna tjejen lite mer och se hur hon är tillsammans med hunden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[RMSLiners]
2012-08-26 02:14
#4

Säg som det är, det är din hund och du har ordet. 
Vi hade grannbarn (5 respektive 7 år) som kom och ringde på oss och fråga om de fick ta med våran gamling till slädhund (numera avliden) ut och leka. Dessa ungar hade klappat han en gång tidigare, också enda gången jag träffa de. Detta var alltså en 45kg Alaskan Husky som gick fint i kopplet men hade svårt för andra hanar och dessutom användes flitigt i draget vilket betyder att han drog i kopplet ibland (inget stressdragande eller så). 

När de ringde på var det min man som öppna och han sa direkt "han är ingen leksak och ni orkar inte hålla i honom". Barnen blev ledsna och gick hem grinandes men det får man ta.

Maja2
2012-08-26 08:25
#5

Vem var det som lovade grannflickan att ta ut din hund?

[madelaine]
2012-08-26 09:28
#6

Det var min käre pojkvän som lovade tjejen detta. Han känner grannarna sen många år tillbaka och gjorde det i all välmening, men ser det inte alls på samma sätt som jag gör. Ska se om jag lyckas förklara för honom sedan.

Blev ganska irriterad och lättstött här igår, kunde riktigt känna hur folk höjer ögonbrynen bakom ryggen och anser att "det är bara en hund". Bara för att min hund är liten och söt betyder det inte att man inte behöver ha regler och rutiner. Hon är inte gjord av glas, men hon är inte nån leksak heller. Blir min hund stressad ser jag det som bra mycket viktigare att få bort det än att vara "schysst" mot kvarterets ungar som jag inte ens känner.

Jag har vänt på myntet massor med gånger och frågat mig själv om jag kanske överdriver? Lily är ju superhärlig att ta promenader med 9 av 10 gånger. Men nej, jag vill nog ändå inte. Jag har tänkt i samma banor som AnneN skriver, att jag kan säga till tjejen att hon gärna får hänga med oss på några promenader. Dels för att lära känna Lily men ockå för att få se hur jag vill att det går till, vad vi har för regler och hur vi gör de gånger Lily blir osäker. Sen kanske jag kan våga släppa dom en sväng runt kvarteret..

Annons:
Maja2
2012-08-26 09:31
#7

#6 Aha, då förstår jag.

Håller med i det AnneN säger - låt tjejen hänga med er, ypperligt tillfälle att träna både hund och grannflickan. Inte med det sagt att det behöver leda till att tjejen får gå ut med din hund ensam ändå :)

[Forest]
2012-08-26 09:54
#8

Håller oxå med Anne här. Jag har egen dotter + hennes kompis som är med mig på promenader och träning, det är super bra tillfälle för dom och mig att lära sig mer om hundar se hur jag gör o sen får dom träna o jag ser hur dom gör. Min dotter tränar ju annars med hundarna annars o är med dom men sånt missar hennes kompis då dom inte ska skaffa hund pga de inte har den tiden. Så jag har en liten 10 årign som kommer hit för lära sig samt är förståss med sin bästis :)

[madelaine]
2012-08-26 15:22
#9

Tack för era svar! Känns bra att kunna skriva av mig lite till er som kan se det hela mer objektivt :)
Jag förklarade i alla fall hur jag tänker för "svärmor" eftersom hon har kontakt med de här grannarna, och hon höll med mig helt. Lily är min (och killens) hund, och då får andra respektera mina regler, även om dom kanske inte förstår dem.
Så grannflickan får hemskt gärna kika förbi om hon vill leka/gå ut med Lily, men hon får göra det när jag har möjlighet att vara med :)

[Forest]
2012-08-26 16:54
#10

9 låter jätte bra, Glad

Upp till toppen
Annons: