Annons:
Etikettallmänt
Läst 2560 ggr
AnneN
8/24/12, 1:15 PM

Hundvakt till Sindy & Persika

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha, ovanligt att jag är hundvakt va? Flört Denna helg är det till hundarna Sindy & Persika.

Persika är en renrasig papillontik med mycket energi och alltid glad.

Sindy är en blandis med bland annat border collie (resten av raserna vet vi inte), 8år, ganska försiktig av sig, inte så van vid hantering i form av kloklippning och pälsvård vilket hon är i stort behov av så det blir ett projekt under helgen. Hon är även extremt överviktig (fetma) så hon går på strikt bantningskur och ska i dag få följa med till djursjukhuset så jag kan väga henne.

Uppdaterar senare ikväll om hur deras första dag hos mig har varit.

Sindy är först ut på bild.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
8/24/12, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och här har ni en söt liten Persika Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

joheck
8/24/12, 1:21 PM
#2

Haha, stor chocket att du är hundvakt!Flört Det är ju så himla bra att du jobbar med hundarnas problem medans dom är hos dig.

AnneN
8/24/12, 1:38 PM
#3

#2 Ja för mig är det en självklarhet att se till att hundarna är välvårdade då de återlämnas till ägarna oavsett om hundarna är vana vid det eller ej. Tycker ju dessutom det är sjukt roligt att jobba med hundarnas problem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

joheck
8/24/12, 1:48 PM
#4

#3 Det är verkligen superbra att du tänker så! Tror inte att det är en självklarhet för de flesta som vaktar en hund under en kort period.

AnneN
8/24/12, 1:49 PM
#5

Upptäckte just en sak till som jag ska försöka mig på… Skrapa tandsten! Persikas tänder är inte vackra och andedräkten ger mig kväljningar Skrikandes

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
8/25/12, 1:51 AM
#6

Uppdatering:

Sindy fick följa med till Djursjukhuset och väga sig, vågen stannade på 40kg, hennes normalvikt uppskattas vara ca 20-25kg. Rynkar på näsan

Sedan blev det en promenad tillsammans med en kompis & hennes hund, tyvärr inte allt för långt då militären spärrat av största delen av skogen vi skulle gå i Rynkar på näsan

Förutom denna promenad så har de även fått 3 promenader runt parken för rastning, vet inte hur lång en sådan runda är men gissar på ca 1 km,

I övrigt så har de fått ta det lugnt mellan promenaderna eftersom jag har haft fullt upp med jobb inför utställningen nästa helg.

Persika lägger sig gärna under datastolen medan Sindy föredrar att ligga och sova vid ytterdörren.

Nu ska vi snart gå och sova, så vi alla orkar med morgondagen också Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Forest]
8/25/12, 11:07 AM
#7

Du är en klippa Anne :) Trist att de ska behöva göda sina hundar så grymt mycket så de tillomed väger 20 kg för mycket stackars hund. Jag hoppas att ägaren lyssnar på dig så de kämpar för hennes hälsa skull att få bort lite iaf av hennes Övervikt.

Låter som du gör helt rätt med vovvarna himmla söta jag tyckt att Sindy ser stor ut som en kaukasisk ovtjarka men när du säger hon ska väga 20-25 kg så haha är det lite för litet Flört

AnneN
8/25/12, 11:23 AM
#8

#7 Ja på bilden ser man inte riktigt hur tjock hon är, men under all den där pälsen och fettet så är hon ungefär i storlek med Velvet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
8/25/12, 11:30 AM
#9

8 stackars liten de får tänka lite på hennes härta med. Söta var dom båda två :) trots att hon var mycket överviktig

AnneN
8/26/12, 1:47 AM
#10

#9 Ja de är riktigt söta och mysiga hundar Glad

Dagens uppdatering:

Har varit en i mina ögon lugn dag, men hundarna är trötta så tror inte de håller med mig Tungan ute

Började dagen med att ge frukost och gå en runda i parken, där vi mötte en man med en labbevalp som alla 3 fick hälsa på. Velvet är ju som vanligt tokig i Valpar, Persika hade inte kunnat vara mindre intresserad och Sindy tyckte den var hel skoj och ville busa Skrattande

In och ta det lugnt ett par timmar (för hundarna iaf, jag hade massa jobb att göra vid datorn), sedan en promenad till en kompis (ca 2km) för att vara barnvakt då de jobbar. Där kunde hundarna gå fritt i huset och ute på gården som är inhägnad, blev en del bus även där och då jag började busa med Felix (en av deras hundar) så bjöd Sindy upp till bus med Velvet, hon orkade inte så mycket men lite skuttande blev det iallafall och till min stora förvåning så bjöd även Bailey upp till bus med Velvet, det har aldrig hänt förr eftersom Bailey varit lite rädd för Velvet som är så mycket större (Velvet var också förvånad).

Trötta hundar efter barnvaktandet och samma promenade hem sedan och nu börjar jag också bli lite trött så ska ge dem nattmaten och en nattrastning (= 1 varv runt parken) och sedan sova.

Projekt tandstenskrapning tror jag att jag får överlåta till veterinär för det var för mycket för att jag ska våga börja pillra i det och riskera ev inflammerat tandkött, tandlossning, mm.

Imorgon står kloklippning och socialträff på schemat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
8/26/12, 9:42 AM
#11

10 låter som en bra dag du o hundarna har haft det förstår att de är nöjda efter allt busande :) Du är visst liten nattuggla du Anne Flört

AnneN
8/26/12, 11:21 AM
#12

#11 Ja jag är nattuggla och morgontrött (oavsett vilken tid jag somnat) Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
8/27/12, 1:19 AM
#13

Dagens uppdatering:

Dagen började med frukost och en promenad runt parken, sedan fick jag problem med min pollenallergi och åkte till jourcentralen men gav upp väntandet efter ca 1 timme (går till vårdcentralen imorrn istället).

Sedan bar det av till Hundhuset för socialträff där Velvet, Sindy & Persika mest fick passivitetsträna, är nyttig träning det med. När vi kom hem blev det en rask promenad runt parken, in och vila en stund, gav kvällsmaten och sedan blev det sammanlagt 2½ sväng runt parken då vi först promenerade med en kompis och sedan släpade vi med hundarnas husse ett varv då han hämtade dem.

Nu känns det plötsligt jätte tomt här hemma igen med endast en hund, men nästa helg ska han på turne igen så då blir jag hundvakt till dem igen Skrattande

Sindy som är så överviktig och har verkat ha svårt med orken (vilket är förståeligt), har visat sig ha ganska mycket energi och har inga problem alls att hänga med på 1 timmes rask promenad bara det inte är för varmt ute. Hon har även fått 3 nya kompisar, Harmonia, Maia & Athena = våra 3 tamråttor, som hon tycker om att sitta/ligga och titta på Glad

Persika som då hon kom var ett litet energiknippe till yrväder började efter ett par ordentliga promenader gå i min takt och ibland till och med hamna bakom och inne har hon varit lugnet själv och mest sovit.

Hoppas nu husse + familj fortsätter hålla strikt diet för Sindy och motionerar båda hundarna ordentligt. Jag ska hjälpa dem på traven genom att göra ett kost/motionsschema + en lista med hundregler.

Längtar redan tills de kommer nästa helg Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Upp till toppen
Annons: