Annons:
Etiketthundmat
Läst 25033 ggr
appelsinchoklad
2012-08-22 18:59

Mata hunden - hur ofta?

Just nu får hunden mat 3gånger om dagen, när tycker ni det är lämpligt att gå över till två

Annons:
Emo
2012-08-22 19:25
#1

Hur ofta vill du själv ha mat?

Jag vill ha frukost, förmiddagskaffe, middag, eftermiddagskaffe, kvällsmat, kvällskaffe och ibland några mellanmål. Hunden har samma åsikt utom att hon inte dricker kaffe.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Susanna_w
2012-08-22 19:36
#2

Jag skrev annat, för jag tycker inte man bara ska ge hunden 2 ggr om dagen. Som talaren innan, Jag vill ha mat gärna 3 ggr om dagen. Om man bara får morgon/kväll så klarar man sig ju inte utan att vara hungrig under dagen. Eller om man ger Morgon/middag så klarar ju inte jag mig att hålla mig mätt under kväll/natt.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Zofia89
2012-08-22 20:14
#3

men nu är det ju så att en hund äter så mycket du ger den… har ni nånsin sett en hund som är mätt och inte vill ha mer??

Våra hundar får mat 2ggr om dagen och det räcker gott till dom =)

Jag själv anser att man allt för ofta tänker på djur som på oss själva och det tycker jag är fel… djur är djur och människor människor!

Susanna_w
2012-08-22 20:25
#4

Och där tycker jag att du har fel. Min hund har mat framme hela tiden då han äter tills han är mätt och sedan går där ifrån. Vet måmga hunder som enbart äter tills dom är mätta och går därifrån. Jag ser min hund som en hund, varken mer eller mindre. Men för mig så är 2 ggr om dagen för lite. Dom blir ju liksom hungriga som oss, det gör ju inte att man tänker på dom som människor. Hur vet du att 2 ggr om dagen räcker för dina hundar? Hur vet du att dom fortfarande inte är hungriga? att jag vill att min hund ska vara mätt får inte mig att förmänskliga min hund.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Zofia89
2012-08-22 20:28
#5

Är din hund normalviktig? =/

Jag vet att det räcker för mina hundar eftersom dom är normalviktiga, energiska, har normal avföring och jag ser på dem att de mår bra =)

OCH de är alla 3 aktiva jakthundar och orkar bäst av alla hundar i jaktlaget!

Susanna_w
2012-08-22 20:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Japp, inte är han tjock iaf.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
Zofia89
2012-08-22 20:36
#7

Ni kan läsa om utfodring av hundar på www.purina.se

Finns säkert många andra sidor också som har bra information om såna här saker =)

Susanna_w
2012-08-22 20:39
#8

Ja man kan läsa om olika utfodringar lite överallt, man får helt enkelt köra med vad man anser är bäst och lita på sin egen magkänsla.. För mig så anser jag 2 ggr om dagen är för lite. Är man orolig för att hunden går upp i vikt kan man ju bara minska maten. Så länge min hund är mätt så är jag nöjd.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

BARFmycat
2012-08-22 20:40
#9

Jag är faktiskt av den åsikten att hundar ska äta endast en gång om dagen, rekommenderar den här fascinerande artikeln om det;
http://k9joy.com/dogarticles/dogfood01stomach.pdf

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Susanna_w
2012-08-22 20:41
#10

Oj, jisses…

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Zofia89
2012-08-22 20:47
#11

Går du omkring mätt dygnet runt? knappast… jag gissar på att du nog är hungrig ibland…

Dessutom är det ju mycket fast i näringsmängden… har du rätt sorts mat till din hund och förljer anvisningarna på paketet får den garanterat i sig precis vad den behöver och tillräckligt….

Zofia89
2012-08-22 20:53
#12

Väldigt bra artikel BURFmycat! =)

Zofia89
2012-08-22 20:54
#13

bArf* ;)

Annons:
Susanna_w
2012-08-22 21:08
#14

Nej när jag är hungrig så äter jag så jag är ju oftast mätt ;) En förmån min hund också har men som inte alla kan ha då som du säger vissa hundar äter iaf fast dom är mätta.

Anvisningar på paket ger jag inte mkt för heller då alla hunder fungerar olika.

Ja nej vi har helt enkelt olikaåsikter och det kommer inte ändras hur mycket vi än diskuterar =) Min hund vet jag är mätt och kan äta när han är hungrig och inte heller överviktig så jag är nöjd.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Zofia89
2012-08-22 21:16
#15

Det är bra att din hund mår bra =) Jag själv går gärna hungrig emellan, gillar inte att magen skall vara tvungen att arbeta på full fart hela tiden, samma gäller för mina hundar, deras magar och tarmar ska inte behöva jobba hårt dygnet runt =)

BARFmycat
2012-08-22 21:29
#16

Oavsett vilken åsikt man är utav så kanske det kan vara en idé att inte jämföra hundens fysioligi med våran egen, för det är inte mycket som är likt där att dra slutsatser ifrån, och är därmed en lite osäker grund att stå på.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zofia89
2012-08-22 21:34
#17

Det har du rätt i, men hundens mage arbetar oxå ;)

Oberoende hur hårt den jobbar eller så så får våra hundar 2dl torrfoder morgon och kväll, punkt =P

Susanna_w
2012-08-22 21:35
#18

Fast det är ju ingen som jämför den med våran? Klart som attans en hund är hungrig, min hund äter ju fler gånger än bara en gång om dagen?

När han kom, hade vi inte maten framme hela tiden då han inte hade fått mat i sitt tidgare hem så han var sjukligt mager. Vi började smått med en gång om dagen och sedan 2 ggr om dagen men, som sagt är han inte hungrig så äter han inte och då blir han utan och jag tänker inte springa och kolla varje gång om han är hungrig. Men nu äter han 3 ggr om dagen, efter dom 3 största promenader Morgon, middag och kväll.  Jag har dessutom problem att få honom i bra vikt eftersom han inte är matglad.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Zofia89
2012-08-22 21:39
#19

Det är bra att din hund reagerar så…

Våra hundar skulle äta ihjäl sig på nolltid….

Men som sagt är alla hundar individer, såsom kaniner, det sägs att kaniner om något djur äter ihjäl sig men vår Lilly Slutar när hon blir mätt… Tyvärr kan jag inte säga samma om hundarna…

sofiek90
2012-08-22 21:44
#20

här står maten framme, är den slut så får dom mer. Inte mer med det :)

Jag tycker dock att en valp kan få mer än 2 gånger om dagen, och då inte så stora mål.

MVH

Sofie

Annons:
[Forest]
2012-08-22 21:44
#21

Mina hundar får 3 gånger per dag sen får de även lite gottis under promenaden det är olika ofta tar jag även med mig lite torrfoder i fickan + gottis. Mina är 1+ år och 2+ år. Märkt att det var mycket bättre oxå för Enjas mage att äta oftare, så jag tror nästan det är lite fördel att ge mindre mat fast oftare. Men förståss är det olika men 2-3 gånger per dag är väl rätt vanligt att man ger hunden mat iaf :)

Jenna_Nord
2012-08-22 21:55
#22

Mina får 2 gånger om dagen vilket jag tycker funkar utmärkt. Jag skulle aldrig vilja ge fler gånger eller ha maten framme konstant av flera skäl.

1. Det är svårt att de hur mycket dom äter. Det är lättare att servera och veta exakt hur mycket. Man kan då lätt kontrollera om man vill öka på mängden eller mindska. För ger man portioner så äter hunden upp allt som är i skålen. En hund som är van vid att alltid ha den framme kan du inte påverka på samma sätt.

2. Skulle hunden må dåligt och inte vilja äta så märker man det på en gång. (tack vare detta jag märkte att min finska lapphund hade borrelia)

3. Det är väldigt lätt för hundar att få magomvridning om den aktiveras för nära måltider. På tok för vanligt och många som får avliva på grund av detta. Så om man ger hunden flera gånger om dagen är det väldigt svårt att kunna motionera den på ett säkert sätt. (tycker jag)

de är vad jag kommer på just nu…

Mvh Jenna

rebz
2012-08-22 22:05
#23

Det är väldigt individuellt hur ofta en hund vill ha mat. Min kille åt kanske 3ggr om dagen i 1-2mån max efter att jag fick hem honom som valp. Sen märktes det på honom att han inte ville ha mat 3ggr om dagen längre, middagsportionen rörde han knappt men han åt bra morgon och kväll. Sen när han blev över 1 år åt han inte alls på morgonen eller middagen när jag stallde fram mat, men på kvällen då ville han äta. Numera så får maten stå framme men jag fyller på varje kväll. Han har tillgång till maten och kan äta när han är hungrig, men den tid på dygnet han oftast äter är kvällen. Ibland äter han inte upp allt, ibland äter han lite, ibland vräker han i sig allt.

Vår golden på 10år har också maten står framme och han går och äter lite då och då under dagen. Men samma som där att varje dag fylls det på med en dags portion mat.
Vår blandis äter gärna en halv portion på förmiddagen och resten på kvällen. Så det är helt olika.

Så att säga att det är fel att ge sin hund 2 gånger om dagen eller 1 gång om dagen är helt fel. För det är individer vi pratar om, individer som får olika mycket motion, som älskar mat olika mycket och som är säregna. Så man får göra så som det passar sin hund bäst och ingen kan säga att hur någon annan utfodrar sin hund är fel!!

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

rebz
2012-08-22 22:06
#24

Glömde svara på din fråga. Men du kan gå över till 2 port när du märker att din hund kanske inte äter en av sina portioner den får under dagen. Då kanske du istället börjar med att bara ge morgon och kväll. Gör så som du känner är bäst.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

BARFmycat
2012-08-22 22:13
#25

#18

Jo, inlägg #1, 2 & 4 refererar någonstans i texten till hur ofta vi vill äta.Flört

Angående hundars hunger, så är ju det inte samma sak som att de bör äta flera gånger om dagen bara för att de är hungriga. Läs artikeln så får ni förklaring på detta. Artikelförfattaren menar att hundar som äter oftare än 1 gång om dagen är hungrigare än hundar som inte gör det. Det är mycket om detta med hunger som artikeln handlar om.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sofiek90
2012-08-22 22:14
#26

Jag har försökt ge portioner på bestämda tider, men det har inte fungerat av olika orsaker. Om hundarna skulle äta mindre syns det för då fyller jag på matskålen med större mellanrum än idag och dom går ner i vikt, blir tröttare och mindre arbetsvilliga. Det märks tydligt och vi har även varit inne hos veterinären pga det (men dom hitta ingenting, fullt frisk men skendräktig blev domen). Nu kan dom välja när dom vill äta och det har hittills fungerat bra på dom. Sen är det olika för olika hundar - mina hundar äter inte mer än vad de behöver, andra hundar kan "äta tills dom spricker". Ger man t.ex. färskfoder är det ju lite svårt att kunna ge dom mat så maten är framme hela tiden. Eller om hundarna bråkar om maten eller "äter tills dom spricker".

Matskålarna tas dock undan innan vi ska iväg och träna eller så, men annars står den framme tills den är tom ska väl tilläggas.

MVH

Sofie

SheViper
2012-08-22 22:46
#27

Annat blev mitt val eftersom det alltid står mat i hundarnas skålar här hemma. Samma sak för valparna - så snart de självmant gick över till torrt så lät jag skålarna stå framme hela dagarna.

Detta startade jag med på katt då jag åkte på mycket utställningar och hade problem med en som alltid fick "mycket bra kök hemma" i sina bedömningar - han var alltså för rund. Fick tipset att alltid ha mat stående framme. Första månaden skulle djuren kunna öka i vikt men sen skulle det regleras på automatik så snart dem lärde sig att maten aldrig tog slut (så man behövde inte slänga den i sig). Mycket riktigt - både katterna och hundarna är varken för runda eller klena efter det tipset :)

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

Annons:
BARFmycat
2012-08-22 23:06
#28

Man får ju förstås tycka vad man vill om detta, men däremot så vill jag bestämt fastslå (och jag tror inte att jag kommer bli motsagd här) att varken för katter eller hundar är det naturligt med fri tillgång på mat. De är jagande djur som ska aktivera sitt psyke och använda sin fysik till att införskaffa sig sin mat. Deras matsmältningsfysiologi är även anpassad till detta, att jämföra med tex hästar, som ska äta hela tiden, så kan dessa som en anpassning till det inte reglera sin gallproduktion, utan producerar konstant galla dygnet runt för att kunna spjälka sin mat. det är ett genuint exempel på ett djur som är anpassat för att alltid äta och inte gå hungrigt. Hundars och katter fysiologi däremot, är helt annorlunda anpassad.

Oavsett hur man gör och varför man gör det, tycker jag ändå att det kan vara värdefullt att vara införstådd i hur fysiken på ens djur fungerar. Finns ett problem finns oftast också en orsak till det, även om det inte alltid är så lätt att finna.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

rebz
2012-08-22 23:29
#29

#28 Vargen är ett jagande djur ja. Men våra hundar jagar inte och skaffar då inte sin föda genom att jaga djur ute i skogen. Hur aktiverar de sitt psyke och sin fysik genom att istället få målen serverade på vissa tider och gå hungriga däremellan istället för att ha maten framme? För min hund är det helt naturligt att han går och äter när han är hungrig eftersom att han inte är van vid något annat. Ibland är maten slut i skålen och då vet han att det fylls på under kvällen. Men bara för att maten står framme betyder inte det att hunden äter helatiden.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Grodan
2012-08-22 23:30
#30

Min korv får mat en gång om dagen. Han får mat varje dag, för han går på kortison pga Wobblers, men innan kunde jag t o m svälta honom då och då - dvs inte ge honom mat en dag eller flera dagar emellanåt.

Han får också mat väldigt sent på kvällen. Vi går en sen kvällspromenad, sedan hem och äta. Sen sover han.

Det är inte en slump att jag har de här rutinerna. Men jag orkar inte motivera, förklara och annat. Jag ville bara skriva här så att det inte endast är folk som matar flera gånger om dagen som skriver. FlörtTungan ute

Korven är en brun Dobermann på snart 11 år.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Susanna_w
2012-08-22 23:37
#31

Well, nej jag kan inte säga att tamhunden är anpassad till att jaga sin föda själv.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

rebz
2012-08-22 23:42
#32

#31 Precis :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Honestyisdead
2012-08-22 23:54
#33

TS; jag tycker runt året är ganska lagom.

#4 De flesta hundar jaag känner hade blivigt smällfeta om de fått ständig tillgång till mat. De hade ätit mer än de behöver.

Jag tycker nog 2 till 3 gånger om dagen är bra. Har kört med 2 själv.

Susanna_w
2012-08-22 23:56
#34

#33 Jo det har jag ju skrivit också, att det går inte att ha maten framme till alla hundar =)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
SheViper
2012-08-23 00:20
#35

#29 - Precis, inte äter dem oftare eller hela tiden här heller. Hanhunden som är drygt 6 äter sent varje kväll (efter sista rundan) men inte varje morgon. Tiken har ätit mycket när hon hade sin kull men nu är det morgon och kväll man ser henne inta. Valparna som är kvar ska bli 12 veckor och dessa har jag stenkoll på. Det samlas vid ungefär samma tider varje dag, ibland sover någon över eller leker. Då ser man just denna vid maten en halvtimme senare. 3 gånger om dagen, varje dag. Killen som ska stanna här för gott går ibland och knycker ett par jättetorrisar från sin far, han tycker att dessa är såååå goda *S

Tiderna som valparna intar på egen hand, överensstämmer med tiderna då dem bara fick serverat sina portioner i varsin skål (från 3 v ålder fick dem uppblött torrfoder. Knappt tre veckor senare föredrog dem att gå och äta av det torra som deras mamma hade fri tillgång till, så då började vi att ha deras egna skålar framme med mat i hela tiden.

Kanon i magarna och finfina i konditionen. Själv äter jag när jag är hungrig, utan att vara överviktig. Jag blir så kinkig om jag inte får mat när magen vill :)

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

[dynamitella]
2012-08-23 00:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Våra två tikar hade alltid en enda stor skål som de delade mat ur, eller vars en brevid varandra. Vi måttade upp "dagsintaget" och fyllde på varje morgon, och båda vovvarna åt frukost, middag och kvällsmat (gick sällan och små-knaprade).

Jag skulle aldrig få för mig att mata dem en eller två gånger om dagen bara, just eftersom vi såg tydligt att de valt ut sina egna "måltider" så att säga.

Fast ja, båda två fick ju vår mat nästan dagligen så länge det inte var något farligt eller starkt kryddat. Och om vår mat var opassande så fick de spill från slaktarn utslängt på gräsmattan.

Och trots detta var ingen av dem överviktiga. Båda blev lite småtjocka när de nådde 8-10 år, och då fick de istället seniorfoder som balanserade det hela.

[Tess86]
2012-08-23 01:12
#37

Hos oss kan inte mat stå framme av olika anledningar.

1. Hundens mage behöver vila mellan målen. En hund är gjord för att äta stora portioner sällan, inte små portioner ofta.

2. En hunds tänder behöver vila för att kunna återhämta sig. Varje gång en hund äter ändras ph-värdet i munnen vilket är skadligt för tänderna. Det är inte förrän hundens salivproduktion återfått normalt ph-värde som tänderna kan återhämta sig igen, precis som att en tandläkare säger åt människor att inte småäta.

3. Maten skulle ruttna av att stå framme. Mina hundar får mat och inte några torra kulor från ett paket. Vad torrfoderindustrin säger om näringslära för hundar ger jag blanka f*n i. Om de tror att ett djur som är skapt för att äta hela bytesdjur mår bra av att äta behandlade, torra små kulor som är fulla med tillsatser och som kläggar fast i tänderna och förstör tarmarna ger jag inte mycket för deras råd om hur jag ska mata mina små hjärtan.

Fjordell
2012-08-23 01:13
#38

Man bör aldrig jämföra hundens vanor och begär med våra egna. De är inte som oss, även om man ser dem som sina barn. En hund ska inte äta 3-4 ggr om dagen, bara för att ägarna gör det. De är inte skapta för det. Det som är mest rätt är att ge 2 ggr om dagen om inte hunden behärskar att ha tillgång till mat dygnet runt.

BARFmycat
2012-08-23 06:29
#39

#29

Nej, våra tamhundar jagar inte själva, men det vet ju inte deras metabolism om.

De har fortfarande samma typ av mage som de hade för miljoner av år sedan, och som deras vilda släktingar fortfarande har. Kroppen vet ju inte om att den är domesticerad, och beter sig inte som det heller.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

CelsiusT
2012-08-23 09:41
#40

TS Jag tycker runt halvåret-året är ganska lagom om man ska ha en siffra på det. Här har det gått av bara farten när man märker att det passar hunden. Men det är inte fel att ge 3 gånger om dagen hela hundens liv om det passar hunden och det passar dig och ditt liv. Men det är helle rinte fel att gå ner till att ge 2 gånge rom dagen heller.

Både hundar och människor fungerar så att magen, magsyra och känslan hunger sätter igång när vi förväntar oss att få mat. Självklart även i propotion till vad vi gör under dagen.

Vänjer jag mig vid att äta 5-6 gånger om dagen så kommer jag att bli hungrig flera gånger under dagen, speciellt om jag prickar in samma tid varje dag. Samma är med hunden, om den är van att äta 3 gånger om dagen så kommer den att bli hungrig om vi missar att ge den lunchen. Är hunden/vi vana att få mat en speciell tid så kommer det att börja dra i magsyran vid den tiden, även om vi inte fått något mat serverad än. Även människor kan lätt lära sig att äta en gång om dagen, det handlar mycket om vana och hur mycket man gör slut på (och då i relation till vad vi stoppar i oss). Stoppar vi i oss skitmat så måste vi äta oftare om vi förbrukar det vi stoppar i oss.

Det är också så att har vi mat framme så blir hunden lätt lite blassé och även den mest matgalna hund kan bli liten i maten. Ger vi portioner så eggas hunden att äta upp allt, speciellt om den vet att vi anars tar bort maten efter en stund. Ger vi portioner så ä rdet lättare att vara med och bestämma om hundens vikt, vi kan lättare reglera genom att ge mer elle rmindre. Har hunden fri tillgång så kan vi inte mycket göra åt situationen.

Min hund har svårt att hålla hull och är inte särskilt matglad. Så jag ger honom mat 2 gånger om dagen och då får han färskfoder som är lite mer aptitligt. Det passar också bäst in i mitt levnadssätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

pv60
2012-08-23 16:23
#41

Vår gris äter allt hon kommer över. Strikt kontroll och vägning av portionerna! Vid nåt tillfälle var vi hemma hos en hundägare med fri tillgång. Bella smög iväg och åt, och åt och åt. Sen var hon tjock som en fotboll och sjuk i tre dgr.

Annons:
appelsinchoklad
2012-08-23 18:46
#42

Tack för alla svar

Jag äter 6-7gånger om dagen, det skulle bli alldeles för ofta för hunden att äta

#22 Det om magomvridningen visste jag inte, får nog börja ge maten efter promenaden i fortsättningen, just nu få dom innan

#27 Kanske gör så i framtiden, men just nu har jag en valp och en vuxen så dom äter olika mat.

Jenna_Nord
2012-08-23 18:51
#43

#42 Det skulle jag definitivt rekommendera :) Annars är tumregeln att vänta i ca 1 timme innan man gör några större aktiveringar så att magen hinner jobba klart.
Dessutom är det lite extra gott för en hund att äta efter motioneringen, för då har den fått "kämpa" lite för maten. Mina har alltid bäst matlust efter ett bra promenad! :)

Mvh Jenna

[Madlene]
2012-08-23 18:52
#44

Jag vet ett flertal bekanta som har hundmat framliggandes hela tiden, tror det är lathet som ligger bakom det, och inget intresse för hundens bästa, som några skrev tidigare, tänderna och tandköttet måste vila och magomvridning kan uppstå.

Torrfoder hade jag också kunnat ha framme hur mycket som helst. Jag gjorde inte det men jag hade kunnat, Nu anser jag att torrfoder är riktigt tråkig mat för hunden!

Grodan
2012-08-23 20:19
#45

Hm… funderar. Det verkar finnas en otrolig kunskapsbrist i ämnet. Finns det verkligen ingen artikel om hur man matar sina hundar på sajten?

Förstår inte heller hur man kan skaffa hund utan att vara påläst om hur hunden fungerar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

BARFmycat
2012-08-23 20:53
#46

#45

Ja bra material har de ju fått av mig.

Det gör nästan alla som skaffar djur, och aldrig blir man fullärd heller hur mycket man än läser. Det finns alltid något nytt att lära sig!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Susanna_w
2012-08-23 23:01
#47

Medlene, så du kallar mig lat för jag har maten framme hela tiden? kanske dumt att slänga ur sig onödiga saker när man inte vet hur det ser ut hemmas hos folk.

Man får gärna anse att jag har dålig kunskap på ämnet eller att jag gör fel, absolut, men min hund är frisk, har inga problem. Klart jag alltid kan lära mig nya/mer saker, men detta passar oss och de enda häsoproblemen vi har är allergi.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Madlene]
2012-08-23 23:15
#48

#47 nja, jag ser det som ren lathet att fylla på en massa mat bara för skålen är tom och sen inte bryr sig om hur mycke mat hunden egentligen får i sig. Men visst torrfoder är torr tråkig mat som kan stå framme hela tiden utan att hunden vill äta upp allt.

Annons:
Susanna_w
2012-08-23 23:24
#49

Ja men precis det här jag menar, du har ju ingen aning om hur det ser ut i mitt hem, det märks ju klart och tydligt. Klart som attans att man kan ha koll på hur mycket en hund äter under en dag fast man har skålen framme, för du kan ju räkna hur mycket du häller i den. I somras har fått våmkorvar och hönshjärtan m.m dessutom, för att han äter dåligt i värmen och då rasar i vikt, men han går där ifrån ändå när han är mätt och det fortf är mat i skålen. Min hund som har starkt resursbehov när det gäller mat och andra hundar, dvs att om en hund kommer 1-2 meter nära anfaller han, inte lika mycket längre dock, han går ändå där ifrån när han är mätt fast det betyder att dom andra kan ta hans mat ifrån honom.

Tro det eller ej men det finns hundar som inte äter bara att även om maten är supergod.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Madlene]
2012-08-23 23:49
#50

Då är de antagligen någon som inte vet hur mycket ens hund äter och ger för mycket mat. Har aldrig sätt en frisk hund som fått "god" mat i normal mängd och inte äter upp.

sofiek90
2012-08-24 00:01
#51

Madlene - Att kalla folk lata är väldigt vågat… Vad ger dig rätt att göra den bedömningen?? Hur vet du att maten inte vägs? Hur vet du att folk, som du inte känner och du har ingen aning om hur det är i alla hundägarens hem, inte har koll på om hunden får tillräkligt med mat i sig eller gör bedömningen att hunden får i sig för mycket?

Du får gärna förklara för mig, varöfr någon som lämnar hundens matskål framme är lat.

MVH

Sofie

[Madlene]
2012-08-24 00:11
#52

Sitter på mobilen så har inte ork att förklara en massa. Men skriv gärna hur många dl mat du ger din hund om dagen och hur många dl han äter? Visa att jag har fel :)

[Tess86]
2012-08-24 00:38
#53

#47 Jag vill inte ge mig in i diskussion lathet eller inte, men tänkte på en annan sak du sa. Du säger att din hund är frisk men hur vet du att din hund inte kommer att få foderrelaterade sjukdomar i framtiden? Hunden kan t.ex. verka frisk idag men få problem med munhälsan eller tarmarna i framtiden. Det är otroligt många hundar som har dålig munhälsa och det kan leda till både hjärtfel och infektioner i kroppen. Och en annan sak, du säger att det finns allergier. Allergier är väldigt vanligt när djur matas med något så olämpligt som torrfoder.

sofiek90
2012-08-24 00:39
#54

#52 Jag har bara tikar så jag kan inte svara på hur mycket hanhundar äter…

Jag häller upp till en viss mängd i matskålarna, så några dl vet jag inte. Vad jag vet är att hundarna äter upp det och lämnar de något är det bara lite grann. Oftast på grund av att de fått godis, frukt, grönsaker eller bär under dagen som mättar.

Är jag lat då? Vet du hur det är hemma hos mig nu? Vet du nu hur mina hundar fungerar? Hur matglada dom är? Är dom jätte matglada och äter allt och helst lite till - eller är det en lagom mängd som dom äter under flera mål under dagen? Berätta gärna för mig hur mina hundar fungerar, det kan ju vara bra att veta så jag gör rätt med Mina hundar.

Jag anser inte att jag är lat på den punkten - jag anser att det fungerar bäst då det mesta är testat utan bra resultat av olika orsaker.

Hundarna har inget fel på tänder eller tandkött, det var väldigt lite plack när vet. kollade sist och dom är friska i övrigt. Inga allergier, inga exem, inget problem med magen.

MVH

Sofie

Jenna_Nord
2012-08-24 00:52
#55

Något jag inte förstår..
Om nu maten kan stå framme hela dagen och inte tar slut på den första timmen.. Hur kan man då säga att man har en matglad hund?

För några år sedan hade jag nere maten nästan jämt. Vilket mest berodde på att jag glömde ta undan den efter att hon ätit färdigt. Alltså hon åt bara lite lite och sen gick därifrån. Ibland åt hon inte ens hela sin dagsranson. Och det fortsatte tills det att jag satte ner skålen på bestämda tider, och tog sedan upp den igen efter en halvtimme ungefär. Efter några gånger så åt hon upp sin mat och har blivit mer matglad. Nu finns de säkert dom som säger "ja men de beror på att hon inte vet när hon får mat nästa gång". Men hon vet om att det kommer ner mat dessa tiderna varje dag. Så det är det inte.

Men jag tycker det är skönare att veta om att man har en matglad hund än en hund som låter bli torrfodret och sen fyller buken med godis och annat under dagen. När mina har ätit upp sin mat kan de få påfyllning i form av matrester eller något extra gott. Men bara efter jag vet att dom har fått i sig det dom ska.

Mvh Jenna

Annons:
BARFmycat
2012-08-24 06:30
#56

En annan sak som definitivt inte är naturligt för ett hunddjur är att lämna mat (som portioneras) när den väl äter.

Hundar i vilt tillstånd (och ja, de har samma anatomi som domesticerade hundar), som fastat, jagat och äter, kan äta upp till 10% av sin egen kroppsvikt vid ett enda tillfälle. Då äter de alltså tills de rent fysiskt inte kan äta mer, sen lever de på det några dagar innan de äter igen.

Inte för att jag förespråkar att man ska hälla i sin hund 10% av dess kroppsvikti mat 2-3 gånger i veckan, men det ger lite perspektiv på hur en hund är anpassad för att äta, hur den kan äta och hur den egentligen bör äta. Plötsligt låter kanske inte 1 gång om dagen särskilt sällan..? Och kanske låter allt mellan 2-6 gånger om dagen som ganska ofta..?

Som sagt, alla får göra som de vill, jag tycker bara att det är bra om man förstår hur hundens matsmältningssystem är anpassat och fungerar, oavsett det val man sedan gör.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Susanna_w
2012-08-24 09:01
#57

Har inte sagt att min hund är matglad..Han har gått på allergifoder i våras (när vi gjorde alla dessa utredningar, finns att läsa någonstans) där vi prtionerade maten till honom också, men det gick inte bättre då, han fick även portionerat i början när han kom men det kanske ni har missat? Förrådskvalster och dammkvalster allergi har inte med fodergivningen eller foder att göra.

Jag ger upp den här diskussionen, ni tycker ni vet hur det ligger till, hur saker ligger till, ni jämför att alla hundar fungerar på samma sätt.. Jag blir bara trött på allvetare som tror sig veta allt, och det dom vet stämmer, vill inte låta otrevlig absolut inte, men detta kommer inte leda någon vart öht.. Jaja lycka till med diskussionen =)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Madlene]
2012-08-24 09:45
#58

Där bevisade du för mig att jag har rätt :) du ser, du bryr dig inte hur mycke din hund äter om dagen.

rebz
2012-08-24 09:52
#59

Förstår inte att folk ska envisas med att se hunden som en varg. En kropp överhuvudtaget är väldigt bra att anpassa sig efter omständigheterna. En vargs mage och kropp anpassar sig efter förhållandena att leva ute och vara "vild". En hunds mage och kropp anpassar sig efter förhållandena som den lever i. Kroppen anpassar sig efter påfrestningar, matförhållanden etc. Alla har samma grund i början, men både sinnet och kroppen anpassar sig efter rutiner som har med mat, promenader och träning att göra.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Susanna_w
2012-08-24 10:01
#60

Madlene, Sorry glömde skriva, ers höghet för annars dömer du mig ju, för det har du väldigt lätt för att göra har jag märkt, jag häller upp c:a 10 dl i hans skål och ungefär 8 dl utav dessa äter han upp, beror lite på ibland..  Nöjd nu =) Ska du komma hit och bo under en helg här också så du kan se att jag inte ljuger också =)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Madlene]
2012-08-24 10:26
#61

#60 Dömmer? Det är väll du som tar illa upp hela tiden tycker jag, drar upp ditt hem osv hela tiden. Du får gärna göra mig nöjd om du vill :) Sen är du väldigt rolig som överreagerar på allt :)

Susanna_w
2012-08-24 10:31
#62

Nej jag tar faktiskt inte illa upp. Klart jag tar upp mitt eget hem för att man ska förstå varför vi gör som vi gör hemma hos oss ;) Det kallas förklara. Överreagerar inte heller, då jag inte är arg eller sur eller känner mig direkt påhoppad heller. Jag svarar och förklarar på det sätt jag anser är bäst.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
Jenna_Nord
2012-08-24 11:20
#63

#60 Bara undrar, på kvällen eller morgonen då innan du ska hälla i ny mat. Mäter du upp hur mycket det är kvar eller hur gör du då? :)

Mvh Jenna

Susanna_w
2012-08-24 11:56
#64

På sista promenaden så fyller jag upp nytt, i skålen finns det mått så man kan se hur mycket som är kvar =) Innan så tog jag koppen som vi har i fodertunnan, just för att veta hur mkt han äter.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

AnneN
2012-08-24 12:02
#65

Hur ofta hunden ska ha mat är individuellt, vet en del vuxna hundar som bara äter en gång per dygn, de flesta 2 gånger, några behöver 3-4 gånger och en del har maten framme hela dagarna (självklart mäts mängden upp efter individen även då).

Har själv haft en schäferhane som inte klarade av att bara äta på fasta tider då matvägrade han, men då han fick ha sitt torrfoder framme hela dygnet så gick han och åt lite då och då och mådde bra av det.

Alla andra hundar jag haft inklusive Velvet har fått 2 mål per dag i vuxen ålder.

När man ska öka fodermängder och minska antal portioner är också individuellt, en del hundar funkar bäst på att äta bara 2 gånger per dag redan vid 3-4 månaders ålder medan andra individer behöver 3-4 mål per dag långt upp i vuxen ålder, så ser man till individen och anpassar efter den så är det det bästa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Susanna_w
2012-08-24 12:06
#66

#65 det har du rätt i och jag har ändrat åsikt att 1 till 2 gånger om dagen inte är för lite, det beror ju helt på hunden.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Susanna_w
2012-08-24 12:06
#67
CelsiusT
2012-08-24 13:50
#68

Har också haft en hund som inte ville äta om det portionerades ut. Han ville ha maten framme så vi hade det. Vi hade ju koll på hur mycket han åt och främst så gjorde vi som med alla våra andra hundar, tittade på hullet och bedömde utifrån det. Men han var bra på att håll koll själv.

Det som kan vara svårt om man har mat framme hela tiden så är det om man vill få hunden att äta mer eller mindre. Mindre går ju bra för då kan man ju bara minska mängden man ställer fram. Men mer är svårt eftersom hunden ändå bara äter så mycket som den själv vill på dygnet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Honestyisdead
2012-08-24 15:10
#69

Mammas hund och Hades behöver äta minst 2 gånger om dagen, annars spyr de galla.

Annons:
tezzla
2012-08-24 17:42
#70

Mina äter 1-2 ggr om dagen, oftast en, efter träning! dom fastar imellanåt och ibland får dom klara sig på tuggben om dom haft en slö dag!

SheViper
2012-08-24 17:53
#71

Vågar man skriva att våra hundar får matrester varje dag också *S - med mycket sallad (blir alltid över och vi vill ha fräsch varje dag).

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

Jenna_Nord
2012-08-24 17:55
#72

#71
Mina får matrester några gånger i veckan :) Ibland kan de gå länge emellan och ibland några dagar i rad :P beroende vad de blir över och hur mycket :)

Mvh Jenna

vallhund
2012-08-24 19:31
#73

1 år o en gång/dygn.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

BARFmycat
2012-08-26 23:17
#74

#59

Jag ser snarare hur hunden fungerar i sin fysiologi. Sen att det är samma som varg är bara ett konstaterande. Det är även samma som räv, afrikansk vildhund, dingo, hyena, schakal. Canis helt enkelt. Och tamhund (canis lupus familiaris) är ju endast en underart till vargen (canis lupus), så det är både osannolikt och osant att de ändrat sig så mycket i sin fysioligi att de inte fungerar på samma sätt.

Hunden har varit domesticerad i ca 30 000 år, och kommeriellt hundfoder har endast funnits i 150 år. Och så fort avlar man inte bort de inre matsmältningsfunktionerna.

Att hund (och som du nämner, varg) anpassar sig till vad de utfodras med är inte samma sak som att de mår bra av det. I grund och botten så handlar detta med att utfodra endast en gång om dagen om att hundens uppbyggnad av magsäcken gör att den är mycket elastisk, för att rymma stora mängder mat som hunden är anpassad för att äta vid få tillfällen. Det är inget man avlar bort på 150 år, så det går inte att förneka att hunden fortfarande är anpassad för att äta på det här sättet, eller att det inte skulle gå att få en hund att äta på detta sätt och fungera på det.

Sen har jag sagt det nästan hela tråden, att alla får göra som de vill och jag bryr mig inte så mycket i det faktiskt, men jag ogillar detta förnekande av hur hundens matspjälkningssystem verkligen fungerar. Även om man inte anammar det så tycker jag att det är bra att känna till att det är så det fungerar, sen får man använda den informationen precis hur man villFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Vattnadal
2012-08-27 10:27
#75

Fast hunden äter ju inte bara stora byten. Om de lever i en större familjegrupp, där flera äldre Valpar är kvar och hjälper till vid jakten, tar de större byten. Annars tar de ju även fågel, gnagare och annat smått, där de kanske måste äta flera gånger om dagen. De äter även bär och annat under säsong. Eller en smaskig skithög lämnad av en älg eller så…

En annan skillnad är ju att våra tamhundar vilar mycket mer, och får använda huvudet mindre.

Tänker man berikning och att hundarna ska få leva lite naturligt, är BARF rätt. Jag skulle dock fortsätta ge 2 gånger om dagen, då ätandet är väldigt viktigt för våra hundar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

League
2012-08-27 10:58
#76

här är det olika, men i regel så får dem köttfärs med rivna morötter i på morgonen och det står framme tills dem ätit upp brukar vara 30-40min, sen på kvällen får dem varaitt kött/ märgben. sen får dem en " svältdag"  i veckan för att magen ska vila. själv äter jag 3-4ggr per dag, kan emellanåt hoppa över måltider.

altså var och en är salig i sin tro, och jag dömmer ingen för sin syn på otfodring. men jag kan ju säga att mitt sätt att mata mina hundar verkar dem må bra på, fin päls, lättare att röra sig, gott humör och molly som hade tovor kring öronen, får inte det längre :)

det enda som jag vill att folk ska sluta med är billiga skitfoder, billig blötmat och dyl. för det främjar bara tandsten och alla de stackars hundarna får dra tänder pga matte o husses dåliga insikt i tandskötsel. molly är ett av dessa " offer" på bara en månad har 75% av hennes tandsten försvunnit. hur? Märgben och andra ben i maten och annat hundtugg.

Annons:
BARFmycat
2012-08-27 17:11
#77

#75

Det är klart att det kan förekomma under sådana förhållanden, men som du själv nämner är det mer osannolikt om de lever i flock, som hunddjur oftast gör.

Jag har aldrig sagt att de inte kan äta mat flera gånger om dagen, eller att det är direkt fel att ge dem det, det enda jag har försökt påvisa under hela den här debatten är att deras kroppar är anpassade för att äta sällan och fasta under längre perioder. Tex magsäckens elasticitet påvisar detta. Och det går inte att förneka, oavsett hur man sedan utfodrar.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Linnea
2012-08-30 16:13
#78

#4 Så gjorde min katt i många år tills vi kom på att han inte gillade torrfoder! Och då hade vi testat många olika sorter.. En mätt hund? Ja du får nog stoppa i en hund rejält mycket mat innan den är mätt, alltså inte orkar mer, det är inte samma sak som att inte vilja ha mer. (Du äter knappast lika mycket av något du tycker illa om som av din favoriträtt eller hur?)

Jag säger som nån annan redan gjort, om hunden inte äter upp så är nog inte maten speciellt god (såvida man inte öser upp jättemängder mat).

Prova själva käka enbart knäckebröd ett tag så inser ni nog hur tråkigt det måste vara.. Dessutom innehåller de flesta torrfoder en hel massa spannmål som rovdjur (ja hunden är ett rovdjur=köttätare och inget annat) inte är skapta för att äta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

eukaryoter
2012-08-30 16:41
#79

#BarfMyCat

Har läst igenom hela den här diskussionen nu. Visst har hunden kvar jakten men att ens någon hund skulle vara i närheten av hur deras släktingar var för 30000år sedan låter helt orealistiskt för mig. Så sönder avlade de flesta hundar är så är nog även deras magar det. Deras magar är inte likadana som deras släktingar var.

Personligen ger jag min hund mat 3gånger om dagen, en 9.5månaders gammal hund, Men jag misstänker att jag redan nu skulle kunna gå ner till 2 mål om dagen men att då ge den mer per portion då han är väldigt matglad och trycker i sig den lilla maten han får väldigt fort.

Jag tror precis som du att låta mat stå framme är det sämsta man kan göra med en hund, ser det inte som lathet utan snarare okontrollerande. Låter man hunden inte äta på bestämda tider så tappar du kontrollen över deras mat intag till viss del, det är ju också så som många förespråkare att du bestämmer över när din hund får äta, även deras flockledare gjorde ju så förr. Ett sätt att visa att du står över din hund i rangordningen, Flockledaren åt först, därefter gick man neråt. Även detta kan ju sägas att vi jämför oss med vargen men det är inte så jag tänker, det är tänket som de vilda djuren har haft, varför inte ta efter? Det fungerade väl bra för de?

Jag är inte jättekunnig vad gäller utfodring för hundar men ville ändå bidra med mina tankar kring det.

Min senaste lansering - Letssnap.se - Let's snap är en ny webbplats för att hitta och komma i kontakt med nya vänner som använder Snapchat / KIK.

CelsiusT
2012-08-30 16:44
#80

#78 Människan är också rovdjur, men en allätande sådan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

League
2012-08-30 18:06
#81

finns så himla många skolor vad gäller mat/ mattider. tycker att folk ska göra aom de själva anser vara rätt. pappas schäfer ( för 5-10år sedan, nu bortgången) åt en full skål mat på måndagen, sedan matvägrade till nästa måndag, detta trotts att matskålen alltid stod framme, full till bredden med foder. Jag tror det är från hund till hund och från ägarr till ägare vad, hur när osv hundarna får/ ska äta.

wesdi
2012-08-30 20:32
#82

Mina hundar råfodras (barfas). 

Jag har inga exakta tider för när de får mat.. de får normalt två mål per dag, fast det händer ibland att det bara blir ett mål per dag.

Jag har inga exakta tider. Arbetsdagar blir väl morgonmålet på ungefär samma tid (jag måste ju iväg till jobbet), när kvällsmål ges varierar dock..helt beroende på vad som planeras för kvällen (träning m.m.).

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

BARFmycat
2012-08-30 22:46
#83

#79

Det går fort att ändra exteriör, det går långsammare att ändra interiör.

Magen och matsmältningssystemet är detsamma. Främst så är det, som jag försökt säga i massor av inlägg nu, magväggarnas elasticitet som är detsamma, som är ett av grundargumenten till min åsikt.

Hundar under 1 år, eller hundar som inte växt klart, ska inte fastas och jag har ej heller någonsin sagt att de ska det.

Ett ganska enkelt sätt att kontrollera om ett djurs interiör ändrat sig som anpassning för kost de långvarigt utfodrats med, är att kolla hur tänderna ser ut.

Hundar har inte platta, malande tänder som kossor, hästar, kaniner eller getter, och är därmed inte anpassade för att äta vegetabiler, då enklast tuggning av sådana fodermedel sker med sådant utformade tänder. Nej, de har spetsiga tänder som ligger i ett saxben. De ser likadana ut och är lika många som de som vargar, rävar, hyenor, dingos osv har. Om inte detta förändrats, varför skulle det inre ha gjort det, då nedbrytning av all mat börjar i munnen?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Linnea
2012-08-31 12:42
#84

#80 Som du själv skriver är vi allätare, tänderna säger mycket om djurets matvanor och jag har då inga huggtänder..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

CelsiusT
2012-08-31 13:51
#85

#84 Jag har inte sagt emot dig. Jag har bara påpekat att "rovdjur" inte per automatik innebär att arten och individen enbart äter kött."Rovdjur" är ett samlingsnamn för köttätare, allätare och asätare.

Fast är vi inte gjorda att äta kött för att vi inte har huggtänder? Är hunden inte gjord att äta något annat än kött bara för att hon har huggtänder? Huggtänderna är ett redskap, jag har inte huggtänder jag har händer istället.

Hunden har incisiver precis som vi, till för att bla bita bort mindre/lättare köttbitar, pilla loss bär och bita av blad osv.

Sedan är jag helt inne på att hunden i huvudsak är köttätare och inte allätare som vi. Men nog ser jag min hund plocka både blåbär, hallon, smultron och björnbär och pillar i isg när vi är ute på promenad. Så jag kan inte direkt påstå att hans tänder inte klarar den typen av föda.

Om vi istället tittar på häst och kossa så har dom ingen möjlighet att äta kött med sina tänder och sin mun. Om vi tittar på en björn så har den huggtänder, precis som hunden, och övriga tänder är inte särskilt olika dom heller. Men nog äter björnar både kött, fisk och bär (allätare).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Susanna_w
2012-12-19 15:54
#86

Haha tar tillbaka mina åsikter nu 4 månader senare, det är aldrig för sent att lära sig! för C.a 1 månad sen så bytte jag foder till Magnussons Meat and Biscuit och ja, nu får jag portionera ut fodret så han får äta morgon och kväll och vill han inte det så får det vara. Detta fodret slog tom våmkorvar! Han åt massvis så han blev som en tunna! Så då kanske jag kan säga som så att det gäller att hitta fodret för sin hund, så var det iaf för mig och jag erkänner när jag har haft/har fel.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Honestyisdead
2012-12-19 20:14
#87

#86 Vi lär oss med tiden :)

Jenna_Nord
2012-12-19 21:30
#88

#86 Vad roligt att du har hittat ett foder han verkligen tycker om!! :)

Mvh Jenna

Susanna_w
2012-12-19 21:32
#89

#87 Ja man gör ju det och jag är den som gärna vill tala om när jag har gjort fel, stort som litet.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Zlarviig]
2012-12-19 21:42
#90

Mixa får mat två ggr om dagen. Hon får endast torrfoder till frukost, och det äter hon inte så mycket av på morgonen, så hon har alltid mat kvar under dagen. Så hon kan gå och äta lite då och då. På kvällen är det oftast kvar torrfoder i skålen så jag häller bara på färskmaten över torrfodret och då äter hon upp allt. Dessutom så har hon alltid ben att tugga på under dagen.

Och jag märker om Mixa är hungrig. Nån gång har hon inte ätit något torrfoder på morgonen alls, så då har hon bara fått en portion+färskmaten som får plats i skålen på hela dagen, och då är hon riktigt hungrig dagen efter och det märker jag genom att hon flyttar på skålen, tigger, gnäller och slickar i skålen fast den är tom och då får hon mer mat.

Annons:
Susanna_w
2012-12-19 23:42
#91

#88 ja ÄNTLIGEN! Så mycke foderbyten som inte passa herrn så jag höll på att bli tokig! Allt från Vomkorvar till Orijen och massa skit! Sen läste jag här på iFokus många som skriver om just Magnussons Meat and biscuit så tänkte att jag provar!

Innan jag började med allt detta nya sket han 4-5 gånger/DAG! NU är det MAX 2 ggr/dag! Känns jätte konstigt! Så nu på varje promenad känns det som man missar nåt :) Men bara det säger ju att jag gjorde fel från början och att alla olika foder jag har valt inte passade min hund helt enkelt!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[TheMiko]
2012-12-20 00:12
#92

Maten står alltid framme och Zacke äter typ tre ggr om dagen. Går aldrig och småtuggar.

Upp till toppen
Annons: