Annons:
Etikettallmänt
Läst 5679 ggr
riella
2012-08-15 19:46

Valp som biter - Ge mig råd!

Hej!

Har fått mig en shäfer/labrador/rottweiler hona. Nu är hon snart 12 veckor och jag har haft henne sen hon var 8 veckor.

Jag antar ju att alla Valpar biter i allt de kommer åt och att tänderna kliar mycket men hur har ni gjort för att vänja av det? Eller när börjar det avta?

Speciellt på min son (8) hänger hon i hälsenerna.

Jag behöver alla tips jag kan få!

Tack :)

Annons:
[RoxannaH]
2012-08-15 20:21
#1

Jag fick ett tips om att gnälla som en valp när hunden biter, så brukar de förstå.

Men jag har aldrig behövt vänja av, när de bytt tänderna helt så brukar de avta. Men har man småbarn bör man kanske göra något åt saken.

Prova med att knäppa henne lite lätt på nosen när hon bits och se om det ger någon effekt. :)

[Bullen300]
2012-08-15 20:38
#2

jag såg på något program där som tog smör på sina händer för att lära valpen att förstå att den inte ska bitas eller nafsa

League
2012-08-15 21:09
#3

Spraya byxorna med citron, och skrik till högt när hon biter. Valpar skriker på varann, när d gör ont. när våran hund var valp o det oss i fingrarna, så sa jag ifrån 2-3ggr, sen tryckte jag handen mot hunden i stället

AnneN
2012-08-15 21:15
#4

Jag gör så att då de biter piper jag högt AJ!!! och blir passiv eller går därifrån för att visa att jag vill inte leka den leken.

Man kan även ge valpen något som den får bita på istället tex leksak eller tuggben.

Och glöm inte att vill man ha bort bitandet helt så lek inte med händerna med valpen så att den får bitas utan se till att alltid ha en leksak att leka med.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

riella
2012-08-21 16:23
#5

Tack för svaren!

Det där med smör på händerna, av vilken anledning? För att dom ska slicka istället för att bitas?

Jag har börjat att pipa till när hon biter och hon stannar upp då. Det funkar inte alltid men skam den som ger sig!

[Bullen300]
2012-08-21 18:20
#6

ja det med smör är dför dom ska lära sig slicka istället ja

Annons:
[Forest]
2012-08-21 19:50
#7

5 Att Valpar är gladare i barn är inte så konstigt, barn har samma energi och blir mer lekkompis o en fantastist rolig person att få igång i lek. Det är olika saker man kan göra säga AJ vissa triggas upp mer o biter hårdare. Sen kan man säga AJ, och stanna se arg ut.  Eller så struntar man helt enkelt i bitande valpen man belönar allså inte betendet alls.

Eller så ger man ett tuggben eller annan leksak till bitigen men ofta har man inte leksaker eller ben på sig om man går. Så den bytelshandeln funkar oftast mer om man har bitig vid lek. Hoppas att valpen slutar snart :)

SheViper
2012-08-21 20:12
#8

Min son skulle fylla 9 när jag skaffade rottis 1996. På valpkursen tog någon upp "valp som biter i byxbenen" och då skulle man stanna upp, stå helt stilla och inte säga någonting (alltså noll respons). Stå kvar och invänta släppet, för det kommer :) Beröm och gå vidare. Sen samma visa direkt om valpen testar några gånger till.

Noll respons (varken ljud eller motkamp) är det tråkigaste som finns för en hund. Jag tog hem det där tipset och berättade för min son. En dag satt vår valp i hans byxben, tre gånger och sen försökte han aldrig det igen. Fanns så mycket annat kul som han fick göra :)

För övrigt använder jag samma teknik för att lära en valp att släppa något som den inte får ha, t ex en sko. Tar tag i saken som valpen har i munnen - säger inget, drar ej - utan håller bara i saken och tittar på valpen. Vid första ögonkontakten brukar valpen släppa ganska direkt. Då ger jag den något som den får ha, tuggben t ex :)

Allt är lönt att testa - alla råd passar inte för alla. Lycka till!

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

riella
2012-09-03 09:07
#9

Det var många fina råd här! Tack ska ni ha!

PiganX
2012-09-03 16:33
#10

När jag såg vilken blandning det är var jag bara tvungen att skriva.. Jag har en hund med samma blandning, 3 år gammal. Glad Ser fram emot att se bilder på henne!

Honestyisdead
2012-09-03 17:27
#11

#6 På det viset får man nog en hund som tror att det är OK att slicka på folks fingrar. Så jag hade undvikit det.

Bäst är som någon redan skrivit att ignorera, gå därifrån, eller att man skriker till som att man får ont. Viktigt är att aldrig belöna hunden vid bitandet.

riella
2012-09-03 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#10 Här är en bild på henne! Kul att du har samma ras, har du någon bild på din? Jag är så nyfiken på hur hon kommer se ut när hon blir större. Hon har så långa smala ben och smal kropp och jag ser så många vuxna hundar som liknar på henne men någon är kort, någon större..

Är det någon som "straffar" valpen för att den biter? Tar tag runt nosen tex? Fick det rådet av någon men vad tycker ni om det sättet?

PiganX
2012-09-03 20:49
#13

#12 Kan PMa lite bilder till dig! Glad

Bestraffning för ett beteende hjälper nog inte, om det sker efteråt. Jag förespråkar beröm för positivt beteende istället. Men något en kursledare tipsade om var att lite lätt (samtidigt som hunden biter) rikta mungipan inåt, så att hunden biter sig själv samtidigt som den biter i dig. Jag testade inte det eftersom vi kommit ur det stadiet då, och har ingen aning om det funkar. Men värt ett försök.

Annons:
[A91]
2012-09-03 23:20
#14

Man får mycket råd om bestraffningar, eller det har jag fått i alla fall. Självklart ska hundar förstå kommandot nej, men utöver det är bestraffningar föråldrade när det gäller hundträning. men folk fortsätter ge råd om det…

Tänk på de som kommit långt med sina hundar, de som har vad som ser ut som perfekt lydnad, de som tävlar med sina hundar - dessa människor har uppenbarligen alla lyckats med sin hunduppfostran och de använder alla (i stort sett) morot istället för piska. Beröm för positivt beteende, som ovanstående skrivit.

[RoxannaH]
2012-09-03 23:33
#15

Men jag får fortfarande inte uppmärksamhet. Spelar ingen roll om jag lockar med något hon skiter i mig totalt.

riella
2012-09-04 22:20
#16

Vad är det för hund du har Fiddelie och hur gammal?

Jag får inte heller alltid kontakt och det känns som att hon hör mig men skiter helt i vad jag säger. som ett barn i trottsåldern hehhe. Men sista dagarna börjar jag märka lite skillnad, nfår mer o mer kontakt och hon söker mer ögonkontakt själv också. Känss som jag är på rätt spår!

Honestyisdead
2012-09-04 22:23
#17

#16 Glöm inte belöna direkt hon söker kontakt med dig.

Upp till toppen
Annons: