Annons:
Etikettallmänt
Läst 2546 ggr
AnneN
8/12/12, 2:07 AM

Hundvakt till Ville

Ja nu är jag hundvakt igen Skrattande

Denna gång till lille Ville, ca 1 år & 10 månader om jag kommer ihåg rätt, blandning mellan yorkshireterrier/powderpuff.

Som de flesta andra hundar jag brukar passa så har även denne lille rackare en del problembeteenden att träna med:

  • Drar i koppel.
  • Skäller som en tok på promenader vid möten av hundar, människor, mm.
  • Smiter om han är lös.
  • Kommer inte på inkallning då han smiter.

Ville kom hit idag (lördag) och åker hem igen söndag nästa vecka så har iallafall lite tid på mig att träna med han.

Dagens lärdomar för Ville har varit:

  • Katterna uppskattar inte att han gör utfall, de blir inte rädda bara sura och fräser = inte alls kul enligt han.
  • Råttorna är läskiga för de är inte rädda utan endast väldigt nyfikna och hoppar gärna fram mot gallret om man kommer för nära, så de betraktas på avstånd.
  • Gerbiler är spännande för de rör på sig och bryr sig inte alls om att han står och tittar på dem.
  • Ingen bra idé att skälla i "mattes" öra när grannarna är i trapphuset och matte försöker vila en stund, det resulterar i en sur "matte" som ryter till = han skällde inte mer åt grannarna utan la sig och sov istället.

Morgondagen bjuder på en hel del passivitetsträning då det är barn/ungdomskurs på hundhuset 1½ timme, sedan planeringsmöte, sedan blir det eventuellt en del lydnadsträning tillsammans med rottisen Ronja och hennes ägare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
joheck
8/12/12, 6:30 PM
#1

Nämen du har ju ett litet hundpensionat hemmaSkrattande. Det känns så skönt att veta att du finns om man behöver hjälp!

När börjar socialträffarna på hundhuset igen förresten?

AnneN
8/12/12, 8:40 PM
#2

#1 Ja jag är ofta hundvakt och tycker det är så kul Glad

Socialträffarna börjar på onsdag och är som vanligt onsdagar 18:30-20:30, söndagar 18:00-20:00.

Har haft en lååång hunddag i dag… Började med att Isabella ringde och väckte mig 10 minuter för väckarklockan, upp och kasta i mig & hundarna frukost, sedan åkte vi iväg och tog en liten promenad med alla 6 hundar innan kursen skulle börja.

Barn/ungdomskurs i ca 1½ timme där vi tränade att hälsa fint och koppelträning, mesta av den tiden fick våra hundar vara passiva och bara se på utom när de användes som visningsobjekt inför något moment.

Sedan var det möte i ca 2 timmar = mer passivitetsträning.

Efter mötet fick hundarna busa en liten stund medan jag och dem var ensama kvar på Hundhuset i väntan på att Rosanna & Daniel skulle komma med sina hundar för lite träning.

Tar en hel del tid att träna med 4 hundar (en i taget) så då blir det mer passivitetsträning, körde lite inkallningsövning med Ville och det funkar ganska bra (inomhus).

Velvet har fortfarande vila från aktiv träning så hon har bara fått vara med på bus idag.

Nu är hundarna och jag helt slut efter ca 8 timmar sammanlagt på Hundhuset idag Skrattande

(I passivitetsträningen ingår även för Ville att inte skälla åt allt och alla).

Han må vara liten, men de han har busat mest med idag (utom Velvet) är Anakin (vorsteh), Ronja & Lily (rottweiler) & Alfons (blandis stor pudel/karelsk björnhund).

Tillägg: Ville åt inte hela sin frukost utan bara några få tuggor. Då vi kom hem sprang han direkt till köket och ville ha sin mat som han slukade med god aptit.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

joheck
8/12/12, 8:47 PM
#3

#2 Vad roligt, då ska jag börja gå på dom så fort jag kommer tillbaks till Luleå!

Låter som en underbar dag också, ja eller hundarna tyckte väl kanske inte att det va jättekul att passivitets träna men nyttigt är det.

[Forest]
8/12/12, 8:56 PM
#4

2 :D låter som du haft en bra dag men förstår om du är helt slut o vovvarna med :) Bjud oss gärna på bild på denna hund med du får gärna ha med lilla Velet oxå då hon är så fin med

AnneN
8/12/12, 9:13 PM
#5

#4 Jo jag ska bjuda på bild bara jag lyckas komma ihåg att ta några kort, skulle ju underlätta en hel del om jag kom ihåg att ta med kameran Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
8/12/12, 9:18 PM
#6

5 haha du är som jag lite ;) jag o mobil kan jag stryka rakt av, kamran haha ja kan jag itne ta med mig en liten mobil så är ju kamran ett minne blott Flört

Annons:
joheck
8/12/12, 9:27 PM
#7

#5-6 Det får ni träna på bägge två! Vi vill ju se massa bilder på Enja, Donna, Velvet och "hundvakts-hundarna"Flört.

AnneN
8/14/12, 2:23 AM
#8

Idag har hundarna fått en lugn dag. morgonrastning innan de lämnades för att vi skulle med katten till djursjukhuset, en kort promenad vid lunch, en snabb rastning vid middagstid och nu en nattpromenad runt parken tillsammans med Emma & Laban.

Passat på med lite koppelträning och inkallning + inte skälla vid möten. Jag tillåter ett kort skall och oftast så är det det enda han gör också, han är så duktig och lättlärd denne lille Ville Glad

Ska kolla med ägarna då de hämtar han på söndag om de kanske skulle vilja träna tillsammans 1 gång/vecka för att få han till att vara lika duktig tillsammans med dem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
8/14/12, 11:38 PM
#9

Dags för dagens uppdatering Glad

Snabb morgonrastning innan det var dags för nästa tur till veterinär, denna gång med råttorna, så hundarna fick stanna hemma och gnaga på ben istället.

Kom hem, tog ut dem på en kort promenad innan jag var tvungen att åka till stan på möte, då fick de stanna hemma med husse och slappa.

Men under kvällen har de fått vara med på saker.

Ca 16:30 blev vi hämtade för promenad och lite träning med Isabella och alla hundar, sedan dags för valpkurs på Hundhuset och då blir det mycket passivitetsträning för våra egna hundar.

Både Ville & Velvet har på dagens kurs fått agera visningsexempel på olika typer av inkallningsträning, Velvet den "vanliga" där man sätter hunden, går några meter och kallar in (då jag passar på att visa vilken skillnad olika tonlägen kan göra). Ville fick visa jaktinkallning = man sätter hunden, går några meter, kallar in och när hunden är på väg mot en så vänder man och springer bort från hunden så den får jaga ikapp föraren… Han var superduktig!

fter kursen fick han busa tillsammans med Velvet och 2 av valparna ute, kopplade fast Villes koppel i Velvets så han kunde känna sig lite mer fri än då jag håller kopplet. Sedan lite mer bus och godisregn inne på Hundhuset innan vi åkte hemmåt strax efter kl 21.

Nu ligger det 2 trötta hundar och myser tillsammans i soffan där de samsas om en soffdyna trots att hela soffan är ledig Skrattande

Villes svagheter som gör han så lätt att träna med verkar vara röstberöm och klappar + korv i pyttesmå bitar, vilken arbetsglädje det är i denna lilla krabat!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

joheck
8/15/12, 12:39 PM
#10

Låter som hundarna haft det riktigt bra!

Måste bara fråga hur det gick med katten och råttorna? Inge kul när dom bir sjukaGråter.

AnneN
8/15/12, 3:38 PM
#11

#10 Katten älskar sin medicn (honungssmak) och verkar hittills fungera på den.

Råttorna har skabb (tur att det är artspecifikt) så de fick varsin injektion med ivomec och återbesök om 10 dagar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

joheck
8/15/12, 4:01 PM
#12

#11 Skönt att dom fått medicin, hoppas dom mår bättre snart. Otur att de skull bli sjuka samtidigt…

AnneN
8/15/12, 4:54 PM
#13

#12 Ja jag hoppas de blir friska snabbt alla odjuren, de mår ju iallafall bra i övrigt och är inte allmänpåverkade av det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Patriszija
8/15/12, 10:31 PM
#14

härliga hunddagar du har Anne :)! Saknar er allihop däruppe!

AnneN
8/15/12, 11:43 PM
#15

#14 Ja det är underbart med hundar, speciellt nu då vi har så härligt väder också Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
8/15/12, 11:53 PM
#16

Idag klev vi upp vid 11, kastade i oss frukost (utom Ville som bara åt några få tuggor).

Efter frukosten packade vi allt nödvändigt för en dag på stranden, mötte Emma & Laban (dv.pincher) och promenerade till badplatsen i Svartöstan. Jag och Velvet spenderade mesta tiden i vattnet busande, Ville spenderade mesta tiden på stranden surande eller mysande med alla som charmades av han.

Jag tyckte att Ville gott kunde bada lite iallafall, men ville inte bli helt sönderriven av hans försök att klättra upp på mig, så jag satte ihop hans koppel med Velvets så han fick snällt simma efter henne en liten stund, det var efter det han satt och surade på stranden.

Upptäckte en massa glasbitar från trasiga flaskor och rostiga kapsyler i sanden så vi gick ett bra tag och bara plockade alla glasbitar vi såg och kastade i en soptunna. Har skickat ett mejl till kommunen med info om att det är massa glas som barnen riskerar att trampa på, vilken strand det är, så hoppas att de ser till att städa sin strand.

Var på stranden ca 2 timmar innan vi packade ihop och gick hem. Sedan vi kom hem har hundarna sovit som stockar, bara bytt sovplatser mellan soffan och sängen, de orkade knappt ens gå ut och kissa. Skrattande

Hade tänkt gå ut ikväll/natt och kasta frisbee till dem, men tvivlar på att de orkar det.

Idag har vi inte tränat så mycket specifikt, blev koppelträning och inte skälla på andra hundarträning under promenaden till/från stranden vilket gick hyffsat, värst var det då vi mötte en ung husky eller malamute (ser inte skillnad på dem).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
8/17/12, 1:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Idag har varit en lugn dag, tror hundarna varit lite trötta Flört

Började med att jag klev upp kl 11, hundarna låg kvar i sängen och sov till ca kl 13 då de behagade vakna.

Frukost (Ville matvägrade igen), sedan ut i parken med Emma & Laban där vi kastade frisbee till hundarna, mest Velvet som är fixerad vid sin älskade frisbee.

Ville fick springa med lååångt koppel (satte ihop 3 vanliga långa koppel) så han fick känna sig lite fri och springa han också. Han blev sur på Velvet då han inte fick frisbeen så han började jaga och naffsa henne i bakbenen Tungan ute
Mitt i allt kom en karl med en setter som var lös (väldigt lydig och gick inte mer än några få meter från sin husse), Ville fick syn på den före mig och rusade mot den, men stannade direkt då jag ropade "Stanna!" och det innan kopplens längd var nådd. Är så stolt över hur duktig lille Ville faktiskt är Glad

Var rejält varmt trots att vi stod i skuggan för hundarnas skull, så de orkade inte länge.

Gick på Coop och handlade medan Emma satt utanför med hundarna, självklart hade jag ju lyckats glömma ta med vatten ut till odjuren så köpte varsin glass till mig & Emma och en glass som hundarna fick dela på (vanilj/jordgubb) och det tackade de inte nej till.

Väl hemma så drack de lite vatten och sedan har de slappat i soffan resten av dagen.

Nu är det strax dags för kvällsmaten och nattrastning, om slöfockarna orkar Tungan ute

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
8/18/12, 2:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Idag har vi haft lite städdag, så på dagtid blev det inte mer än rastningsrunda för hundarna, men de har haft fullt upp med att övervaka städningen så sysslolösa har de inte varit Tungan ute Ville passade även på att stjäla Velvets tuggben (se bilden).

Sambon åkte till sin bror över helgen så blev ensam hemma med odjuren.

Kvällen blev mer aktiv då vi åkte med Isabella och hennes hundar + en bekant och hans hundar till skogen och tog en promenad med alla 8 hundar Glad Passade på att träna inkallning med ganska mycket störning och alla 8 hundarna var riktigt duktiga på att komma direkt på inkallning, hundarna runt om i byn ville nog komma de med för det skällde från alla håll (har ett inkallningsljud som hörs lång väg).

Blev även en del godisregn för hundarna = en näve korv skuren i pyttesmå bitar kastas ut på marken samtidigt som jag ropar "Godisregn!", mycket bra sökövning för hundarna och kräver väldigt lite av förarna.

Nu har jag 2 nöjda hundar som myser i soffan och det börjar vara dags för nattrastning och sedan krypa ner i sängen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
8/18/12, 2:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Och så här ser det ut i soffan just nu Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
8/19/12, 12:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Ojoj idag har varit en underbar dag! Skrattande

Idag åkte vi iväg samma gäng som igår till sandtag & sjö vid F21 och badade, eller ja iallafall några av oss badade mer eller mindre frivilligt, de frivilliga var jag, Isabella & Velvet, de mindre frivilliga var Simba, Ville & Sindy som alla fick sig en liten simtur, resten av gänget var riktiga badkrukor. Var där ett par timmar och hundarna sprang och busade för fullt.

Hela kvällen har spenderats hemma hos Isabella där det varit surr och en del bus med en liten flicka på 7 år.

Blir en kort uppdatering idag för jag och vovvarna är jätte trötta nu och ska ta och hoppa i säng.

Imorgon blir det Hundhuset hela dagen och Ville ska åka hem till sin familj igen.

Så här trötta var de då vi var hos isabella.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
8/19/12, 5:37 PM
#21

Nu är det slut hundvakt för denna gång, Ville åkte hem idag efter att först ha fått vara några timmar på hundhuset och varit visningsexempel för inkallning på barn/ungdomskursen och sedan busat med massa andra hundar Glad

Saknar han redan, men på onsdag eller torsdag träffar jag han och hans matte igen för då ska vi börja träna tillsammans Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: