Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1409 ggr
[madelaine]
8/10/12, 10:33 AM

kortison

Hej!
Vi ska åka iväg till landet i helgen, och eventuellt lämna vår lilla plutt där hos svärföräldrarna i en vecka för lite "semester".
Jag är såklart orolig och "hönsmammig" och går igenom allt från hur mycket mat vi ska ta med till vart närmaste veterinär finns, OM det skulle hända nåt.

Nu till min fundering - Kortison. Har hört allt från att man aldrig ska ge det till att man alltid ska ge det. Varierar tydligen beroende på vilken veterinär man frågar, och det gör mig lite lätt frustrerad.

Bör man eller bör man inte ge det om hon skulle råka bli ormbiten?
Någon som är insatt i frågan kanske kan tipsa?
Vart hittar jag kortison? På apoteket? Läste nånstans att det finns "ormkit" att köpa, men det stod inte vart man köper det.

Annons:
AnneN
8/10/12, 1:18 PM
#1

Det jag fått lära mig är att kortison kan man ge om man har lång väg till närmaste veterinär (mer än 1 timmes resa), kortison får man prata med veterinär om för att få utskrivet (finns ej receptfritt).

Har för mig att om man ger kortison så kan man inte inom en viss tid ge motgift (mor ormgiftet) och att man därför inte ska ge det om man inte har jätte långt till veterinär.

Viktigt om hunden blir ormbiten är att hålla den så stilla och lugn som möjligt, helst bära hunden till bilen och försöka hålla sig lugn. Ju mer man stressar, ju mer stressad blir hunden, hjärtat slår fortare och blodcirkulationen blir snabbare vilket innebär att för en stressad hund så sprids giftet snabbare i kroppen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[madelaine]
8/10/12, 1:37 PM
#2

Tack för svaret!
Det är så jag har uppfattat det också efter många timmars sökande.
Försöker få tag på veterinären för att få det utskrivet, känns tryggare så om jag nu ska våga lämna ifrån mig Lily i en hel vecka och inte själv kan vara på plats och hålla koll. Jobbigt att lämna ifrån sig "barnet", men såklart jättekul för henne om hon får leka fritt på en ö i en hel vecka… :)

Upp till toppen
Annons: