Annons:
Etikettallmänt
Läst 4081 ggr
[Forest]
8/9/12, 10:53 PM

När ska man skaffa hund nr 2,3,4 osv

När tycker du att man är redo att skaffa sig en till hund? Har du någon ålder som du går efter att din första hund måste vara X-antal år eller anser du att bara för man har en hund innan kan man inte skaffa en som är äldre än den du redan har.

Annons:
AnneN
8/9/12, 11:09 PM
#1

För mig har hundarnas ålder inte så stor betydelse, men har jag en hund med problembeteenden så skulle jag träna bort det innan jag skaffar en till just för risken att hund nr 2 skulle ta efter samma beteende.

Annars så tycker man kan skaffa en till när man själv känner att man har råd, tid och ork att ge en till hund allt den behöver utan att hund nr 1 hamnar i skymundan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
8/10/12, 8:27 AM
#2

Hundarnas ålder spelar ingen roll för mig, hund nr 2, 3 och 4 kan vara både äldre och yngre än den första, och inte tycker jag att det behöver gå visst mycket tid mellan, däremot att den föregående hunden ska ha landat ordentligt och man känner att man har god kommunikation med den hunden.

R&Smatte
8/10/12, 8:53 AM
#3

#2 Jag har fått höra att det ska vara minst 2 år mellan hundarna. Men jag gick emot strömmen och provade att ta hem en tik som bara är 11 månader yngre än min första tik. Den ena fyller 1 år om några dagar och min första tik blir 2 år om mindre än 1 månad. Allt handlar om kemin mellan hundarna och framför allt att man har hundvana nog att läsa av hundarna. Enligt det jag lärt mig så ska det även vara svårare med att ha två tikar med. Men mina går bra överens och även tidigare då vi haft två tikar tillsammans i tät ålder.

Visst ska man ha sunt förnuft när man skaffar hund nr 2, 3 och fyra eller mer.

En 4 årig nykomling (bara ett exempel) kan även den bråka med en hund som är 2 år äldre/yngre än denna. Och det behöver inte vara tik/tik utan kan faktiskt vara tik/hane med.

Jag hade turen att även ha med en bekant som är hundintruktör med när vi hämtade Ronja som kom till oss som hund nr 2 och hon hjälpte mig med att läsa av dom även om jag själv kan se skillnaden mellan lek och bråk. Det var en bra backup så att allt verkade helt grönt mellan mina tikar.

Maja2
8/10/12, 8:56 AM
#4

#3 Jag tror att det är med två år mellan, härrör sig från att man då antas ha kommit någon vart i hundens uppfostran, och inte så mycket annat.

R&Smatte
8/10/12, 9:01 AM
#5

#4 Ja så är det nog. Men du är ett perfekt exempel på att det fungerar med flera hundar i olika åldrar, tikar med tikar. Glad

Maja2
8/10/12, 9:04 AM
#6

#5 Jag har ju tre tikar och en hane, men så är de alla kastrerade åxå :) :)

Annons:
R&Smatte
8/10/12, 9:12 AM
#7

#6 Inte mina två tikar och det går bra ändå. Flört

[Forest]
8/10/12, 8:20 PM
#8

Kul att ni svarar och att ni även skaffat lite huller ombuller kan man väl säga i åldern :) Jag har med hört detta med två år men jag tror det har med att då har man fostrat o hur långt man kommit med sin hund. Jag har bara 1 år mellan mina Donna var igentligen inte välplanerad haha men attans vad hon o Enja passar bra ihop. Jag tror inte heller på att man måste skaffa yngre hund bara för man har en hund redan, inte heller att man måste ha samma kön/olika kön för att få hundarna gå bra ihop. Jag tror mer på kemin ska funka och att man har tid att lägga på hundarna även var för sig :)

joheck
8/10/12, 8:47 PM
#9

Jag håller med Anne helt och hållet! Men sen gjorde jag lite tvärtom självSkäms. Det va inte alls planerat men när RÄTT hund dök upp så kunde jag inte låta bli. Min första vovve har endel problembeteenden gällande främst människor, som tur är så är den nya precis tvärtom. Med hjälp av andra hund-kunniga så hoppas jag att dom lär sig av varandras positiva sidor och inte "problemen". Dom är ju dessutom kullsyskon och helt jämn gamla, något som nog de flesta skulle avråda ifrån.

Lathundarna
8/10/12, 10:17 PM
#10

Har man råd, tid, intresse och hela faderittan så tycker jag inte att det bör vara några problem. Det största problemet verkar istället vara att hitta en passande ras.

För min del spelar det ingen direkt roll hur gamla hundarna är (så länge de inte har 3 tassar i graven), däremot hur de är mentalt.

Maja2
8/10/12, 10:23 PM
#11

#10 hahaha älskar ditt ordval, eller hela ditt inlägg :)

Lathundarna
8/10/12, 10:34 PM
[Forest]
8/10/12, 11:49 PM
#13

kul att flera svarat :)

Annons:
hundegare111
8/11/12, 10:44 AM
#14

Jag tycker att man skaffar hund nummer 2,3,4 osv när man själv känner att man skulle vilja utöka sin flock och att man vet att man har tid o ork med det.

Sedan spelar ålder ingen roll, o inte kön heller. Jag har 3 tikar o en hane i åldrarna 7,5,3 och 2 och de samsas allihopa otroligt bra.

Något som jag läste att någon/några tipsade om var däremot att man ska se till att vara "klar" med hund nr 1 innan man skaffar hund nummer 2 så att inte den tar över problembeteenden. DET är verkligen en viktig prioritet tycker jag.

Så skaffa hur många hundar du vill, när du vill, sålänge du känner att du har tiden orken o lusten att ta hand om en till Skrattande

Vargafrost
8/11/12, 12:07 PM
#15

Jag skaffade hund nummer 2 nu när jag kände att jag hade tid, ork och pengar. Idelma blev 10 år i slutet av maj, Gerpla hämtades hem första maj. Inför nästa planerar jag att Gerpla ska ha passerat 2-årsgränsen, gärna 3 också.
Varför? För att jag vill ha min tid med henne när det gäller träning och tävling. Glad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Upp till toppen
Annons: