Annons:
Etikettvarning-för-oseriösa-personer-i-hundvärlden
Läst 4209 ggr
[RoxannaH]
8/7/12, 11:35 PM

VARNING! Oseriös "omplacerare"

Jag måste få varna er för en oseriös "omplacerare" av hundar… Hon säger att man är välkommen att fråga om råd, och när man frågar så "gnäller" man … Och hon hotar med att anmäla en för minsta lilla. Här är annonsen som ni bör undvika..

Jag gick på detta.. PM:a om ni vill höra hela historian.

http://www.blocket.se/uppsala/Jack_Russel_letar_familj_41559175.htm?ca=5&w=2

Annons:
Susanna_w
8/8/12, 9:34 AM
#1

"Jack Russel utan stamtavla och ser heller inte ut som en." Då är det ju knappast en renrasig. Redan där forlorade hon mitt intresse.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

R&Smatte
8/8/12, 9:52 AM
#2

Men det är väl du TS som har hunden hemma?

[RoxannaH]
8/8/12, 5:07 PM
#3

#2 Hade* Vi lämnade tillbaka pga. alla hot med anmälningar mm.

R&Smatte
8/8/12, 5:14 PM
#4

#3 Oki. Trist historia det där. Hoppas du hittar en hund som passar er framöver. Tips innan ni tar hem hund nr 2:

Ha alla frågor klara innan ni åker och tittar på hunden såsom:

  • Besiktad?
  • Inga kända olater?
  • Kastrerad/okastrerad?
  • Skadad sen innan och vad i så fall? (bra att veta om hunden har men av det)
  • Försäkrad? och vart?
  • Stamtavla och vart kan man se den? (bra och kolla stamtavlan innan).

Sen är det bra om man tar med den hund man har hemma och träffar ägaren och hunden någon eller flera gånger innan så man ser hur hundarna trivs med varandra och även att det känns rätt mellan er som gör upp affären. Det är så man förhoppningsvis slipper onödiga konflikter.

htt
8/8/12, 6:05 PM
#5

Haha, långt ifrån en renrasig jack russel iallafall. Dock kommer nog länken att tas bort härifrån så se till att kopiera texten /print screena annonsen om du vill ha kvar som bevis :)

R&Smatte
8/8/12, 6:55 PM
#6

P.s skriv ett avtal på prövotid. Du ska även be att få stamtavla, besiktningspapper, vacc. kort m.m. när du tar hem hunden.

Annons:
[RoxannaH]
8/8/12, 7:07 PM
#7

Jo jag ska verkligen fråga allt nästa gång! Ska nog satsa på en tik också..

R&Smatte
8/8/12, 7:08 PM
#8

#7 Det gör du rätt i. Två tikar behöver man inte oroa sig över att dom ska para sig.

[RoxannaH]
8/8/12, 7:10 PM
#9

#8 *Fniss* Nä då börjar man ju fundera. Min tik försöker i och för sig att våldata en av katterna men O_o

[Forest]
8/8/12, 8:02 PM
#10

9 när en tik rider är det beroende på olika orsaker jag ska inte sabba tråden men det finns flera inlägg både här inne och på hif om detta :)

Som sagt man ser tydligt att hunden inte är renrasig jag hoppas att han ändå får ett bra aktivt hem :)  TS det är många oseriösa omplacerare tror inte många skulle ge prövotid, var glad att ni fick det o därmed kunde tacka nej till honom o låta annan se om det är hunden dom letar efter.

[RoxannaH]
8/8/12, 8:13 PM
#11

#10 Prövotid var det egentligen inte, utan mer att vi bestämt senast datum att betala då vi inte fått pengarna ännu.

[Forest]
8/8/12, 8:21 PM
#12

11 så ni skaffa hund utan att ha råd att köpa han?

[RoxannaH]
8/8/12, 9:16 PM
#13

#12 Nej, det har inget med saken att göra. Ekonomin alltså. Vill du veta vad allting handlar om så skriv PM.

Annons:
[Madlene]
8/9/12, 11:31 AM
#14

#8 Ja, de är nog de enda man inte behöver oroa sig för, att de inte ska para sig. Jag själv hade aldrig velat ha två tikar, alla tikar jag känner har lite emot andra tikar, Då tikar är lite mer sura mot samma kön. Så TS jag rekommenderar inte att du skaffar en tik!

[RoxannaH]
8/9/12, 12:29 PM
#15

#14 Jag har inte haft problem med tikar förut. Så det är nog individuellt hur det fungerar.

[Madlene]
8/9/12, 12:34 PM
#16

#15 Din tik var 7 månader va? Det du kan göra isånnafall är att skaffa en valp till, inte en hund som är äldre än den du har. Hade jag varit du hade jag nöjt mig med den hund jag har och låtit vovven växa upp till att bli lydig osv.

Sen skaffat en valp, så valpen tar efter din nuvarande tik, inte så de blir som nu, du tog din an en 2årig (?) JRT hane och din tik tog efter honom och kissade inne.

Bara lite tips Skrattande

[RoxannaH]
8/9/12, 12:36 PM
#17

Jo precis, vi hade tänkt satsa på en valp och tänkt vänta lite så hon får bli lite äldre och lite "prydligare" av sig. Haha

[Madlene]
8/9/12, 12:37 PM
#18

#17 Det tycker jag du gör rätt i, Hade jag också gjort med all sannolikhet :)

[RoxannaH]
8/9/12, 1:43 PM
#19

#18 :)

joheck
8/9/12, 9:08 PM
#20

Bra att du varnar! Det kan vara himla svårt att hitta seriösa människor, speciellt inom blandraser, så det är bra att hjälpa varandra och varna för oseriösa. Blev väldigt nyfiken på din historia så jag skickar dig ett pm.

Annons:
[Forest]
8/9/12, 10:48 PM
#21

16 håller inte med dig alls, men ska inte bli helt ot o startar ny tråd.

[Timantis]
8/9/12, 11:27 PM
#22

"14

jag har 3 tikar i åldrarna 11 6 o 1år o har aldrig haft problem. Däremot får 1 åringen inte träffa andra tikar då hon är rätt så skarp o kan börja gruffa. Men dom hemma har jag aldrig haft problem med.

Det är nog inte så ofta man har problem med tikar i flocken. Om man har lite hundvana o kan styra upp det från början

[Forest]
8/10/12, 8:23 PM
#23

22 svara i tråden gärna  "när ska man skaffa hund nr 2,3 o 4 osv om detta :)

[Timantis]
8/13/12, 5:19 PM
#24

#23

vad menar du?m Vill du ha tips på när man ska skaffa nr 2 osv?

[RoxannaH]
8/13/12, 7:59 PM
#25

#24 Nej, alltså hon menar att du ska skriva det där om att du har flera tikar och att de funkar bra :P

[Timantis]
8/14/12, 7:27 AM
#26

Jag dementerade bara att man inte kan ha tikar ihop som # 14 skrivit.

Sophey
8/14/12, 7:36 AM
#27

Ang. flera tikar ihop

Jag har haft min 8-ariga samojedtik som ogillar andra tikar boende ihop med en valp till 3-arig blandrastik och aven tranat henne att acceptera andra tikar, hon tycker inte om andra tikar men hon accepterade Lexie utan problem och accepterar existens ihop med andra vuxna, nya tikar aven om hon inte tycker om dom, det ar oacceptabelt for en hund hos mig att gora utfall mot andra hundar oavsett kon och om de gor detta blir det traning tills hon inte gor det langre.

Jag larde henne (den godisgris hon ar) att om hon ignorerar andra tikar som hon normalt ogillar och tog kontakt med mig istallet fick hon godis och det fungerade for henne!

Ovrigt ar det individuellt hur tikar-tikar eller hanar-hanar gar ihop och det ar ungefar samma chans hos bade tikar-tikar och hanar-hanar att ga ihop eller inte tror jag personligen.

Medarbetare på matlust

Annons:
[RoxannaH]
8/14/12, 11:27 AM
#28

Jag har heller aldrig varit med om/ stött på någon som haft problem med flera tikar.

axilur
8/14/12, 1:25 PM
#29

Jag hade två tikar i nästan precis samma ålder ett tag, runt 1½ år gamla, utan några som HELST problem.

/Anneli

[Bullen300]
8/14/12, 2:45 PM
#30

mina tikar som ha ett halvår emellan funkar fint fint med alla hundar,stora som små,tikar som hanar. Inga problem alls

Upp till toppen
Annons: