Annons:
Etikettbeteende
Läst 3293 ggr
[RoxannaH]
8/3/12, 1:55 PM

2 årig hane som kissar/revirmärker? inne

Jag håller på att bli knäpp på det här nu. Vi skaffade en hund till, till min tik för att hon skulle ha en kompis.

Och så får jag hem en hane på 2 år. Skall vara jack russel, ser dock inte alls ut som en.

Och han kissar inne… Vi köpte ett stänkt skydd, men det kissar han igenom…

Vi har inte råd att lägga ut pengar för att kastrera honom just nu. Så jag undrar om det finns några andra knep att dra till med så länge?

Annons:
Maja2
8/3/12, 2:11 PM
#1

Hur länge har ni haft honom? Jag tror inte att det är ovanligt att den nya hunden kissar inne, då man har hund sedan tidigare. Försök ha koppel på honom ett tag, även inomhus?   Lägg bindor i skvättskyddet är ett annat tips.

Hoppas det löser sig.

[RoxannaH]
8/3/12, 6:08 PM
#2

#1 Snart 3 veckor. Det har blivit värre sedan i början. Jag har satt i binda i kisskyddet men han lyckas få bort det så det glider ner mot baken ännu mer och då hjälper det ju inte… Det var inte för stort heller, det som var grejen..

Maja2
8/3/12, 6:20 PM
#3

Du låter väldigt missnöjd med hunden överhuvudtaget, då du menar att det "skulle"vara en JR, men ser inte ut som det.  Du fick inga papper på hunden?

Försök att ha koppel på hunden ett tag, så att ni kan ha koll hela tiden

[Empisen]
8/3/12, 6:24 PM
#4

Skaffade ni bara hunden för att den andra hunden skulle få en kompis?
Jack russell är en väldigt, väldigt krävande ras, så har ni inte tänkt att jobba med honom så kommer ni få ett helvete rent ut sagt.

[RoxannaH]
8/3/12, 6:44 PM
#5

#3 Nej alltså han är mycket större och kraftigare och har stå öron, han är alldeles för mjuk i pälsen också. Högre. Båda hans föräldrar är jack russel så vi fattade inte, varken jag eller uppfödaren, hur han kunde få så annorlunda utseende :P

Nej, jag har inte fått några papper eller så, han står som blandras på jordbruksverket.

Men han är inte överskriven på mig då vi inte betalat honom ännu.

#4 Nej, vi är väldigt aktiva av oss båda två. Så vi är ute mycket och ville ha en hund som orkar mera. Sen är han inte som en jack russel i sättet heller. Min yorkshire terrier /schipperke valp körde slut på honom på 30 minuter när båda var lösa. Han är mer en soffpotatis, han busar med Caesy små korta stunder åt gången. Verkligen en liten slöhög :P

AnneN
8/3/12, 7:47 PM
#6

Vad säger uppfödaren, har han varit helt rumsren tidigare? Är eran tik kastrerad eller kan det börja närma sig löp?

Mitt enda tips är att börja om med rumsrenhetsträningen som om han vore en valp, och kanske kolla så det inte är urinvägsinfektion eller liknande som spökar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[RoxannaH]
8/3/12, 9:09 PM
#7

#6 Uppfödaren sa att han revirstänkt hos henne, men det att det slutade efter några dagar. Ja han har varit rumsren vad jag förstått det som.

Jag vet inte om min tik ska börja löpa ännu, hon är snart 7 månader gammal men jag har inte märkt något tecken på det än.

Jag funderade också på om det kunde vara någon sjukdom eller något som spökar. Ska nog ringa och fråga vetten om råd imorgon.

WebRep currentVote noRating noWeight

[Forest]
8/3/12, 9:49 PM
#8

7 tror inte det är någon sjukdom utan helt enkelt att hanen revirmarkerar. Är han kastrat? Hade ufd flera tikar för det är inte helt ovanligt att man får vara på hanar som bor med tikar o ta dom i rätta ögonblicket. Att han inte ser ut som en jr visste ni om eftersom han är 2 år och det är blandras så kanske är det inte 100% renras kanske var någon av fäderdjuren blandras som synds i 3e led. Hur ofta går ni ut med honom, hur länge är ni ute ?  hur tvättar ni bort kisset, kissar han ofta på samma ställe?

[Empisen]
8/3/12, 9:50 PM
#9

Är det kiss upp emot möbler o.s.v så tror jag på revirmarkering..
Vi hade själv en chihuahua som gjorde så.

Kastrering låter som en bra idé.

[RoxannaH]
8/3/12, 10:05 PM
#10

#8 Han är inte kastrerad inte tiken heller. Vi torkar med golvmopp med citrondoftande skurmedel i.

VI går ut ca varannan - var tredje timme med taken på att tiken inte är 100% rumsren heller. Brukar vara ute 20 min - 40 min beroende på vilken runda jag går. Men på 20 min bör han hinna göra det mesta…

Eftersom han är så "gammal" så borde han ju inte ha några problem att hålla sig runt 4-5 timmar tycker då jag. Jag har för det mesta haft tikar så jag är inte van vid sånt här beteende. Kissar gör han på olika ställen för det mesta, har väl hänt någon gång på samma ställe.

Det går inte att ta honom på bar gärna då man aldrig hinner se honom göra något inne. Även om vi försöker hålla koll så har vi hittills inte hittat på honom i samma ögonblick som det händer.. :/

#9 Jo men han kissar ju inte bara stänker. Så det verkar ju lite konstigt också.

Hur går det med Nemo och Oscar btw? ;)

[Forest]
8/3/12, 11:23 PM
#11

10 att skaffa en hund som revirmarkerar o sen har en tik som inte är rumsren hade jag någ passat mig lite för att ta. Det är så att kissar en så kan nästa kissa oxå. Jag kan rek att ni tar ätticka o torkar efter ni skurat kisset. Kastrering behöver inte hjälpa mot detta o biverkningarna finns med kastrering oxå. men jag hade någ provat chipkastrering o se om det ger något resultat. Är tanken att ni ha dom okastrerade, hur har ni isf tänk lägga upp det den månaden tiken löper?

Hur som helst grattis till skaffat hund nr 2 :) Med lite jobb tror jag säkert det kan funka iaf, det gäller att inte ge upp utan arbeta för att få det funka :)

[RoxannaH]
8/4/12, 2:23 AM
#12

Det är meningen att om hanen stannar så ska han kastreras, har kompisar som kan hjälpa om det blir jobbigt, och har möjlighet att separera dem hemma. Är tänkt att vi ska göra något åt detta då vi inte vill ha Valpar dem emallan.

AnneN
8/4/12, 3:55 AM
#13

#10 Jag har hört från flera håll att man inte ska skura med citrondoft för det ska tydligen kunna locka hundarna att fortsätta kissa där istället. Det vi använder på Hundhuset (hundklubb) är ättika utblandat med vatten och det fungerar bra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[RoxannaH]
8/4/12, 4:36 AM
#14

Okej har hört att hundar inte gillar citron så jag trodde det skulle avskräcka

[Forest]
8/4/12, 10:41 PM
#15

12 ni har allså planer på kastrera han, om han nu inte fixar ändå löp´o blir stressad har ni då oxå hundvakt under löptiden? det är massor o tänka på jag har som sagt var flera kastrater i min närhet flera som bor med tikar. Ofta är vi hundvakt när tik löper då en hane blir himmla stressig o ligger o tjuter vägrar äta osv. 2 av kastraterna revirmarkerar alltid här jätte trist, 1 av dom kan inte vara hos oss alls eller umgås då han oxå mår dåligt när våra tikar löpar. Så se till att ha planerat det är inte heller bra att de parar sig trots att han är kastrat inte ovanligt med infektion hos tiken. Ja de kan allså fullboda en parning sett 2 st med egna ögon. Nej inte med mina tikar. Vill bara att ni ska vara väl förberedda på allt Flört

[RoxannaH]
8/4/12, 11:26 PM
#16

#15 Ja vi hade planer på att kastera honom, och ja jag har en kompis som ställer upp och tar honom/henne under löptiden så vi har dem på skillda håll

[Forest]
8/5/12, 12:24 AM
#17

16 låter bra. Detta med skällandet o kissandet kan ni få bukt på, har själv haft en omplaceringstik som kissa och bajsa inne men efter stängt av delar av hemmet natten så funka det utan olyckor. men jag hade någ kollat så det inte är uvi med honom inte helt ovanligt att hanar råkar ut för detta, då kan ni iaf stryka det helt på listan om han inte har det. Och sen arbeta utifrån det :) Jag har flera bekanta som har både okastrarad hane o tik ihop livet ut utan att det blir olyckor och Valpar ;) Träning åter träning det är lösningen.

Upp till toppen
Annons: