Annons:
Etikettlänktips
Läst 4168 ggr
AnneN
2012-08-02 18:27

Länktips - Döva hundar

Med Maja2´s döva hund Sally i tankarna så började jag söka lite på nätet om döva hundar och hittade då bland annat dessa sidor som jag vill tipsa om.

Skånes dövas hundklubb (gillar speciellt länksamlingen)

Jager House Ivander, alias "Tarraz" - en rottis som trots att han är döv tävlat i bla lydnad.

http://astirazalea.blogg.se/index.html - 2 döva amstaffar & en döv matte.

Träna en döv hund - artikel

Deaf Dog Education Action Fund - en sida om just döva hundar, med bland annat träningstips. (engelsk text)

Fyll gärna på med fler länkar om döva hundar om ni vet några.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Maja2
2012-08-02 18:35
#1

Tack AnneN :)

Jag har upptäckt att det inte är ett dugg svårt att träna en döv hund. Min Sally är stendöv och visst var jag lite orolig i början …. men det har visat sig att man knappt märker att hon inte hör ett smack.

Det finns lixom I henne att hon håller koll på mig. Inkallning funkar hur bra som helst när hon kollar på mig. Det är just det här med när hon har fokus på nåt annat, och jag MÅSTE ha hennes fokus. Nu har jag aldrig släppt henne lös på ett sådant ställe att jag måste ha det, så det har aldrig varit ngt bekymmer. Det finns ju sådana där vibrationshalsband jag har haft en tanke om att köpa om så krävs … men jag bor så till att jag inte vet ännu om jag måste köpa det.

Jag använder en liten nyckelringsficklampa ist för en klicker, och det går alldeles utmärkt. Jag ser inga hinder för vad man kan lära en döv hund, likväl som en hörande. Allt handlar ju om att hunden måste lära sig att associera ett beteende till ett kommando, uttalat eller handtecken, så det är egentligen ingen skillnad alls. Det enda man måste tänka på, är att inte skrämma hunden, dvs tänka på att inte komma rakt bakifrån och ta i den.

Summa summarum: Att träna en döv hund är precis samma sak som att träna en hörande, det är bara det att man måste lära in handtecken istället för uttalade kommandon.

AnneN
2012-08-02 18:50
#2

#1 Jag tycker du har helt rätt inställning till "problemet".Glad

Har ingen döv hund själv, men en labbetik jag hade blev helt döv på gamla dagar, men jag har för vana att alltid lära in allt med både röstkommandon och handtecken/kroppspråk, så hon var lika lätt att komunicera med även då hon blev döv, förutsatt att hon inte hittade en intressant fläck att lukta på, då fick jag gå fram och peta lite på henne.

Efter det så har jag varit extra noga med att Velvet ska kunna alla kommandon med både röst och handtecken. För vem vet om hunden någon gång råkar ut för något och blir döv eller blind? Kan hunden då alla kommandon genom både syn och hörsel så slipper man börja om från grunden med all träning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
2012-08-02 22:02
#3

1 är så härligt med såna hundvänner som du som inte ser dövhet som ett svårt hinder utan hittar lösningen Skrattande

TjockaBerta
2012-08-03 12:00
#4

#2

Jag har också övat in kommandon med hand- eller kroppstecken från start.

Visserligen har jag inte främst tänkt på en döv hund utan mera om det är väldigt bullrigt eller om hunden är så långt ifrån att den itne hör mig. Då har den en chans att se vad jag vill i alla fall.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: