Annons:
Etikettbeteende
Läst 5840 ggr
[RosaPower]
2012-08-02 17:30

11 månaders hund.

Min hund på 11 månader är väldigt jobbig att gå ut med om det är andra hundar runt omkring oss.

1. Om vi möter en hund så sänker han överkroppen och börjar sedan att gå fort, och då börjar oftast den andra hunden som vi möter att skälla/morra på min hund. Och då börjar min hund att dra och ska fram till den andra hunden.

2.När det går en hund bakom oss så ska han hela tiden vända sig om och kolla på den hunden.

3.Så fort han känner lukten av en hund så drar han jätte mycket och nosar exakt där den andra hunden gått.

Nu undrar jag hur jag ska få bort detta beteende?. Kan tillägga att detta är min första hund så jag vet inte riktigt hur jag ska göra och att han annars är hur duktig som helst :)

Annons:
Maja2
2012-08-02 17:34
#1

Har du haft hunden sedan den var valp?

Jag skulle tipsa om att jobba med kontakt. Det är ett vitt och brett område, men det gäller att lära hunden att det är DU som är prio ett, det är DIG hunden ska VÄLJA att vara med/lyssna på.

Hur aktiverar du hunden? Vad gör ni tillsammans? Vad erbjuder du hunden? Vad är det för ras?

AnneN
2012-08-02 17:38
#2

Finns lite olika sätt att träna bort sådana beteenden, ett effektivt och bra sätt är skvallerträning.

Är ofta hundvakt och hjälper ägarna till en rottistik som gör utfall pga osäkerhet vid hundmöten. Med henne gör jag som så att så fort hon ser en hund (innan den kommit för nära) så plockar jag fram en rolig kampleksak och busar med henne, hoppar, skuttar, springer och lockar med glad pipig röst, samtidigt som jag då drar mig och Ronja några meter åt sidan så mötet inte behöver bli så nära.

Med henne fungerar det ganska bra, så länge den mötande hunden inte kommer för nära och/eller gör utfall mot oss, då tappar hon fokuset på mig en stund så jag får jobba lite extra för att vara ännu mer intressant för henne. Okej folk tittar konstigt på mig då jag flänger som en dåre, men det viktiga för mig iallafall är inte vad andra tycker utan vad hunden jag håller i koppel tycker och den ska tycka att jag är det som är absolut roligast och intressantast att vara med.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[RosaPower]
2012-08-02 17:45
#3

Jag och min familj köpte han när han var 4 månader.

Jag brukar gömma godis eller något annat smaskigt som han gillar nästan varje dag. Eller stoppa in dom i en rulle så han får bita och sånt tills han kommer åt godiset. Sedan brukar jag träna han i små pass för att lära han tricks.

På helgerna är vi på landet och då är han allt som oftast lös, och där brukar jag även träna lite Agility med han, men jag måste köpa lite fler hinder.

Annars går jag med honom ca 4-6 ggr varje dag och jag går ungefär i 15-20 min sedan tar jag en längre runda på 30 min ungefär eller längre.

Juste, hade även tänkt att börja lägga små spår till honom snart också.

[RosaPower]
2012-08-02 17:46
#4

Glömde säga att han är en blandras mellan, cavalier king chrles spaniel, griffon, bolognese, shih tzu och skye terrier.

[RosaPower]
2012-08-02 17:52
#5

#2 .. har försökt att ha med mig godis, men han ignorerar mig totalt. Men när det inte är hundar så lyssnar han på mig och kollar på godiset.

AnneN
2012-08-02 17:59
#6

#5 då behöver du antingen ännu godare godis (tex korv, kokt lever, eller annat som luktar mycket) eller en riktigt rolig leksak om han är mer lekmotiverad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Maja2
2012-08-02 18:01
#7

Du kan träna Agility utan att ha hinder :)  Det finns massor i skogen! Hoppa över, krypa under, hålla balansen på, lista ut omvägar … skogen är FULL av roliga hinder :)

Jag skulle säga att allt bottnar i hur hunden ser på dig. SER den dig som en den vill följa och vara med? Har ni en naturlig kontakt? Vem i din familj lyssnar hunden mest på?

[RosaPower]
2012-08-02 18:02
#8

#6 nja han är inte så lekmotiverad ute, men jag antar att jag får ha med godare godis och försöka köra Skvallerträning! :)

Tack så mycket för tipsen!

[RosaPower]
2012-08-02 18:07
#9

#7 Jo, i skogen har jag gjort som så att han har fått hoppa över stenar gå på träd som ligger ner m.m.

Vad menar du med en naturlig kontakt? Han lyssnar oftast mest på mig eller min mamma.

Maja2
2012-08-02 18:10
#10

#9 Jag menar om det finns en naturlig kommunikation. Hur beter sig hunden när du släpper han lös? Följer han dig utan att du behöver ropa åt honom? Kan du ta en promenad med honom utan koppel, utan att han sticker iväg?

[RosaPower]
2012-08-02 18:17
#11

10# Jaha okej. Om vi är på vårat landställe och vi ropar på honom så kommer han allt som oftast, men vi vågar inte ha honom lös hemma på promenader.

Har däremot haft ett 5 meters koppel på honom hemma och då går han bredvid mig och söker kontakt eftersom att jag har godis med mig. Men det går bara om det är lugnt ute tror jag. Har aldrig testat det när det har varit så mycket människor runt omkring oss.

Maja2
2012-08-02 18:20
#12

#11 Då skulle jag lägga mycket jobb på att han ska hålla kontakt med dig. Det är steg ett. Steg två är att lyssna på dig när du ber att han inte ska bry sig om annat.

[RosaPower]
2012-08-02 18:22
#13

#12 Tack så mycket för dina tips, ska börja med en gång! :)

Annons:
[Forest]
2012-08-02 22:05
#14

tycker oxå du kan öka på lite på promenadtiden jag går med mina minst en timmes promenad varje dag sen de kortare på 20 minuter tas intervaller. Han är ändå 11 månader så han kommer inte växa längre men kanske växa i sin kropp lite. Tycker de andra gett dig bra tips på övningar :)

[RosaPower]
2012-08-02 22:59
#15

#14 Okej så hur långt/länge ska jag ungefär gå med honom varje runda? :)

[Forest]
2012-08-02 23:09
#16

15 öka lite nu kanske till 45 minuter. Jag har aldrig tagit o tänkt idag ska vi gå 5 km eftersom jag går lite som jag är sugen på att gå blir ofta där det är grönt o fint så här års, och skogen tar vi helgerna pga inte körkort och arbetar oregelbundna tider (stor skog är kanske 7 km till)

[RosaPower]
2012-08-02 23:16
#17

#16 Jag tror inte min hund kommer att orka gå 45 minuter varje runda. Och jag går ungefär 4-6 rundor varje dag.

[Forest]
2012-08-02 23:25
#18

17 okej, ja du känner ju din hund lite mer än mig :) Jag går iaf långpromenaden på kvällen om det är varmt ute, jag tränar ofta under långpromenaden med mina med just för att det är det bästa tillfället att träna lite annat oxå.

[RosaPower]
2012-08-02 23:30
#19

Men tack för dina svar, ska börja gå lite längre sträckor med honom nu! :)

AnneN
2012-08-03 01:06
#20

#17 du kanske kan öka de kortare rundorna till 30 minuter och den längre till 45-50 minuter till att börja med och allt eftersom öka på då du ser att hunden får bättre kondition och orkar mer.

Man kan även som #18 skriver passa på att träna lite under promenaderna, tex lydnad, trix, sök, spår,problemlösningar, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[RosaPower]
2012-08-03 06:05
#21

#20 Jo jag hade tänkt att öka dom till 30 minuter och sedan den längre promenaden på kvällen ökar jag till ca 50 minuter eller till 1 timme :)

Okej ska försöka träna han lite mer på den längre promenaden också.

Tack för ditt råd! :)

Upp till toppen
Annons: