Annons:
Etikettbeteende
Läst 3199 ggr
R&Smatte
2012-08-02 08:35

Inte nöjd med Halti selet

Jag har ett halti sele som jag har använt på Ronja i ca 2 veckor. Men hon har nu börjat dra i det med. Djuraffären här i byn sa att det var rätt kopplat…men jag blir förvånad hur ett antidrag sele bara kan sluta ha effekt på hunden. Blir att köpa ett VgW bälte om det kan vara bättre.

Annons:
Zabbio
2012-08-02 08:41
#1

Träna hunden att inte dra istället. Det är det enda som har effekt, även om det är väldigt tröttsamt i början innan de fattar  vad som förväntas av dem.

En metod är att så fort kopplet sträcks bara stanna tills hunden tittar på dig och går tillbaka så att kopplet slackar igen. I början kan man hjälpa till med något ljud eller liknande  när kopplet varit sträckt i 5-10 sekunder. Bara för att få uppmärksamheten från hunden. Vägra gå någonstans så länge kopplet är sträckt.

Det tar ett tag, speciellt på en inbiten dragare, och är rätt frustrerande i början, men det fungerar om man är konsekvent.Dessutom är det ett väldigt milt och icke-aggressivt sätt att korrigera hunden.

Antidrag selar, halti-grimmor osv vänjer hundarna sig snabbt vid, de funkar egentligen bara i kombination med rätt träning.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

R&Smatte
2012-08-02 09:07
#2

#1 Problemet är att jag provat allt. Skvallerträning så hon ska slappna av på promenaderna. Gick väldigt bra till en början…men så kom allt fler människor med hund som gick fram och störde oss hela tiden trots att jag hade klicker och väldigt uppenbart tränade henne.

Stanna upp och invänta att hon skulle slappna av och kopplet var icke spänt, men det fungerar inte på henne för hon gnäller, ylar och skäller och drar att vi ska framåt. Eftersom jag är själv med barn hemma så är det väldigt svårt för mig att vara ute längre än 30-40 min och Ronja behöver mer tid än så om jag ska vänta in henne.

Har prövat att springa av henne genom att jogga under 20 min och sen har jag gått ca 10 min sista biten hem. Fungerar inte heller. Min rygg pajjade med efter några joggingrundor. Har diskbråck, artros och annat trist i ryggen.

Har vänt och gått åt andra hållet ca 30 gånger under en och samma promenad och det går inte heller eftersom hon så fort jag tar ett steg rycker hon åt det hållet med.

Jag ska kolla med min bekant om hon kan ge mig ett utlåtande om Ronja och vilken metod som lämpar sig för henne. Hon jobbar ju med hundar och kan hjälpa mig mer.

P.s ett stort problem för mig är att min man inte är lika engagerad som jag så tar han en enda promenad med Ronja så faller hon tillbaka i sitt maniska dragande. Det är jag som har ansvar för allt som rör hundarna. Matning, träning, nästan alla promenader, pälsvård m.m. Eftersom jag har epilepsi så hindrar sjukdomen mig att vara 100% frisk nog att utföra träning vissa dagar. Därav är det ännu mera viktigt att jag får hjälp av min man med hundarna, men tyvärr har han ingen som helst lust att träna hundarna.

R&Smatte
2012-08-02 09:08
#3

P.s Jag ogillar att gnälla…men det är allt bra tufft ibland.

Maja2
2012-08-02 11:54
#4

#2 Det är precis därför alla i familjen bör vara ense och engagerade innan man skaffar hund, så att alla verkligen hjälps åt. Det är jättetråkigt det där, både för dig och hunden.

R&Smatte
2012-08-02 13:38
#5

#4 Vi var ense om att skaffa hund, men sen har han förslappat sig. Med Shanti var han riktigt engagerad till en början. Han tog mycket ansvar för henne under valptiden.

Eftersom jag är väldigt mycket för att träna hunden känns det liksom bortkastat när han inte tränar henne på promenaderna. Men då får han ta barnen som sagt när han är hemma så tar jag hundarna. Kanske han inser hur mycket jag gör hemma med hund och barn.

htt
2012-08-02 19:16
#6

Ronja verkar vara en ganska stark individ? Alltså både fysiskt och psykiskt menar jag.. Jobba på!

Du har inte prövat att cykla med henne ist för att gå? Nu menar jag inte att du ska köra slut på henne, men såg i texten att du inte kunde jogga.. Kanske det funkar bättre för dig att cykla?

Annons:
R&Smatte
2012-08-02 19:24
#7

#6 Nja, jag gillar inte att cykla och skulle säkert åka in i henne eller så skulle hon dra iväg mig.

Jag provade att ha ett koppel uppe mellan skuldrorna med som man kunde göra med haltin och det fungerade bättre.

Och ja, Ronja är en energisk och envis liten tös.

Upp till toppen
Annons: