Annons:
Etikettbeteende
Läst 1620 ggr
[TeamGolden]
7/29/12, 4:36 PM

skäms för att gå ut med valpen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska gå rakt på sak. Ja skäms över att gå ut med min valp. 
han är nu 11-12 veckor och han kan vara hur gullig och lugn som helst. men de flesta gångerna man tar ut honom på trädgården skäms jag ihjäl. han kan börja bitas så hårt i fingrarna att jag nästan gråter de gånger jag inte får ut fingret. och det gör så ont att det känns som om hela fingret ska gå av. jag tar honom alltid hårt i nackskinnet och säger skarpt ''Nej, det gör ju ont, aj'' och när han inte får som han vill börjar han skrika, och det låter så himla hemskt. det låter som jag misshandlar honom eller nått så jag skäms och jag vill inte att grannarna ska tro att jag är nån himla djurplågare. men jag måste ju få bort honom de gånger han biter så hårt att han nästan vrider av fingret på mig.

vill även tillägga att detta är ofta inga långvariga illfällen utan det kan hända att han blir så här sent på eftermiddagen och sen somnar han och sen resterande dag och förmiddagar är han jättetrevlig och kan sitt och han förstår nej m.m.

jag vill helt enkelt inte att han ska skrika så det låter som att jag plågar honom, för jag försöker lägga honom på sidan så han ska lugna ned sig, och då håller jag bara händerna över honom, och då kan han börja skrika som en stucken gris..
usch, jag känner mig som en hemsk människa. vad ska man göra?

Annons:
[TeamGolden]
7/29/12, 4:38 PM
#1

Ville även lägga upp bilden på honom för att visa att han är förövrigt en jättemysig hund som hänger med och är glaf och pigg. men sen får han de här damprycken ibland..

Mischa
7/29/12, 4:50 PM
#2

Ja, det är en valp, precis som barn känner sig fram med händerna så testar Valpar med munnen, ganska smärtsamt ibland.

När är det han "går igång" så att säga? blir han uppspelt för att ni skall gå ut? eller är det vid lek i trädgården?

≧◔◡◔≦

Honestyisdead
7/29/12, 5:31 PM
#3

Jag hade sett till att hålla fingrarna borta så han inte får hansen att bita i dom. Sedan hade jag inte tagit i nackskinnet eller lagt honmo på sidan heller.

En del Valpar är känsliga och då skriker dom. Ge honom inte chansen att bita i händerna. Gör han det så skrik högt aj, eller "iii" och ignorera sedan honom. Ge honom inte tillfredställelsen med en reaktion, som antagligen är det han är ute eftersom eftersom det är roligt.

[Forest]
7/29/12, 6:25 PM
#4

Hur kommer denna lilla valp åt fingrarna är det när du är ute o bara sitter? Jag hade någ gjort som Hera säger allså håll borta händerna/fingrarna.  Om du ska sitta ute och låta han leka så ha med dig lite bra leksaker, jag skulle någ ha lite dragkampleksaker och lite längre leksaker för att "skydda händerna" från riskerat att bli bitna. Sen sluta upp med ta tag hårt i nacken för det har ju inte hjälpt ett dugg isf hade han slutat. Lika dant peta på sidan det är ett kännsligt ställe på hundarna. Nu låter detta som en tuff o modig liten valp o det är faktist inte fel tvärtom kan det vara bra med tuffare Valpar. Endel Valpar fattar inte ajj eller säga gällt men ofta så reagerar dom iaf, då kan man passa på att ge dom annat bitbart som leksaken man har med sig. Så mitt tips är ta med mer leksaker ut och försök att ha leksaker bara som är till för vara ute. De håller då mer rolighet om man gör så :)

Sen är det normalt att Valpar biter hårt, tyvärr det gör ont då deras tänder är sylvassa. Men kan lekträna lite med små Valpar dok bara korta stunder. En sak till är att se gränsen på sin valp orkar med vissa får överslag snabbt o tar till överbusighet. Så det är lite kanske för dig att tänka på ts gör det denna direckt är det inte överslag utan uppspelt gör den detta efter 15 minuters ute kanske den redan börjar bli trött?

Upp till toppen
Annons: