Annons:
Etiketthunden-och-lagen
Läst 3616 ggr
joheck
2012-07-07 20:10

"Hund angrep fyra personer" - Luleå

Usch vad hemskt! Stackaren överlevde första skottet ocksåGråter. Blir så förbannad på människor som inte kan hantera sina hundar.

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6476372

Annons:
AnneN
2012-07-07 20:21
#1

Ja jag tycker uppriktigt synd om hunden både för att polisen inte klarar av att skjuta ordentligt (enligt uppgift från en bekant så sköt de totalt 8 skott mot hunden).

Har även fått uppgifter av en bekant som bor i närheten och såg det hela att ägaren är känd alkoholist (och ev droger) och tydligen inte alltid varit så snäll med hunden, vilket till stor del kan förklara varför den började attackera folk som försökte fånga in den efter att ägaren kollapsat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

joheck
2012-07-07 20:25
#2

#1 Åtta skott, herre gud! Den måste ju ha vart livrädd den stackarenGråter. Ja kan dom inte skjuta så borde dom inte göra det överhuvudtaget. Det är så hemskt. Jag tycker att ägaren har gjort sig förtjänt av ett skott i huvudet också, och då menar jag ETT skott och inte åtta!

Vet du om det som står i artikeln om att dom har problem med lösgående hundar på Hertsön stämmer?

Millahh
2012-07-07 20:26
#3

Gråter

AnneN
2012-07-07 20:38
#4

Här står lite mer info från ögonvittnen http://www.expressen.se/nyheter/flera-bitna-av-en-los-hund-i-lulea/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

joheck
2012-07-07 20:47
#5

#4 Nämen usch. Nu får jag tårar i ögonen. Att hunden var så trogen ägaren trots att denne inte vart snäll mot hundenGråter. Förstår inte varför folk gick fram för att koppla den när dom visste att den va aggressiv. Det låter ju som att den skydda sin ägare som låg medvetslös. Polisens ingripande blir jag bara mörkrädd av. Kan dom inte skjuta så ring dit en jägare dåSkrikandes.

AnneN
2012-07-07 20:56
#6

#5 Ja eller någon hundkunnig så kanske hunden hade sluppit bli aggressiv till att börja med.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
joheck
2012-07-07 20:59
#7

#6 Jo det hade ju vart det bästa. Men som jag förstod det blev väl den första mannen attackerad utan att försöka "ta reda" på hunden?

AnneN
2012-07-07 21:22
#8

#7 Av det jag läst så fick jag för mig att den första som blev biten var en som gick fram och försökte koppla hunden, men kan ha missat nått.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

vallhund
2012-07-07 23:23
#9

Om en hund skjuts mellan ögonen springer den inte, den dör ganska omgående. Speciellt om det är på 15 cm´s håll.

Att en hund försvarar sin ägare som ligger/är skadad/medvetslös är ingen nyhet direkt. fråga vilken ambulansförare som helst.

Att medels pistol avliva en springande hund klarar nog få av, inklusive värdsmästare på pistolskytte.

Hade polisen sett till att det var erfarna hundförare som kom till platsen hade nog utgången blivit annorlunda.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[madelaine]
2012-07-08 01:16
#10

En vän till mig var precis på väg ut med sin lille son i tvåårsåldern när de möttes av "en stor, blodig hund och tre poliser som sprang efter", och som jag förstod det har polisen sedan lyckats stänga in hunden mot en port och sedan skjutit den med flertalet skott (mitt framför en drös med ungar)?
Misstänker mardrömmar och hundskräck hos både vuxna och barn ett bra tag framöver.

Som #9 nämner ovan; erfarna hundförare! Vart var dom? Polisen borde väl ändå tänka till lite när larmet gäller just en aggressiv hund?
Spara ett hundliv och avdramatisera hela händelsen för de boende? Det finns riktigt duktiga hundförare både hos polisen och militären i Luleå som med största sannolikhet hade kunnat lösa denna situation på ett bra mycket bättre sätt.

Hurvida det stämmer om lösa hundar i området vet jag inte då jag inte spenderar mycket tid där längre, men har inte hört ett knyst om att det skulle vara nåt större problem för vänner och familj som bor i kvarteren bredvid. Skulle vara mer mot Abborr- och Havsöringsgränd i så fall, längre bort från Centrum.

AnneN
2012-07-08 16:14
#11

Här finns lite uppföljning:

Ägaren anhållen

Ägaren frisläppt

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

joheck
2012-07-08 21:17
#12

#11 Tack för dom länkarna!

[Forest]
2012-07-08 22:26
#13

ursh vad tragist att det kan gå så fel :-(

Annons:
Silvestris
2012-07-10 18:30
#14

Det är jättesorgligt alltihop, men poliserna agerar efter vad de anser vara bäst. Det var en akut situation och har man en stor hund som hugger människor i halsen lös kan man inte invänta en hundpatrull eller "annan van hundperson". Polisens uppgift är att skydda omgivningen, även om de måste skjuta hunden framför barns ögon. Det hade varit betydligt värre om hunden hade satt tänderna i ett barns hals. Vad polisen än gör så gör de fel…

[madelaine]
2012-07-10 20:15
#15

Det är väldigt lätt att vara efterklok och att ifrågasätta metoderna. Jag är övertygad om att alla inblandade agerade efter vad de ansåg vara det bästa sättet, och jag menar verkligen inte att smutskasta någon, varken poliser eller privatpersoner, men med mer kunskap tror jag att händelsen hade kunnat få ett mycket finare slut. Hoppas att det går bättre nästa gång, för det lär tyvärr hända igen förr eller senare.

Upp till toppen
Annons: